08.08.2008

سناتورها: چرا آمریکا هزینه بازسازی عراق را پرداخت کند؟

بی بی سی :
مارک گریگوری
گزارشگر اقتصادی بی بی سی

اداره حسابرسی آمریکا، از هیئت های نظارت کننده در کنگره این کشور، گفته است در حالی که عراق امسال مازاد بودجه دارد فقط بخش کوچکی از درآمد نفتی خود را صرف طرح های بازسازی می کند.

دو سناتوری که این گزارش را به اداره حسابرسی سفارش داده اند از دولت آمریکا پرسیده اند که چرا بخش بزرگی از هزینه بازسازی عراق توسط مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت می شود در حالی که دهها میلیارد دلار درآمد نفتی عراق بلااستفاده مانده است.

بنا به گزارش اداره حسابرسی دولت آمریکا، عراق به خاطر بهای بالای نفت امسال بیش از پنجاه میلیارد دلار مازاد بودجه خواهد داشت.

جان وارنر، از حزب جمهوریخواه و کارل لوین، از حزب دموکرات، می گویند که دولت آمریکا نباید از جیب خودش هزینه طرح های بازسازی در عراق را، مانند تعمیر سیستم فاضلاب، احیای نیروگاه های برق و دیگر خدمات اساسی، پرداخت کند.

از آغاز حمله نظامی نیروهای ائتلافی به رهبری آمریکا به عراق در سال 2003، آمریکا بالغ بر 96 میلیارد دلار بودجه در اختیار عراق قرار داده که 48 میلیارد دلار آن برای بازسازی عراق بوده است.

نود و شش درصد وجه نقدی که در دست دولت عراق قرار دارد از درآمد نفتی تامین می شود که از زمان سقوط رژیم صدام سه برابر شده است.

اما به رغم این درآمد چشمگیر، سهم دولت عراق در بازسازی این کشور بسیار محدود بوده است – دولت عراق سال گذشته کمتر از یک میلیارد دلار صرف بازسازی کرد.

توجیه سهم محدود عراقی ها در طرح های بازسازی قابل پیش بینی است: عراق توانایی فنی لازم برای اجرای تعمیرات خدمات اساسی در ابعاد بزرگ را نداشته است و بخش عمده طرح هایی که در نظر بوده نیز به خاطر نا امنی اجرا نشده است.

دهها میلیارد مازاد بودجه عراق در بانک مرکزی آمریکا در نیویورک بلااستفاده مانده که علت اصلی آن ناتوانی مقامات عراقی در استفاده از این پول بوده است.

اما با توجه به بهتر شدن وضعیت امنیتی در عراق، این وضعیت می تواند تغییر کند.

جای تعجب نیست که دولتمردان آمریکا از این که هزینه های بازسازی عراق توسط مالیات دهندگان این کشور پرداخت می شود، ناراضی هستند.

اما واقعیت این است که بیشتر بودجه ای که آمریکایی ها صرف بازسازی عراق کرده اند در چهار سال اول عملیات نظامی در آن کشور بوده است و پولی که اکنون در این راستا خرج می شود در حد میلیونی و نه میلیاردی است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates