29.07.2008

سفيرسوريه: اسرائيل را به‌رسميت مي‏شناسيم!

عصرایران: عماد مصطفی در اين سخنرانی که از راديو اسرائيل هم پخش شد، افزود:«اينجا يک پيشنهاد مشخص وجود دارد. بگذاريد با هم بنشينيم، صلح را برقرار کنيم و يک بار و برای هميشه به حالت جنگ پايان دهيم.»
كد خبر: ۱۴۵۳۵ تاريخ انتشار: ۱۸:۰۶ – ۰۷ مرداد ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۵۸۴۸

سفیر سوریه در ایالات متحده آمریکا می گوید که کشورش خواهان پایان حالت جنگی با اسرائیل است و اظهار داشت: ما تصمیم داریم تا یکدیگر را به رسمیت بشناسیم.

عماد مصطفی، در مورد رابطه اسرائیل و سوریه، در جمع فعالان جنبش یهودی «صلح، اکنون» در واشينگتن گفت: «ما تصميم داريم تا يکديگر را به رسميت بشناسيم و به شرایط جنگی پايان دهيم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين موضوع چند هفته پس از آغاز مذاکرات غير مستقيم سوريه و اسرائيل اعلام شده است.

عماد مصطفی در اين سخنرانی که از راديو اسرائيل هم پخش شد، افزود: «اينجا يک پيشنهاد مشخص وجود دارد. بگذاريد با هم بنشينيم، صلح را برقرار کنيم و يک بار و برای هميشه به حالت جنگ پايان دهيم.»

سفیر سوریه در آمریکا افزود: «هر گونه توافقنامه صلح بستگی به خروج نيروهای اسرائيلی از بلندی های جولان خواهد داشت. هر گونه توافقنامه صلح به خروج نيروهای اسرائيلی از بلندی های جولان بستگی خواهد داشت.»

سفیر سوریه در آمریکا
بلندی های جولان در جريان جنگ سال ۱۹۶۷ ميلادی اعراب و اسرائيل به اشغال نيروهای اسرائيلی در آمد.

سخنان سفير سوريه دو هفته پس از آن ابراز شد که بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، اعلام کرد: « در صورتی که ميانجيگری ترکیه به صلح بين سوريه و اسرائيل منجر شود، دمشق مناسبات عادی با اسرائيل برقرار خواهد کرد که شامل بازگشايی سفارتخانه هم خواهد شد.»

پيش از اين، اهود المرت، نخست وزير اسرائيل، روز سيزدهم ژوييه، اظهار اميدواری کرده بود که اسرائيل و سوريه به زودی مذاکرات صلح را آغاز کنند.
وی گفته بود: «تماس های غيرمستقيم کنونی اسرائيل با سوريه با وساطت ترکيه، می تواند به تماس های مستقيم تبديل شود.»

مذاکرات غير مستقيم سوريه و اسرائيل که دشمن دراز مدت يکديگر بوده اند، با ميانجيگری ترکيه از ماه مي آغاز شد.
مذاکرات دو کشور از حدود هشت سال پيش به دليل اختلاف نظر دو طرف متوقف شده بود. سوريه خواستار خروج کامل نيروهای اسرائيلی از جولان است.

اسرائيل خواستار آن شده است که سوريه مناسبات خود با گروه شبه نظامی حزب الله، حماس در فلسطين و ساير گروه‌های مسلح را که بر نابودی اسرائيل تاکيد می‌ورزند، قطع کند. اسرائيل همچنين خواستار فاصله گرفتن دمشق از تهران است.

در همين ارتباط، اهود باراک، وزيردفاع اسرائيل روز بيست و دوم مه به راديوی سراسری اسرائيل گفت: «بيرون کشاندن سوريه به هر قيمتی از دايره هم‌پيمانی با رژيم افراطی ايران، يک هدف استراتژيک و پر ارزش برای اسرائيل است.»

تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل نيز گفت: «اسرائيل مشتاق است که در صلح و فضای مسالمت آمیز با همسايگان خود زندگی کند، ولی سوريه بايد درک کند که نمی تواند در عين حال به حمايت از ترور ادامه دهد و مناسبات پيشين خود با جمهوری اسلامی ايران و يا با حماس و حزب الله را هم دنبال کند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates