29.06.2008

ديلي استار : اسرائيلي‌ها اين پيام را براي آمريكا و اروپا فرستادند كه “صبر ما تمام شده است: اسرائيل نمي‌تواند بدون اجازه و كمك آمريكا به ايران

پیک ایران: برخي تحليل‌گران منطقه‌اي گفتند كه نشانه‌هاي هفته گذشته مبني بر اينكه اسرائيل در حال آماده شدن براي حمله به ايران است ترفندهايي است كه براي فشار به غرب در مذاكره با ايران انجام گرفت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه نيويورك تايمز در 20 ژوئن به نقل از برخي ديپلمات‌هاي آمريكايي گزارش داد، رزمايش اخير اسرائيل با هدف تمرين براي حمله به تاسيسات هسته‌يي ايران انجام گرفت، اما تحليل‌گران منطقه‌اي گفتند كه اسرائيل با به نمايش گذاشتن قدرتش قصد داشت به آمريكا و اروپا فشار بياورد تا با فشار بيشتر عليه برنامه‌ي هسته‌اي ايران حركت كنند.
به گزارش روزنامه ديلي استار، پل سالم، مدير مركز خاورميانه كارنگي در اين باره، گفت: اين بخشي از فشار اسرائيل آمريكا و جامعه‌ي بين‌المللي است. اين اقدام بخشي از يك مبارزه‌ي آشكار و نسبتا قابل پيش‌بيني از قدرت‌نمايي عليه آمريكا و اروپا است. علاوه بر ايران يادآوري مي‌كند كه گزينه‌ي نظامي هنوز روي ميز است.
سالم افزود كه اسرائيل نمي‌تواند بدون اجازه و كمك آمريكا به ايران حمله كند، چرا كه واكنش تهران مطمئنا شامل هدف‌هاي آمريكايي خواهد بود.
محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز 21 ژوئن گفت كه حمله به ايران “خاورميانه را به يك گلوله آتش تبديل، خواهد كرد”.
سالم گفت: آمريكا بايد چراغ قرمز يا سبز را بدهد. اسرائيل نمي‌تواند به تنهايي در اين باره تصميم بگيرد. چنين تصميمي به عنوان تصميم آمريكا تلقي خواهد شد و عواقب آن نيز به همين ترتيب خواهد بود.
عامل سعد قريب، كه در حال كار بر روي كتابي درباره‌ي نقش ايران در مخالفت منطقه‌اي با آمريكا و اسرائيل است گفت كه آمريكا تا زماني كه حدود 150 هزار نفر از سربازانش در عراق، همسايه‌ي ايران، مستقر هستند اجازه حمله‌ي احتمالي اسرائيل به ايران را نخواهد داد.
وي گفت: چيزي به نام حمله يك تنه اسرائيل به ايران وجود ندارد. چنين اقدامي عواقب وخيمي براي آمريكا در عراق خواهد داشت، بنابراين امكان ندارد آنها اجازه‌ي چنين كاري را به اسرائيل بدهند.
وي افزود: اسرائيل به خوبي مي‌داند كه هر گونه حمله‌اي به ايران پاي فلسطين، حزب‌الله و سوريه را به اين بازي باز مي‌كند و آمريكا را نيز شامل مي‌شود. چنين چيزي جنگ منطقه‌اي را به دنبال خواهد داشت.
الياس هانا، ژنرال بازنشسته‌اي كه در دانشگاه نوتردام علوم سياسي مي‌آموزد گفت كه در حال حاضر اسرائيل و آمريكا در حال بررسي تداركات و امتيازات نظامي كه براي حمايت از چنين حمله‌اي در خليج فارس لازم است، نيستند.
وي گفت: هيچگونه نشاني حاكي از اينكه كل اين سيستم به سمت حمله در حال حركت است وجود ندارد. اسرائيلي‌ها اين پيام را براي آمريكا و اروپا فرستادند كه “صبر ما تمام شده است.”
هانا در ادامه گفت كه حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران عملياتي بسيار پيچيده‌تر از حمله هوايي اسرائيل به راكتور هسته‌اي عراق در سال 1981 است، چرا كه ايران تاسيسات هسته‌اي خود را در سراسر كشور پراكنده است.
سعد قريب گفت: من فكر نمي‌كنم اين نشانه‌هاي كشوري باشد كه قصد دارد به قدرتمندترين كشور منطقه حمله كند. فكر نمي‌كنم احتمال حمله اسرائيل به ايران وجود داشته باشد.
اين تحليل‌گران گفتند كه در آمريكا نظريه‌پردازي‌ها درباره يك حمله آمريكا به ايران وجود دارد، ولي به نظر مي‌رسد جورج بوش، رييس جمهور آمريكا در حال دنبال كردن رويكردي چندجانبه در قبال ايران است و راي‌دهندگان آمريكايي احتمالا در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر حزب جمهوري‌خواه وي را به شدت به خاطر حمله‌اي ديگر در خاورميانه تنبيه خواهند كرد.
سعد قريب گفت: من فكر نمي‌كنم مردم آمريكا از جنگي ديگر در منطقه حمايت كنند. به عقيده من اسرائيل يا آمريكا و ساير متحدان‌شان در منطقه نمي‌توانند از پس يك جنگ منطقه‌اي ديگر برآيند.
سالم گفت: همسايگان غرب ايران يك ايران هسته‌اي را نمي‌خواهند، اما كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس نمي‌خواهند شاهد جنگي ديگر باشند.
سعد قريب گفت كه حمله به ايران هر گونه پيشرفتي را كه غرب در مذاكرات درباره برنامه هسته‌اي ايران به دست آورده است نقش بر آب خواهد كرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates