30.06.2008

دو وزير نيرو و ده‌هزار مگاوات برق گم‌شده

تابناک :
در حالي كه بيطرف، وزير نيروي دولت خاتمي، در آخرين مصاحبه خود در اواخر سال گذشته، از تحويل حدود چهل‌هزار مگاوات برق به دولت نهم در سه سال پيش خبر داده است، پرويز فتاح، وزير نيرو كنوني، اظهار مي‌كند به رغم بهره‌برداري از ده‌هزار مگاوات برق در دولت نهم، ظرفيت توليد برق كشور، كمتر از چهل هزار مگاوات است و شايبه مفقود شدن حدود ده هزار مگاوات برق كشور را پديد آورده كه كمتر از نيمي از اين ميزان مي‌تواند مشكل قطع برق كنوني را به طور كامل رفع كند.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، پرويز فتاح شنبه شب در برنامه «نگاه يك» كه به صورت زنده از شبكه اول سيما پخش مي‌شد، ظرفيت برق حرارتي كشور را حداكثر 33 هزار مگاوات عنوان كرده كه هم‌اكنون از حدود هفت هزار مگاوات برق آبي كشور، حدود 1500 مگاوات استفاده مي‌شود.

همچنين پرويز فتاح، تخليه سدها در زمستان گذشته را به دليل پيش‌بيني سازمان هواشناسي و براي جلوگيري از خاموشي زمستان عنوان كرده و افزود: وزارت نيرو در آغاز اسفند ماه متوجه كمبود بارش شد و خروجي سدها را كنترل كرد.
فتاح در عين حال اظهار كرد: خروجي برق آبي كشور در زمستان امسال، 250 مگاوات بود، در حالي كه در سال 86 اين ميزان، دو هزار مگاوات بوده است.

همچنين در حالي كه وزير نيرو اعلام كرده كشور نيازمند احداث سالانه بيش از هشت‌هزار مگاوات ظرفيت توليد برق است و مطالعات اين ميزان توليد برق كامل شده و منتظر سرمايه‌گذاري دولت است، وي در عين حال، سخنان دكتر احمدي‌نژاد مبني بر عدم محدوديت سرمايه‌گذاري در صنعت برق را هم تأييد كرد.

وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود درباره صادرات برق اظهار كرد: كشور در فصل تابستان، صادرات برق ندارد و در فصل زمستان برق صادر مي‌شود، اما در بخش ديگري از ترانزيت برق در اوضاع كنوني به تركيه و همچنين به صورت تلويحي به همسايگان غيرشمالي خبر داد.

با اين حال، آمار رسمي ظرفيت توليد برق كشور كه بالغ بر پنجاه هزار مگاوات است، شكاف عمده‌اي با مصرف حدود 35 هزار مگاواتي فصلي دارد و حتي اگر كل ظرفيت برق آبي كشور هم به دليل خشكسالي از مدار بيرون رود، بنا بر آمار رسمي وزارت نيرو، 43 هزار مگاوات ظرفيت توليد برق حرارتي در شبكه موجود است، در حالي كه بنا بر اظهار وزير نيرو، حداكثر توان برق حرارتي كشور، 33 هزار مگاوات است كه بين اين دو عدد، ده‌هزار مگاوات فاصله وجود دارد.

اين در حالي است كه نمي‌توان همه اين ده‌هزار مگاوات را ناشي از استهلاك در شبكه و يا افت توليد واقعي نيروگاه‌ها نسبت به ظرفيت اسمي به دليل گرما دانست، چراكه بنا بر تصريح وزير نيرو در همين برنامه، درجه حرارت تابستان امسال، كمتر از سال گذشته است؛ بنابراين، پرسش مهم اين است كه چرا با ظرفيت توليد 43 هزار مگاوات حرارتي، وزارت نيرو قادر به تأمين مصرف برق 35 هزار مگاواتي كشور نيست؟ در اين زمينه چند فرضيه مطرح است:

1. استهلاك و افت توليد در شبكه برق كشور، بسيار فراتر از استاندارد جهاني و در حد 25 درصد است كه نشانه مشکلات مديريتي در وزارت نيروست.
2. بخشي از ظرفيت توليد برق كشور به علت عدم انجام تعميرات اساسي و عدم تأمين ارزي از مدار خارج شده است.

3. بخشي از ظرفيت توليد كه به ظاهر افتتاح شده، عملا به بهره‌برداري نرسيده است.
4. وجود صادرات برق محرمانه به برخي از همسايگان، بخشي از ظرفيت توليد برق كشور را مي‌بلعد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates