05.07.2008

اختصاصي «تابناک»: جزئياتي از پاسخ ايران به بسته پيشنهادي

تابناک :
محافل سياسي در آمريکا مدعي شدند: نامه‌اي که منوچهر متکي ديروز از طريق سفير ايران در بلژيک در پاسخ به ارايه بسته پيشنهادي سولانا ارسال کرده، شامل پيشنهاد‌هاي ايران و دربردارنده نکات جديدي براي خروج از بن‌بست به وجود آمده و آغاز گفت‌‌وگوهاست، اما مهمترين بخش آن، ارايه تعريفي از تعليق غني‌سازي اورانيوم است.
كد خبر: ۱۳۳۶۶ تاريخ انتشار: ۱۹:۴۹ – ۱۵ تير ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۹۲۷۲

در حالي که روز گذشته تماس تلفني دکتر جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي با خاوير سولانا و ارسال نامه ايران به کشورهاي 1+5، رسانه‌هاي خبري جهان را تحت تأثير قرار داد، محافل سياسي و رسانه‌اي در آمريکا ادعاهايي درباره بخش‌هايي از پاسخ ايران مطرح مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «تابناک» در واشنگتن، نامه ايران که اهميت بسيار زيادي براي شش کشور قدرتمند جهان داشته، به سرعت به پايتخت‌هاي اين کشورها براي بررسي آنها ارسال شده است.

در اين حال، محافل سياسي در آمريکا مدعي شدند: نامه‌اي که منوچهر متکي ديروز از طريق سفير ايران در بلژيک در پاسخ به ارايه بسته پيشنهادي سولانا ارسال کرده، شامل پيشنهاد‌هاي ايران و دربردارنده نکات جديدي براي خروج از بن‌بست به وجود آمده و آغاز گفت‌‌وگوهاست، اما مهمترين بخش آن، ارايه تعريفي از تعليق غني‌سازي اورانيوم است.

بنا بر اين تعريف، سانتريفيوژهاي ايران، همچنان به چرخش خود ادامه مي‌‌دهند، اما از تزريق گاز UF6 جديد به آنها خودداري مي‌شود و همچنين از ساخت و نصب سانتريفيوژهاي جديد در چيدمان‌هاي صنعتي خودداري مي‌شود.
بر اين اساس، مذاکرات از دو هفته ديگر بين سولانا و جليلي آغاز و نحوه رسيدن به يک توافق همه‌جانبه در مذاکرات طرفين بررسي قرار مي‌شود.

همچنين با توجه به نکات مثبت بسته پيشنهادي و ارايه راهکارهايي براي اجرايي كردن اين موارد مثبت در بسته پيشنهادي و خارج كردن نکات منفي و مبهم، اين بسته با تلفيقي از پيشنهاد ايران، مي‌تواند به عنوان راهکاري براي ادامه مذاکرات در آينده مورد استفاده قرار گيرد.

از آنجا که اين پيشنهاد در چهارچوب پيشنهاد سولانا به ايران داده شده، احتمال مي‌رود تعاريف براي تعليق غني‌سازي، مغايرت‌هايي با هم داشته باشد که طرفين قصد دارند اين موارد را براي همديگر تبيين و مشخص نمايند.

در صورتي که اين ادعاي محافل سياسي رسانه‌اي آمريکا صحت داشته باشد،‌ به معناي پذيرش تعليق از سوي ايران نيست، بلکه مي‌تواند به تثبيت و موفقيت سياست‌هاي اعلام‌شده ايران بينجامد. ايران بارها اعلام کرده، به دنبال رسيدن به دانش هسته‌اي و توانايي توليد سوخت هسته‌اي براي مصارف صلح‌آميز است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates