28.07.2008

قشقاوی: ضرب‌الاجلي براي ايران تعيين نشده

بازتاب: سخنگوي وزارت امور خارجه، ادامه داد: در مورد نحوه‌ي مذاكرات دو nonpaper مطرح بود تا چارچوب مذاكرات مشخص شود و در مورد محتواي مذاكرات هم بايد مشتركاتي كه در بسته‌ها ديده مي‌شود مبنا قرار گيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران پارلماني ضمن رد هرگونه تعيين ضرب‌الاجل براي ايران از سوي غرب، در عين حال بر تداوم مذاكرات تاكيد كرد.

به گزارش ايسنا، حسن قشقاوي در حاشيه‌ جلسه‌ علني امروز مجلس شوراي اسلامي درباره‌ اظهارنظر اخير رايس مبني بر تعيين ضرب‌الاجل براي پاسخ دادن ايران، خاطرنشان كرد: به هيچ‌وجه بحث تعيين اولتيماتوم و ضرب‌الاجل در ميان نبود بلكه در جريان مذاكرات قرار بر اين بود كه در مدت دو هفته موضوع مورد بررسي ايران قرار گيرد.

قشقاوي با بيان اين موضوع كه براي تداوم مذاكرات تكيه بر مشتركات دو بسته ضرورت دارد، گفت: همه چيز عادي و سازنده و در حال انجام است و خود آقاي سولانا نيز در موضع‌گيري‌هاي خود تاكيد كرده كه مذاكرات با ايران سازنده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه، ادامه داد: در مورد نحوه‌ي مذاكرات دو nonpaper مطرح بود تا چارچوب مذاكرات مشخص شود و در مورد محتواي مذاكرات هم بايد مشتركاتي كه در بسته‌ها ديده مي‌شود مبنا قرار گيرد.

قشقاوي با تاكيد بر اين نكته كه ايران حضوري سازنده و جدي در مذاكرات دارد، گفت: بحث هسته‌يي بر پايه‌ يك تعامل مشترك و توافق جمعي قابل حل است و ما از راهبرد تعامل با مجموعه كشورها استقبال مي‌كنيم، اما اگر يك‌طرف بخواهد در مذاكرات، نظر خود را به ايران تحميل كند اين ديگر مذاكره نيست؛ چرا كه با اعمال تحريم همه چيز تمام شده محسوب مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه، هم‌چنين در خصوص مسائل مطرح شده پيرامون تعداد دستگاه سانتريفيوژ فعال در ايران، يادآور شد: بحث عدد در ميان نيست، همان چيزي كه در اخبار و سخنراني آقاي احمدي‌نژاد منتشر شد واضح است.

وي با تاكيد بر اين‌كه ايران در مدت كمتر از دو هفته پاسخ نامه‌ي وزراي خارجه‌ شش كشور را ارايه كرد، افزود: ما با حضور در مذاكرات ژنو نشان داديم كه اراده‌ي سياسي ايران جدي بودن در مذاكرات است، اما به اعتقاد ما مذاكره بايد سازنده، راهبردي، جامع و جهت حل مشكلات به صورت اساسي و بنيادي باشد.

قشقاوي هم چنين در خصوص مصاحبه‌ جليلي و سولانا بعد از مذاكرات ژنو، گفت: هر دو طرف در اين مصاحبه بر سازنده بودن مذاكرات تاكيد داشتند و برخلاف اخبار جهت‌دار برخي رسانه‌ها، هيچ نكته‌ منفي در مصاحبه‌ آقاي سولانا وجود نداشت.

وي با رد بحث درباره‌ تعليق در طول مذاكرات، تاكيد كرد: نه قبل و نه بعد از مذاكرات، بحث تعليق مطرح نشد و سياست ايران در اين باره كاملا روشن است.

سخنگوي وزارت امور خارجه، اضافه كرد: مي‌توانيم بر سر نقاط مشترك صحبت كنيم و نبايد بر عناصر رسانه‌اي و تبليغاتي بي‌پايه تكيه شود.

قشقاوي در پايان سخنان خود در خصوص جلسه‌ ديروز وزير امور خارجه با لاريجاني، گفت: اين جلسات معمولا بين همه‌ وزرا براي هماهنگي برگزار مي‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates