29.07.2008

احمدی نژاد: پاسخ ایران به تغییر رفتار آمریکا مثبت است

رادیوفردا: ریيس جمهوری ايران می گوید که تهران زمینه های مشترک همکاری با گروه ۵ +۱را بررسی کرده و در صورت تغییر رفتار آمریکا، پاسخ ایران به آن مثبت خواهد بود.

محمود احمدی نژاد این اظهارات را در مصاحبه ای با برایان ویلیامز، خبرنگار شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا در تهران بیان کرد و اظهار داشت: «حرکت به سوی توافق با غرب به ميزان صداقت طرف آمريکايی در برابر ايران بستگی دارد.»

آقای احمدی نژاد افزود: «اگر آمریکا رفتار خود را تغییر دهد، پاسخ مردم ایران به این تغییر، مثبت خواهد بود.»

آمریکا، برای نخستین بار، ویلیام برنز، معاون وزارت امور خارجه خود را به مذاکرات هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی، به ژنو فرستاد اما اعلام کرد که آقای برنز تنها برای شنیدن پاسخ ایران و نه شرکت در مذاکره، در آن جلسه حضور یافت.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، بعد از مذاکرات ژنو ميان مقامات بلند پايه در ۱۹ ژوئیه اعلام کرد که به ايران دو هفته فرصت داده شده تا به پيشنهادات مطرح شده پاسخ دهد، در غير اين صورت آمريکا يک گام ديگر در تحريم ايران پيش خواهد رفت تا بتواند اين کشور را به توقف غنی سازی اورانيوم وادار سازد.

«در گام اول ما به سوی مذاکره در مورد زمينه های مشترک که در هر دو بسته وجود دارد، پيش می رويم. اگر در مورد این موضوع به توافق رسيديم، این امر به ما کمک می کند تا بر روی موارد اختلاف صحبت کنيم و به نتيجه برسيم.»
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران
آقای احمدی نژاد در مورد حضور معاون وزارت امور خارجه در مذاکرات ژنو گفت: «سوال اصلی اين است که آيا اين نزديکی، ادامه رفتارهای قبلی است يا پيشنهاد جديدی در حال طرح است.»

خبرگزاری رویترز به نقل از ان بی سی گزار ش داد که آقای احمدی نژاد اعلام کرده که «اگر موضعگیری در مورد ایران مانند گذشته باشد، ملت ايران حق دارد که از حقوق خود دفاع کند. اما اگر اين پيشنهادات از نوعی ديگر باشد، ما با موقعيت جديدی روبرو خواهيم شد که مردم ايران از آن استقبال می کنند.»

در همین حال احمدی نژاد در مورد بسته پیشنهادی شش کشور گفت:« ما بسته پيشنهادی آنها را، با ارائه بسته ديگری پاسخ داده ايم.»

وی در این مورد گفت: «اين کاملا طبيعی است. در گام اول ما به سوی مذاکره در مورد زمينه های مشترک که در هر دو بسته وجود دارد، پيش می رويم. اگر در مورد این موضوع به توافق رسيديم، این امر به ما کمک می کند تا بر روی موارد اختلاف صحبت کنيم و به نتيجه برسيم.»

شبکه ان بی سی همچنين گزارش داده است که احمدی نژاد تلاش ايران برای دستيابی به بمب اتمی را رد کرده و گفته است: «سلاح های هسته ای از رده خارج شده اند.»

احمدی نژاد در مقابل این پرسش «ان بی سی» که آیا ایران نمی خواهد با پذیرفتن توقف غنی سازی به جامعه بین المللی بپیوندد، گفت:« ايران همواره روابط بسيار خوب اقتصادی و فرهنگی با کشورهای جهان داشته است.»

وی گفت:« برای ادامه فعاليت ها و پيشرفت کشور، می توانم بگويم، ما جزو معدود کشورهايی هستيم که به کمترين کمک بين المللی، نياز داريم.»

خبرنگار ان بی سی اعلام کرده است: این نخستین بار است که خبرنگاران آمریکایی می توانند مستقیما از محوطه کاخ ریاست جمهوری ایران گزارش دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates