08.08.2008

‘علیرضایی با اسرائیلی مسابقه می دهد’

بی بی سی :
علی کفاشیان، دبیر کمیته ملی المپیک ایران اعلام کرد محمد علیرضایی شناگر ایران در مسابقه مقدماتی 100 متر قورباغه شرکت خواهد کرد.
این خبر پس از آن اعلام شده است که با اعلام قرعه شناگران در رشته 100 متر قورباغه، محمد علیرضایی باید در ساعت 20:32 (به وقت پکن) روز شنبه 9 اوت (19 مرداد) در گروه چهارم مقدماتی این رشته در رقابتی که در آن تام بیری، شناگر اسرائیلی نیز حضور دارد، شرکت کند.

علی کفاشیان در گفتگو با بخش فارسی سرویس جهانی بی بی سی اعلام کرد: “در این باره مشکلی وجود ندارد، چرا که هر یک از این شناگران در خط جداگانه شنا می کنند و به صورت رو در رو مقابل یکدیگر قرار نمی گیرند.”

هر چند علی کفاشیان با قطعیت از حضور علیرضایی در رقابت شنا صحبت کرده است، اما برخی کارشناسان معتقدند اقدام شخصی اخیر یک شناگر دیگر ایران و امتناع او از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی، ممکن است باعث تغییر تصمیم مسئولان کاروان ایران در پکن درباره شرکت دادن محمد علیرضایی در رقابت مقدماتی شنا شود.

کمتر از یک ماه قبل، محمد بیداریان، دیگر شناگر ایرانی که در کرواسی در تلاش بود رکورد ورود به رقابتهای شنای 50 متر آزاد المپیک را کسب کند، در شرایطی که به اعتقاد مناع آگاه توان کسب رکورد ورودی المپیک را نداشت، دو بار از شرکت در رقابتی که یک ورزشکار اسرائیلی در آن شرکت داشت خود داری کرد، هرچند به نظر می رسد دستگاه ورزش ایران ممنوعیتی برای شرکت ورزشکاران ایرانی در رقابت های غیر “رو در رو” (مانند شنا و تیر اندازی) با ورزشکاران اسرائیلی قائل نیست.

صفحه ویژه رقابتهای المپیک پکن

از این رو تصمیم محمد بیداریان به امتتناع از شرکت در رقابت با ورزشکار اسرائیلی را باید یک تصمیم شخصی قلمداد کرد؛ هر چند این تصمیم مورد تمجید محمد علی آبادی، رئیس سازمان تربیت بدنی ایران نیز قرار گرفت.

بنا به اعلام سایت رسمی مسابقات المپیک پکن، محمد علیرضایی با کسب رکورد یک دقیقه و دو ثانیه و نود و هشت صدم ثانیه به رقابتهای المپیک راه یافته است و تام بیری، شناگر اسرائیلی رکوردی معادل 25 صدم ثانیه پایینتر (سریعتر) از او دارد.

رویارویی با اسرائیل: گناه کبیره

در سالهای پس از انقلاب اسلامی در ایران ورزشکاران ایرانی در میادین بین المللی از محدودیت های دولتی موجود برای اجتناب از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی متحمل ضربات عمده ای شده اند.

از جمله و در یکی از مهمترین موارد، در المپیک 2004 آتن، آرش میر اسماعیلی، جودوکار وزن منهای 66 کیلوگرم ایران در اولین مسابقه خود بنا به قرعه مجبور به رویارویی با ورزشکاری اسرائیلی شد که از این مسابقه انصراف داد و از دور رقابتها حذف شد.

این درحالی بود که این ورزشکار یک سال پیش از المپیک آتن مقام قهرمانی جهان را کسب کرده بود و از امیدهای مسلم ایران برای کسب مدال در المپیک آتن محسوب می شد.

از آنجا که کناره گیری از رقابتهای ورزشی به دلایل سیاسی به دلیل تضاد با روح ورزش و المپیک می تواند به محرومیت ورزشکار در رقابتهای آتی بینجامد، در سال 2004 دلیل انصراف آرش میر اسماعیلی، “اضافه وزن” این ورزشکار عنوان شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates