30.06.2008

سفیر آمریکا در عراق عملیات پنهان علیه ایران را تکذیب کرد

دویچه وله :

رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق، گزارش سیمور هرش در مورد عملیات مخفیانه نیروهای آمریکایی در داخل خاک ایران را تکذیب کرد. هرش می‌گوید، عملیات پنهان سیا همچون قتل و آدم‌ربایی وجود دارد، اما سفیر خبری از آنها ندارد.

سیمور هرش گزارشگر هفته‌نامه‌ی نیویورکر در تازه‌ترین گزارش خود نوشته است، فعالیت‌های پنهان ایالات متحده آمریکا علیه رژیم ایران گسترش پیدا کرده است و کنگره‌ی آمریکا اواخر سال گذشته، درخواست جورج بوش برای اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار بودجه برای این عملیات را تصویب کرده است.

بنا به ادعای سیمور هرش، این بودجه که در اختیار سازمان سیا قرار دارد، می‌بایست به مصرف عملیاتی برسد که هدف آن “تضعیف برنامه‌ی اتمی ایران” و “بی‌ثبات کردن رژیم” این کشور است.

رایان کراکر، سفیر ایالات متحده‌ی آمریکا در عراق، روز یکشنبه ۲۹ ژوئن در گفت‌وگو با سی.ان.ان، ادعاهای سیمور هرش را تکذیب کرد. کراکر به سی.ان.ان گفت: “من خیلی روشن می‌گویم آمریکا هیچگونه عملیاتی در ایران ندارد.”

اما سیمور هرش، که او نیز با سی.ان.ان گفت‌وگو کرده، تاکید دارد که جورج بوش و معاون وی دیک چینی تا زمانی که به برنامه‌ی اتمی ایران پایان نداده‌اند از مقام‌های خود کنار نخواهند رفت. هرش به سی.ان.ان گفته است، “عملیات پنهان سیا همچون قتل و آدم‌ربایی وجود دارد، بدون آنکه سفیر خبری از آنها داشته باشد.”

سیمور هرش در گزارش خود در هفته‌نامه‌ی نیویورکر به یک سند محرمانه‌ی کاخ سفید استناد می‌کند که در آن هدف اصلی عملیات پنهان آمریکا “تضعیف برنامه‌ی اتمی و تلاش برای بی‌ثبات کردن رژیم ایران” توصیف شده است. به نوشته‌ی نیویورکر، این سند مطابق قوانین آمریکا، در اختیار رهبران کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا نیز قرار گرفته است.

سیمور هرش در مقاله‌ی خود به اطلاعاتی استناد کرده که از محافل نظامی، امنیتی و کنگره‌ی آمریکا کسب شده است. در تشریح اهداف مشخص امنیتی، سیمور هرش از فردی نیز نقل قول کرده که از محتوای نامه جورج بوش خبر دارد، اما نامی از این شحص نبرده است.

سیمور هرش در گزارش خود همچنین مدعی است که “همکاری با اپوزیسیون رژیم ایران و حمایت مالی از گروه‌های اپوزیسیون” نیز بخشی از عملیات پنهان سازمان سیا علیه حکومت ایران است.

در گزارش سیمور هرش گفته می‌شود نیروهای امنیتی آمریکا از سال گذشته تاکنون مشغول عملیات پنهانی در داخل خاک ایران هستند. بخشی از این عملیات از طریق خاک عراق صورت گرفته است و نیروهای ویژه‌ی امریکا در جنوب و جنوب شرق عراق به داخل مرزهای ایران نفوذ کرده‌اند. هدف این عملیات، به گفته‌ی سیمور هرش، تعقیب و نابودی هدف‌های بسیار مهم و مهر‌ه‌های درجه اول گروه‌های تروریستی است. در این عملیات همچنین جاسوسان سیا اعضای سپاه قدس را بازداشت کرده و برای بازجویی به داخل عراق می‌برند.

ایالات متحده‌ی آمریکا نیروی رهبری‌کننده در مناقشه‌ی غرب با ایران بر سر برنامه‌ی اتمی این کشور است. غرب جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که زیر پوشش استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی، برای دستیابی به بمب اتمی تلاش می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا بارها تاکید کرده است که تهران به هیچ‌وجه مجاز نیست به سلاح هسته‌ای دست یابد. بوش در این ارتباط حتی استفاده از عملیات نظامی به عنوان یک گزینه‌ی احتمالی را نیز منتفی ندانسته است.

م / خبرگزاری آلمان، رویترز

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates