07.07.2008

چرا سفارت هند در کابل هدف حمله قرار گرفت؟

بی بی سی : تحقیقات جامع در باره انفجار سفارت هند در کابل در جریان است اما حتی پیش از اینکه دود برخاسته از ویرانیها از آسمان پاک شود می توان تاحدی متوجه شد که چرا هند هدف عملیات انتحاری قرار گرفته است.

هند هم مثل دیگر قدرتهای منطقه ای از مدتها قبل به صحنه سیاسی همیشه آشفته افغانستان کشیده شده است.

در دهه نود میلادی که رژیم طالبان بر افغانستان حکومت می کرد، دولت هند متحد نزدیک احمد شاه مسعود فرمانده مقتدر مجاهدین تاجیک تبار در مبارزه طولانی مدتش با طالبان بود.

هفت سال پیش که نیروهای غربی طالبان را از کابل بیرون راندند نیروهای ائتلاف شمال به قدرت غالب در دولت جدید افغانستان تبدیل شدند.

هندیها متحد طبیعی دولت نوپای افغانستان بودند و با آن رابطه نزدیکی داشتند و دهلی نو در امدادرسانی و بازسازی مشارکت جدی داشت، مثلا هندیها در حال احداث ساختمان مجلس افغانستان هستند. بنابراین شاید جای تعجب نباشد که چرا طالبان ممکن است هند را بخشی از دشمن بزرگ خود بداند.

بسیاری از نیروهای طالبان در اردوگاههای پناهندگان افغان در پاکستان، بزرگترین رقیب منطقه ای هند، پرورش یافته اند.

مهمتر اینکه پاکستان در سالهای اول شکل گیری طالبان از آنها حمایت می کرد. دولت افغانستان بشدت مشکوک است که بین شبه نظامیان طالبان و برخی اعضای ارتش پاکستان رابطه نزدیکی وجود داشته باشد.

وزیر کشور افغانستان تقریبا بطور علنی سرویس امنیتی پاکستان را به دخالت در انفجار سفارت هند متهم کرده است. پاکستان هم بی تردید این اتهام را تکذیب خواهد کرد.

آلن جانستون
از بخش جنوب آسیا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates