14.07.2008

آرامی در خاور نزدیک به ایران بستگی دارد

خبرگزاری روسیه :

اسراییل و فلسطین تا پایان سال جاری توافقنامه سلح را امضا خواهند کرد.

تسیوی ماگن مدیر انستیتوی تحقیقات اورآسیایی طی مصاحبه ای اوضاع کنونی در خاور نزدیک را بررسی کرده و در باره دورنمای مذاکرات صلح میان اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطین توضیحاتی می دهد.

آقای ماگن نظر شما در باره اوضاع کنونی در خاور نزدیک چیست؟

در حال حاضر آرامی نسبی برقرار شده است. اگر به این منطقه در مجموع نگاه کنیم تغییرات کلی رخ نمی دهد اما پیشرفت های معینی مثبتی نیز وجود دارد. آتش بس در نوار غزه تاکنون ادامه داشته اگر چه برخی اوقات برخی از سازمان های فلسطینی آن را نقض می کنند. مداکرات در باره آزادی گیلاد شلیت نظامی اسراییل که توسط حماس اسیر شده است، نیز ادامه دارد. در این راستا اوضاع را می توان عادی نامید.

درباره لبنان می توان حتی صحبت از گرمی اوضاع کرد. عملیات نظامی جریان ندارد و مذاکرات در حال انجام است. برغم آنکه جنبش حزب الله به جمع آوری سلاح مشغول است و برخی اوقات دشمنی خود را نسبت به اسراییل نشان می دهد، این جنبش موافقت نموده که اسرا و اجساد قربانیان را معاوضه کند. اگر چه این مذاکرات با حماس و حزب الله درباره آزادی اسراست، اما به هر حال می توان آنها را مذاکره نامید.

در بخش سوریه هم دیالوگ برقرار شده و مذاکرات به تدریج دور می گیرد به همین دلیل اگر همه این سه بخش را جمع کنیم می توان گفت که پیشرفت های مثبتی وجود دارد.

در مورد روابط میان اسراییل و ایران هم فقط می توان گفت که طرفین به مبادله “تعارفات” میان یکدیگر مشغولند.

بعنوان مثال اخیرا تهران رزمایشی را برگزار کرد که با پرتاب موشکی های بالستیکی و تهدیدات توام شد. اما در اسراییل این مسئله را بیش از تبلیغات توان نظامی دیده و اخیرا در اینجا بیش از پیش صحبت در مورد تهدیدات مستقیم تهران و لزوم اتخاذ گام های قاطع شنیده می شود.

به خاطر تنش های پیرامون ایران همه پیشرفت های مثبت می تواند بیهوده باشد چرا که حماس، حزب الله و سوریه عملا یک جبهه استراتژیکی بوده و همه آنها توسط تهران اداره می شود. اگر تلاش ها برای تضعیف اوضاع متشنج در رابطه با ایران بی نتیجه بماند، احتمال می رود که همه این مناطق بار دیگر منفجر شوند.

نظر شما در مورد مذاکرات میان اسراییل و رییس تشکیلات خودگردان فلسطین چیست؟ آیا بالاخره توافقنامه ای امضا خواهد شد؟

از نظر من اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ ندهد این توافقنامه امضا خواهد شد. بعید به نظر می رسد که دولت فلسطین تا پایان سال جاری تاسیس شود اما این شانس وجود دارد که حداقل این مسئله بر روی کاغذ منعکس شود. احتمال دارد که توافقنامه درباره اصولی که اسراییل پیشنهاد می کند منعقد گردد.

از نظر شما چه عوامل دیگر می تواند به یافتن راه حل سازشکارانه کمک کند؟

اخیرا اروپا پیش از همه فرانسه، آلمان و انگلستان نقش فعال تری در روند صلح ایفا می کنند. آنها تلاش های خود را با آمریکا هماهنگ کرده و در نتیجه تاثیر به اندازه کافی وسیعی بر طرفین مناقشه وارد می آید. به غیر از این کشورهای اروپایی تلاش می کنند که در رابطه با ایران نیز گام های اتخاذ کنند.

در اسراییل در حال حاضر چگونه به مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین نگاه می کنند؟

در میان اسراییلی ها نقطه نظرات مختلفی وجود دارد اما بخش اعظم ساکنین این کشور همیشه خواستار صلح بوده اند. اکثریت اسراییل ها خواستار به توافق رسیدن با فلسطینان هستند و آمده اند که در این راه تخفیفاتی را هم قائل شوند. به عقیده من در حال حاضر همه چیز به نیروهای خارجی که تلاش های شدیدی برای دخالت و مانع تراشی در راه ایجاد صلح انجام می دهند، بستگی دارد تا به خود اسراییلی ها و فلسطینیان.

چه چیز می توان مانع روند مذاکراتی شود؟

خود مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین شکایات جدی نسبت به حماس در غزه دارند. حماس می تواند برای تخریب این توافق تلاش کند که این کار را بارها انجام داده است. اینجا می توان بار دیگر به نفوذ ایرانی ها در اوضاع منطقه اشاره کرد. اگر عملکردهای حماس نبود مذاکران میان اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطین مدت ها پیش با موفقیت به پایان رسیده بود.

به نظر شما چه چیز مزاحم برگزاری کنفرانس بین المللی خاور نزدیک در مسکو است؟

از نظر من این مسئله نه در اورشلیم بلکه در جاهای دیگر حل می شود. اینجا بیشتر به خود مسکو بستگی دارد. مسکو باید با جهت گیری دقیق تر، منظم تر و فعال تری حرکت کند. کلا باید اشاره کرد که مبارزه برای یافتن جایگاه درعرصه خاور نزدیک به اندازه کافی دشوار است.

روسیه در چارچوب روند صلح خاور نزدیک چه کارهای می تواند انجام دهد؟

امروز روسیه موقعیت منحصر بفردی را داراست. مسکو با همه طرفین ذینفع ارتباط دارد و به لطف این مسئله می توان نقش داور را ایفا کند. اما روسیه باید از عملکردهایی که باعث ایجاد این طرز تفکر شود که مسکو از یک طرف خاص حمایت می کند، خودداری نماید.

“نزاویسیمایا گازیتا”، خبرگزاری «نووستی» روسیه، 24 تیرماه

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates