29.07.2008

تردید کاخ سفید به سخنان احمدی نژاد

بی‌بی‌سی: کاخ سفید به سخنان محمود احمدی نژاد درباره پاسخ مثبت ایران به رویکرد جدید آمریکا ابراز تردید کرده است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران گفته است اگر آمریکا رویکرد کاملا جدیدی را در برابر ایران در پیش بگیرد دولت ایران پاسخ مثبت خواهد داد.

آقای احمدی نژاد در گفتگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی ان بی سی گفت: “امروز شاهد رفتارهای جديدی از سوی دولتمردان آمريکايی هستيم و سوال اين است که آيا اين تغيير رفتار، احترام‌ آميز و عادلانه است و يا ادامه همان مسير تقابل با ملت ايران می ‌باشد که در قالب جديدی در حال ظهور و بروز است. ”

او درباره تغییر رفتار ایران نیز گفت: “ما با شرکت در جلسه ژنو اين تغيير را نشان داديم و از حضور نماينده آمريکا در اين جلسه استقبال کرديم. اگر آنها همين روند را ادامه دهند، در آينده ای نزديک شرايط تغيير خواهد کرد. لازمه تغيير شرايط هم‌آن است که آمريکا حقوق ملت ايران، قانون و شرايط احترام‌ آميز را در مناسبات سياسی به رسميت بشناسد و اين کار سختی نيست.”

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید می گوید باید به سخنان آقای احمدی نژاد به دیده تردید نگاه کرد.

خانم پرینو که در جلسه مطبوعاتی روزانه کاخ سفید صحبت می کرد، گفت: “باید به این سخنان با تردید نگاه کنیم. آقای احمدی نژاد در روز شنبه به مردم ایران یک چیز گفت و روز دوشنبه به خبرنگار آمریکایی چیز دیگری را گفت.”

خانم پرینو به سخنان روز شنبه محمود احمدی نژاد اشاره می کرد که آن رئیس جمهور ایران از نصب شش هزار دستگاه سانترفیوژ در تاسیسات غنی سازی اورانیوم این کشور خبر داده بود.

خانم پرینو همچنین با ابراز امیدواری از گرفتن پاسخ مثبت به بسته پیشنهادی 1+5 از ایران، گفت آمریکا منتظر دیدار آتی نمایندگان 1+5 و ایران در ژنو است تا پاسخ این کشور را بشنود.

‘یک گام به جلو’

سخنان آقای احمدی نژاد در مصاحبه با شبکه آمریکایی در حالی بیان می شود که هفته گذشته آمریکا در حرکتی تازه نماینده ای را برای شرکت در مذاکرات سعید جلیلی، مذاکره کننده اصلی اتمی ایران و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ژنو فرستاده بود.

در حالی که کمتر از یک هفته به مهلت پاسخگویی ایران به بسته پیشنهادی کشورهای 1+5 باقی مانده است، آقای احمدی نژاد درباره این ضرب الاجل گفت: ” شرايط امروز دنيا به گونه ای است که حتی به کشور چند ميليونی هم نمی‌توان اولتيماتوم داد، چه رسد به ملت بزرگ ايران. ضمن اينکه هر اقدامی بايد مبنای حقوقی داشته باشد. در اجلاس ژنو نيز بحث ضرب‌ الاجل مطرح نبوده و ما چنين دريافتی از آن نداريم.”

با این حال رئیس جمهور ایران مذاکرات ژنو را يک گام به جلو دانسته است.

در حالی که آمریکا و متحدانش عقیده دارند که ایران غنی سازی اورانیوم را با هدف ساخت تسلیحات اتمی انجام می دهد، مقامات این کشور بارها و بارها این مسئله را رد کرده اند.

رئیس جمهور ایران در گفتگوی خود با شبکه تلویزیون آمریکایی ضمن رد این مسئله گفت: “ما به دنبال سلاح هسته ای نيستيم و اعتقادی به آن نداريم و معتقديم تاثيری در مناسبات سياسی ندارد. رژيم صهيونيستی صدها کلاهک هسته‌ای دارد اما آيا برخورداری از سلاح هسته‌ای توانسته اين رژيم را در جنگ با لبنان پيروز کند؟ آيا سلاح هسته‌ای مانع از فروپاشی شوروی شد؟ آيا توانسته است آمريکا را در عراق و افغانستان پيروز کند؟”

ایران تا به حال توقف غنی سازی را به عنوان پیش شرط مذاکرات نپذیرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates