30.07.2008

ایران سیستم های ضدهوایی اس-300 را دریافت کرده است

خبرگزاری روسیه: ایران اولین محموله شامل قطعات جمع نشده سیستم های موشکی روسی اس-300 برای دفاع ضد هوایی را دریافت کرد. The Cutting Edge News به نقل از منابعی آگاه اطلاع داد که در حال حاضر این مجموعه ها بصورت جمع نشده هستند.

در عین حال، اوضاع پیرامون عرضه مجموعه های ضد هوایی اس-300 به تهران، بسیار مبهم است و ارزیابی کارشناسان مختلف از زمان احتمالی استقرار آنها تفاوت فاحشی دارند.

پایگاه خبری روسی لنتا.رو به نقل از پنتاگون اطلاع می دهد که مجموعه های موشکی ساخت روسیه زودتر از سال آینده میلادی به ایران عرضه نخواهند شد. به نوبه خود اسرائیل عرضه این مجموعه ها از روسیه به ایران را برای اوایل ماه سپتامبر سال جاری و جمع آوری قطعات آن در ایران، آزمون و آغاز کشیک نظامی آنها را پس از 6-12 ماه پیشبینی می کند.

در عین حال طبق اطلاعات دریافتی از ادارات نظامی اسرائیل، عرضه این مجموعه ها ممکن است از طریق بلاروس انجام گیرند، اما مقامات مینسک چنین اخباری را تکذیب می کنند.

در عین حال، The Cutting Edge News به نقل از منابعی روسی اطلاع می دهد که پنج گردان اس-300 از ترکیب نیروهای مسلح فدراسیون روسیه بر اساس قراردادی به مبلغ 800 میلیون دلار به ایران عرضه شده اند.

باید یادآوری کرد که اواخر سال 2007 میلادی، “مصطفی محمد نجار” وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران درباره خریداری این پنج گردان اس-300 خبر داده بود، اما خبری رسمی درباره امضای چنین قراردادی وجود ندارد.

خاطر نشان می سازیم که عرضه احتمالی مجموعه های اس-300 به ایران، برای اسرائیل بسیار مهم است، چرا که در این صورت می تواند تاثیر قابل توجهی بر تحقق برنامه حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران داشته باشد.

گفته می شود که نیروهای هوایی اسرائیل، طی مانور ماه ژوئن خود با یونان، تاکتیک مقابله با سیستم های اس-300 را نیز تمرین کردند که طی آن از مجموعه های موجود در جزیره کریت استفاده شد.

اسرائیل همچنین این را نیز بحساب می آورد که ایران دارای 29 مجموعه دفاع ضد هوایی “تور-ام1” است که عرضه آنها اوایل سال 2007 میلادی پایان یافته بود. در حال حاضر آنها از تاسیسات مهم دولتی و نظامی ایران، از جمله مراکز هسته ای در اصفهان، بوشهر و در شرق کشور دفاع می کنند.

لنتا.رو، The Cutting Edge News، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 8 مرداد

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates