05.08.2008

قتل مرموز ژنرال سوری

خبرگزاری روسیه :

ژنرال “محمود سلیمان” یکی از مشاوران کلیدی بشار اسد به طور مرموزی در سوریه به قتل رسید. بنا به گزارشات غیر رسمی وی در محدوده بندر “تارتوس” به ضرب گلوله از پای در آمد. گلوله ای که از یک تفنگ تک تیراندازی شلیک شده بود در ساحل به محمود سلیمان اصابت کرد.

سرنوشت چنان رقم زده شد که ژنرال سلیمان در روز ارتش سوریه به قتل رسید. مطبوعات عربی گزارش می دهند که ژنرال در حین بازگشت از مراسمی که در این خصوص برگزار شده بود، به قتل رسید. تاکنون هیچ کس مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است.

اما برخی از منابع غیر رسمی احتمال می دهند که اسراییل پشت این کار ایستاده باشد. بنا به گزارش نشریات عربی قتل این ژنرال ادامه تدابیری است که برای حذف مقامات عالیرتبه مرتبط به جنبش “حزب الله” اتخاذ می شود. اولین حلقه این زنجیر ترور عماد مغنیه رییس نیروهای امنیتی “حزب الله” مورخ 13 فوریه سال جاری در دمشق بود.

ژنرال سلیمان رسما سمت مشاور رییس جمهوری در امور امنیت ملی را بر عهده داشت. اما منابع آگاه ادعا می کنند که در اصل مسئولیت وی به مراتب گسترده از این حرف ها بود. بعنوان مثال بر اساس گزارش رسانه های گروهی غربی ژنرال مسئول اجرای طرح های ویژه ای از جمله برنامه اتمی ملی، فعالیت نیروهای امنیتی سوریه در لبنان و ارتباط با “حزب الله” بود. به غیر از این به ادعای اداره جاسوسی آمریکا این سلیمان بود که سلاح شیمیایی عراق را در سال 2003 به سوریه منتقل کرد.

چنین اعتمادی به ژنرال مقتول بی اساس نبوده است. فعالیت های کاری ژنرال سلیمان همیشه با خانواده بشار اسد ارتباط داشت. وی در دانشگاه دمشق در یک کلاس با باصل اسد برادر بزرگ رییس جمهور کنونی درس خوانده و سپس تحت فرماندهی وی در ارتش خدمت کرد.

سلیمان چند سال در شوروی سابق بسر برد و وظیفه خرید سلاح را بر عهده داشت. زمانی که باصل اسد در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد وی تحت ریاست بشار اسد فرماندهی یکی از یگان های ویژه را بر عهده گرفت.

نفوذ و وزن سیاسی سلیمان دائما در حال افزایش بود. بنا به برخی از اطلاعات موجود طی سالیان اخیر اختیارات وی از وزیر دفاع و رییس ستاد کل ارتش نیز بیشتر شده بود.

مرگ سلیمان ضربه شدیدی به مقامات سوری وارد آورده است. دولت این کشور همه تدابیر لازم را بکار بست تا خبر قتل ژنرال دیرتر اعلام شود. اگرچه این اتفاق روز جمعه رخ داده است، اولین اخبار مربوط روز دوشنبه در روزنامه های خاور نزدیک منتشر شد. همه این اخبار به نقل از منابع لندنی گزارش شده است. این در حالیست که مقامات سوریه تاکنون رسما قتل ژنرال محمود سلیمان را تایید نکرده اند.

“داریا یوریونا، “راسیسکایا گازیتا”، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 15 مردادماه

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates