07.07.2008

کمک پزشکان ایرانی به تاجیکستان

بی بی سی :
یک گروه پزشکان قلب از ایران به مداوای رایگان بیماران در تاجیکستان آغاز کرده اند. تصمیم شده است که در مدت یک ماه آنها در شهر دوشنبه مشغول باز کردن رگهای قلب شده، همچنین به مرکز امراض قلب در تاجیکستان تجهیزات ویژه اعطا کنند.

این در حالیست که به گفته کارشناسان در تاجیکستان همه ساله تا چهار هزار نفر از بیماران در تاجیکستان به عمل قلب خود نیاز دارند، ولی به دلیل گرام بودن هزینه این کار تنها تعداد محدودی از این افراد امکان انجام چنین عمل را دارند.

سه پزشک قلب از ایران تصمیم گرفته اند، به مبتلایان امراض قلب در تاجیکستان به طور رایگان خدمات پزشکی ارائه کنند.

این پروژه با سرمایه گذاری خصوصی این گروه پزشکان ایرانی صورت گرفته است. پرفسور حسین صادقی، یکی از این پژشکان که حدود 30 سال در بیمارستانهای مختلف سوئیس عمل قلب انجام داده است، می گوید، تصمیم کمک رایگان به مردم تاجیکستان به دلیل علاقمندیش به زبان و فرهنگ مشترک تاجیکان با ایرانیان بوده است.

وی افزود: “من 29 سال در دانشگاه لوزان سوئیس عملیات قلب را تدریس دادم و چند سال دیگر در آمریکا نیز تجربه پزشکی دارم. در سال 1996 بازنشسته شده به شغل فرهنگی روی آوردم. در سفری به تاجیکستا با وضع عملیات قلب در این کشور آشنا شده، تصمیم گرفتم که با همتایان تاجیک کمک کنم. یک سال قبل با چند تن از پزشکان ایرانی در دوشنبه رایگان چند عمل قلب انجام دادیم. امسال نیز با پروفسور بلوریان و میرشاهی قصد داریم چند عملیات رایگان انجام بدهیم.”

آقای صادقی گفت که قرار است، در هفته جاری در بیمارستان جراحی قلب شهر دوشنبه به صورت رایگان پنج عمل انجام بدهند. این گروه تا یک ماه دیگر در این بیمارستان مشغول تشخیص و عمل بیماران قلب خواهند بود.

به گفته آقای صادقی، همزمان آنها به همتایان تاجیک خود نحوه جدید و موثر باز کردن رگهای قلب را آموزش خواهند داد. زیرا در تجربه معاصر، این عمل بدون توقف کار قلب و بیرون آوردن آن انجام شده و از طریق وارد کردن تجهیزات ویژه از رگها صورت می گیرد.

پرفسور صادقی در این رابطه گفت: “نحوه عملیات قلب در کشورهای پیشرفته تکمیل میابد. و حالا برای باز کردن رگها قلب نیاز به بیرون آوردن قلب وجود ندارد. گذشته از این، نحوه پیشین این عمل خیلی گران بود، زیرا از تجهیزات و داروی گرانبها باید استفاده کرد. کشور کمبضاعتی نظیر تاجیکستان باید از نحوه موثر که هزینه اش کمتر است، باید استفاده کند. این نحوه امنیت بیشتر بیماران را تامین می کند”

به گفته آقای صادقی هزینه یکچنین عمل در بیمارستانهای کشورهای غربی حدود 50 هزار یورو است. گذشته از این، پزشکان ایرانی تجهیزات مدرن آلمانی را که 700 هزار دلار قیمت دارد، خریداری کرده و آن را برای مرکز جراحی قلب تاجیکستان به همتایان تاجیک خود اعطا کرده اند.

در همین حال، تاشپولاد گلمرادف، عضو وابسته فرهنگستان علوم تاجیکستان و رئیس مرکز جراحی قلب و رگهای خونگرد می گوید که پزشکان تاجیک می توانند جراحیهای مختلف انجام بدهند، اما نبودن تجهیزات مدرن و گران بودن داروهای مخصوص، به آنها امکان استفاده از راههای جدید مداوای بیماریهای قلب را نمی دهد.

برای مثال، به گفته آقای گلمرادف، پزشکان تاجیک برای باز کردن رگهای قلب از نحوه پیشین استفاده می برند که برای انجام این جراحی قلب بیرون آورده شده و دارویی که در این عمل به آن نیاز وجود دارد، بیش از یک هزار دلار ارزش داشته و مهلت استفاده آنها نیز خیلی محدود است.

وی افزود: “در دهه 1990 ما تجهیزات ویژه برای عملیات قلب را خریداری کرده بودیم. حالا بیشتری از آن فرسوده و یا تخریب شده است. به این دلیل نمی توانیم کلیه عملیات قلب را انجام دهیم. مطمئینم که کمک دوستان ایرانی ما شرایط را برای ارائه خدمات بیشتر پزشکی برای بیماران امراض قلب فراهم می کند. بدین ترتیب، مردم تاجیک از شرایط بهتر پزشکی در این کشور برخوردار خواهند شد.”

حالا در مرکز جراحی قلب و رگهای خونگرد در تاجیکستان همه ساله صدها عمل قلب انجام می شود، ولی هزینه عمل باز کردن رگهای قلب خیلی گران است و به این دلیل در سال گذشته تنها تا 6 تن از نیازمندان امکان داشته اند که مبلغ چنین نوع جراحی را بپردازند و تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

تاشپولاد گلمرادف معتقد است که با استفاده از تجهیزاتی که پزشکان ایرانی به آنها اعطا کرده اند، شرایط برای درمان تعداد بیشتر بیماران قلب در تاجیکستان فراهم خواهد شد.

این در حالیست که گفته می شود، همه ساله شماره بیماران تاجیک که برای مداوا به بیماریستانهای ایران مراجعه می کنند، افزایش می یابد.

گذشته از این، پزشکان ایرانی از چند سال قبل بدین سو در چهارچوب یک برنامه سازمان هلال احمر تاجیکستان در شهر دوشنبه درمانگاهی را فعال کرده اند که کلیه نیازمندان در این درمانگاه از خدمات رایگان پزشکان ایرانی و دارو استفاده می برند. طبق اطلاع وزارت بهداشت تاجیکستان چند شرکت پزشکی ایرانی حالا مشغول تاسیس درمانگاههای خصوصی در شهر دوشنبه هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates