10.07.2008

ترکیه در بازسازی عراق شرکت میکند

حبرگزاری فرانسه :

به قلم : بیژن برهمندی

ترکیه از این ببعد حمایت بیشتری از عراق خواهد کرد و نقش مهم تری در امنیت عراق و باز سازی آن بعهده خواهد گرفت. با این سخنان رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در یک مصاحبه مطبوعاتی در کنار همتای عراقی اش نوری المالکی ، به نتایج سفر یک روزه اش به بغداد اشاره کرد. این در حالی است که دو کشور این سفر را ” تاریخی ” ارزیابی کردند ، چرا که در هجده سال گذشته بیسابقه بوده است .

نخست وزیر عراق نیز در این مصاحبه از سال جاری ، بعنوان سال باز سازی کشور ، افزایش تولید نفت و توسعه صنایع نام برد و از صاحبان صنایع ترکیه دعوت کرد که در این کشور سرمایه گذاری کنند. دو کشور متعهد شدند که مبادلات تجاری خود را به 25 میلیون دلار در سال برسانند.

بغداد و آنکارا اظهار تمایل کردند که میان دو کشور یک منطقه امنیتی بوجود آورند که تهدید های تروریستی میان دو کشور را از میان بر دارد. دولت عراق و نیز حکومت کردستان عراق طرف ترک خود را مطمئن کردند که شورشیان کرد پ کا کا را – که تهدیدی برای تمام منطقه محسوب میشوند –” دفع” خواهند کرد.

نخست وزیر ترکیه از یک تفاهم مشترک میان طرفین صحبت کرد. نخست وزیر عراق نیز از تشکیل یک ” شورای عالی همکاری های راهبردی ” نام برد که نخست وزیران دو کشور در آن عضویت دارند و سالی دو بار تشکیل جلسه خواهد داد. عراق اینک در یک تعرض دیپلماتیک بسر می برد که هدفش تقویت موقعیت این کشور در منطقه و عادی سازی روابط با همسایگان است. چندین کشور از جمله اردن ، امارات متحده عربی ، کویت و بحرین بتازگی سفارت خانه هایشان را در بغداد دایر کرده اند و آمریکا همچنان به متحدان عربش فشار میاورد ، تا بقصد کم کردن نفوذ ایران ، روابطشان را با عراق بهبود بخشند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates