29.07.2008

چامسکی: دفتر آمریکا می تواند مرکز خرابکاری از درون ایران باشد

فرارو: نوام چامسکی استاد دانشگاه MIT آمریکا بر این باور است که مشارکت خاموش نماینده آمریکا در گفتگوهای ایران با گروه 1+5 حرکتی در راستای فرار از انتقادات و فشارهای داخلی است. وی با اشاره به تجربه کوبا در خصوص پیشنهاد تاسیس دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران افزود: این دفتر می تواند مرکزی برای خرابکاری از درون ایران و از جمله به بهانه حمایت از حقوق بشر باشد.

نوام چامسکی کارشناس ارشد مسائل سیاسی و راهبردی در خاورمیانه در خصوص تحلیل خود از بازتابهای گسترده حضور ویلیام برنز در گفتگوهای اخیر ژنو به خبرنگار بین الملل “مهر” گفت : دولت بوش تحت فشارهای شدید بین المللی و داخلی برای مهار و کاهش رادیکالیزم افراطی خود است. سیاستی که در هرجایی از جهان به فاجعه منتهی شده و به همین منظور من فکر نمی کنم که تفاوت بین شرکت در گفتگوها و گوش دادن، یک لفاظی سیاسی باشد.

این تحلیل گر برجسته عقیده دارد: ممکن است ادامه چنین روندی از سوی دولت آمریکا (پیگیری سیاست های فاجعه آمیز) وضعیت را بدتر هم بکند. در این چارچوب اعزام و ارسال یک ناظر (مشارکت کننده غیر فعال) به نشست ژنو هم شیوه ای برای گریز از گفتگوها و دیپلماسی است.

به عقیده چامسکی بوش با اعزام نمانیده خود به گفتگوها به این ترتیب بر آن است تا “انتقادهایی را که علیه وی در این رابطه صورت می گیرد کاهش دهد”.

چامسکی همچنین در خصوص درخواست برای تاسیس یک دفتر دیپلماتیک در تهران از سوی آمریکا که با چالش عمده ای از سوی طرف ایرانی هم رو به رو نشده اضافه کرد:”من فکر می کنم تاسیس دفتر دیپلماتیک هم به نوعی شباهت بسیاری به مطلب مورد اشاره بالا ، یعنی شگرد اعزام نماینده یا اظهارات دیپلماتیک برای از بین بردن انتقادها دارد. تاسیس دفتر هم می تواند به عنوان مرکزی برای خرابکاری از درون آن هم به بهانه حمایت از حقوق بشر باشد. مانند آنچه که هم اکنون در کوبا در حال رخ دادن است.

در عین حال این استاد دانشگاه MIT بر این تاکید دارد که چنین گام هایی باید تشویق شود، گرچه نباید درباره آن خیالهای باطلی بوجود آید.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان گفتگو با مهر همچنین با اشاره به رویکرد افکار عمومی در آمریکا نسبت به ایران می گوید: مردم آمریکا و البته اکثریت آنها مخالف تهدید علیه ایران می باشند و به دنبال دیپلماسی هستند و این گامهای کوچک شاید بتواند راه را به سوی جلب و آوردن دولت به جرگه افکار عمومی باز کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates