31.07.2008

اوباما: اسرائیل در صورت شکست دیپلماسی به ایران حمله خواهد کرد

بی‌بی‌سی: به گزارش شبکه اِی بی سی آمریکا، سناتور باراک اوباما گفته است که اگر مذاکرات برای حل بحران بر سر برنامه اتمی ایران شکست بخورد اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد. همزمان اسرائیل تاکید کرده است که هیچ گزینه ای را مقابل ایران مردود نمی داند.

سناتور اوباما نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ظاهرا اواخر روز سه شنبه در ملاقاتی با اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا چنین اظهار نظر کرده است.

وی روز یکشنبه پس از سفری بین المللی از جمله به اسرائیل به کشورش بازگشت.

به گزارش شبکه اِی بی سی آمریکا وی در اشاره به ملاقات هفته گذشته اش با مقام های اسرائیلی گفت: “هیچ کس این موضوع را مستقیما به من نگفت، اما احساس من این است که اگر تحریم ها اثر نکند، اسرائیل به ایران ضربه خواهد زد.”

ستاد مبارزات انتخاباتی اوباما و دفتر او در سنا در مورد این گزارش اظهار نظر نکرده اما آن را رد هم نکرده اند.

از سوی دیگر اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه پس از دیدار با بان کی مون به خبرنگاران گفت در گفتگویش با دبیر کل سازمان ملل متحد بر ضروری بودن مجازات اقتصادی علیه ایران تاکید کرده است.

وی افزود به آقای بان گفته است که “به اعتقاد ما هیچ گزینه ای نباید در این رابطه از روی میز برداشته شود.”

هشدارها درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران در صورت شکست دیپلماسی پیشتر نیز مطرح شده است. شائول موفاز، وزیر حمل و نقل اسرائیل، اوائل ماه ژوئن گفته بود که اگر ایران برنامه اتمی اش را متوقف نکند حمله اسرائیل به آن کشور “اجتناب ناپذیر” خواهد بود.

آن اظهارات باعث جنجال در اسرائیل شد و بسیاری شائول موفاز را متهم به بهره داری سیاسی از مساله ایران برای ترقی جایگاه خود کردند.

اهود باراک که این هفته به آمریکا سفر کرده است، پیشتر در روز دوشنبه نیز از رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا خواست گلیه گزینه ها مقابل ایران را باز بگذارد.

پنتاگون روز سه شنبه در پاسخ به این درخواست گفت که فشارهای اقتصادی و سیاسی بهترین راه منصرف کردن ایران از تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی است.

جف مورل سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: “ما مسلما درک می کنیم که اسرائیلی ها برنامه اتمی ایران را تهدیدی برای موجودیت خود می دانند – آنها این موضوع را خیلی خوب برای ما و برای جهان روشن کرده اند. و ما مجدانه برای جلوگیری از چنین اتفاقی (اتمی شدن ایران) کار می کنیم.”

وی تاکید کرد که گزینه نظامی “همواره در اختیار ما هست اما اولین گزینه ما نیست.”

ایران برخلاف آمریکا و اسرائیل می گوید برنامه اتمی اش تسلیحاتی و نظامی نیست و از تحریم های بین المللی برای متوقف کردن بخش های حساس آن سرپیچی کرده است.

ژنرال اشکنازی بلندپایه ترین فرمانده ارتش اسرائیل هفته گذشته در نخستین بازدید خود از واشنگتن گفته بود که ضروری است از آنچه وی “پرخاشگری ایران” در خاور میانه خواند جلوگیری شود.

از زمانی که اسرائیل در ماه گذشته یک مانور نظامی گسترده در مدیترانه انجام داد که به عنوان “تمرینی” برای حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران تعبیر شد، گمانه زنی ها در این زمینه بالا گرفته است.

آن مانور نظامی، آزمایش موشکی ایران از جمله آزمایش موشک دوربرد شهاب 3 را به دنبال داشت که این کشور می گوید اسرائیل در تیررس آن است.

یک نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اخیرا گفت که اگر ایران مورد حمله قرار گیرد، به اسرائیل و پایگاه های آمریکا در منطقه خاورمیانه حمله خواهد کرد.

به گفته مجتبی ذوالنور، با کوچک‌ ترین اقدام تحریک آمیز علیه ایران، اسرائیل و ۳۲ پایگاه نظامی آمریکایی در منطقه از برد موشک‌های ایران در امان نبوده و نابود خواهد شد.

دولت آمریکا نیز به ایران هشدار داد که توان دفاع از منافع خود و متحدانش در منطقه خاورمیانه را دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates