07.07.2008

نقش روسیه در خاور نزدیک: بازنده نشدن در برابر ایران

خبرگزاری روسیه :

نیکلای زلوبین، مدیر برنام های روسیه و آسیای انستیوی امنیت جهانی آمریکا، واشنگتن

اسراییل به آمریکا هشدار داد که اگر تا ماه های آینده هیچ اقدامی برای جلوگیری از برنامه هسته ای ایران اتخاذ نکنند، مقامات تل آویو این کار را خود انجام می دهند. بر اساس گزارشات اسراییل ایران به اندکی بیش از یک سال برای تولید بمب (هسته ای) زمان نیاز دارد. اسراییل به اعلامیه های ایران در خصوص صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای این کشور باور ندارد.

فشار تل آویو دولت آمریکا را در شرایط سختی قرار داده است.

اولا جرج بوش هیچگونه شانسی برای متقاعد کردن جامعه این کشور جهت لزوم عملیات نظامی علیه ایران ندارد. جرج بوش حتی از نظر تئوری هم مجوز کنگره برای آغاز عملیات نظامی را دریافت نخواهد کرد. اگر بوش تصمیم بگیرد که حملات هوایی محدود به تاسیسات هسته ای ایران انجام دهد عملا به طور کامل شانس جمهوریخواهان برای کسب کرسی ریاست جمهوری در ماه نوامبر را از بین خواهد برد.

دوما اسراییل شریک کلیدی آمریکا در منطقه محسوب شده و این کشور هیچوقت از حمایت تل آویو دست برنخواهد داشت. در آمریکا نیروهای قدرتمندی وجود دارد که با دولت این کشور ارتباط نداشته و آنها نیز معتقدند که ایران تهدیدی برای جهان محسوب می شود. اما آنها هم بعید به نظر میرسد که بتوانند آمریکایی ها را متقاعد سازند که واشنگتن باید در صورت بروز مناقشه، سربازان خود را در آن درگیر کند.

سوما جنگ در عراق و افغانستان توسط نیروهای ائتلاف بین المللی انجام می شود. بوش تلاش زیادی را برای بین المللی کردن نظامیانی که در این دو کشور مشغول جنگ هستند به خرج داد. امروز آمریکا و اسراییل شانسی برای کسب حمایت نداشته و عملیات نظامی در ایران بیش از پیش واشنگتن و تل آویو را در صحنه های بین المللی منزوی ساخته، شکاف جدیدی را در پیمان آتلانتیک شمالی افکنده و مواضع نیروهای ائتلاف در عراق و افغانستان را تخریب خواهد ساخت. جهان هنوز متقاعد نشده که برنامه هسته ای ایران ماهیت نظامی دارد و همچنین طبیعتا نمی توان این کشور را از انرژی هسته ای صلح آمیز محروم سازد. البته تهران نیز برای دفع اعتماد جامعه بین المللی گام های زیادی برداشته است. اما در هر حال جامعه بین المللی به احتمال قوی از ایران حمایت خواهد کرد.

عملیات نظامی علیه ایران به طور ناگهانی اوضاع کلی جهانی را مخدوش خواهد ساخت، مانعی برای ایجاد دولت فلسطین خواهد شد که از طرح های مهم دو رییس جمهور اخیر آمریکا بوده است. این مسئله به طور کامل و قطعی نیز سیستم نظارت بر منع اشاعه سلاح هسته ای را تخریب کرده و بحران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و نفاق در شورای امنیت منجر شده و بار دیگر عدم صلاحیت و توانایی سازمان ملل متحد را ثابت خواهد کرد. بسیاری در واشنگتن معتقد هستند که حمله اسراییل به ایران به نفاق بین المللی در میان مقامات آمریکا و ناتو منتهی خواهد شد.

اوضاع ماهیت بازگشت ناپذیری به خود می گیرد. اسراییل برای حمله آماده می شود و واشنگتن عملا هیچگونه ابزاری برای برحذر کردن اسراییل از اتخاذ این گام در اختیار ندارد. به اعتقاد جرج بوش تحریم جهانی ایران می تواند اقتصاد این کشور را به بحران بکشاند و باعث تغییر این رژیم شود.

همزمان آمریکا به طور محرمانه از اپوزیسیون ایران حمایت می کند و امکان بروز انقلاب رنگی در این کشور را بررسی می نماید. تحریمات تاثیر خود را در مورد کره شمالی نشان داده اند. اما در رابطه با ایران این روش از سوی جهان از جمله از سوی مسکو از حمایت کامل برخوردار نیست.

بسیاری معتقدند که تهران اسراییل را برای حمله تحریک می کند که به افزایش ناگهانی و غیر قابل تصور نفت ، کاهش شدید ارزش دلار، تورم وسیع در کشورهای تولید کننده و یا بعبارت دیگر به ناپایداری واقعی در اقتصاد جهانی منجر خواهد شد. چنین بی ثباتی و بحران اجتناب ناپذیر جهانی بدون تردید هدف نیروهای ضد غربی است.

روشن است که روسیه به این مسئله علاقه ای ندارد. روسیه عامل مهمی در منطقه است و مسکو باید موضع سنجیده ای اتخاذ کند. از سویی هر اقدام لازم را برای جلوگیری از حمله به ایران اتخاذ نموده و در همین حال با غرب نیز به مناقشه نپردازد. از سوی دیگر روسیه نمی تواند اجازه دهد که در کنار مرز خود بمب هسته ای بوجود آید. این مسئله نه تنها امنیت استراتژیکی این کشور را تخریب کرده و به طور ناگهانی نفوذ مسکو در منطقه را کاهش داده بلکه به پیروزی طرفداران استقرار سپر ضد موشکی در اروپای شرقی و توسعه ناتو خواهد انجامید. مسکو میان جنگ در منطقه و بحران جهانی، بمب هسته ای ایران، کاهش نفوذ در منطقه، حمایت از تشدید تحریمات اقتصادی علیه ایران و مخدوش شدن روابطش با این کشور انتخاب زیادی ندارد. حال دیگر بحث بر سر کسب امتیازات در کار نیست بلکه باید در این اوضاع تلاش شود که کمترین ضرر متوجه مسکو گردد.

خبرگزاری «نووستی»، 17 تیرماه

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates