09.08.2008

درگیری بین نیروهای روسیه و گرجستان در اوستیای جنوبی شدت گرفت

خُسن آقا: این روسهای حرامزاده هر وقت می‌خواند جنایتی بکنند صبر می‌کنند تا اخبار جهان تحت تاثیر یک واقعه مهم قرار بگیرد، تا در سایه چنین خبرهایی بروند و بدون سر و صدا جنایت بکنند. المپیک هم این بار شد ابزار این جنایت.
رادیوفردا: با شدت گرفتن درگيری ها درحالی که گرجستان ادعا کرده است که کنترل مرکز اوستيای جنوبی را در دست دارد، در مقابل جدایی طلبان اوستيا هم اعلام کرده اند که اين منطقه تحت کنترل روسيه قرار گرفته است.

ميخاييل ساکاشويلی رييس جمهوری گرجستان، اعلام کرده است که ارتش گرجستان، تسخينوالی مرکز اوستيای جنوبی و ارتفاعات اطراف اين شهر را تحت کنترل گرفته است.

در همين حال، جدايی طلبان اوستيای جنوبي هم اعلام کرده اند که يگان های زرهی ارتش روسيه که وارد شهر تسخينوالی، مرکز این شده اند و ارتش گرجستان در حال ترک مواضع خود است.

از سوی ديگر مسکو درباره دخالت نیروهایش در درگیری های اوستای جنوبی اعلام کرده است که نيروهايش «به يورش گرجستان به اوستيای جنوبی، پاسخ داده اند» و ميخاييل ساکاشويلی رييس جمهوری گرجستان اعلام کرده است که دو کشور (گرجستان و روسيه) در حال جنگ هستند.

او همچنين گفته است که آنچه روسيه انجام می دهد، را «به مبارزه طلبيدن جهان» نامید و گفت: «اگر جهان امروز نتواند جلوی روسيه را بگيرد، تانک های روسيه قادر خواهند بود به تمامی پايتخت های اروپا دستيابند.»

واکنش آمریکا

از سوی ديگر، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا هم از روسيه خواسته است که نيروهای خود را از گرجستان خارج کند و حملات هوايی به اين کشور را متوقف کند.

او گفته است: «ما از روسيه می خواهيم، حملات هوايی و موشکی عليه گرجستان را متوقف کند، به حاکميت ارضی گرجستان احترام بگذارد و نيروهايش را از خاک گرجستان خارج کند.»

«ما از روسيه می خواهيم، حملات هوايی و موشکی عليه گرجستان را متوقف کند، به حاکميت ارضی گرجستان احترام بگذارد و نيروهايش را از خاک گرجستان خارج کند.»
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا

در همین حال، ادوارد کوکوئيتی که خود را رييس جمهوری اوستیای جنوبی می خواند اعلام کرده است که در جريان «حمله گرجستان» يک هزار و ۴۰۰ نفر از مردم اوستيای جنوبی کشته شده اند. اما ادعای او را تا کنون هيچ منبع بی طرفی تاييد نکرده است.

در تحولی ديگر، کاخال اومائيا، رييس شورای امنيت ملی گرجستان گفته است که گرجستان قصد دارد يک هزار سرباز گرجستان که برای کمک به ارتش آمريکا به عراق فرستاده است را از اين کشور خارج تا به گفته او به کمک جنگ با روسيه بيايند.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، هم که برای شرکت در آيين گشايش المپيک پکن در چين به سر می برد، حمايت آمريکا از حق حاکميت ارضی گرجستان را اعلام کرده است و خواستار آتش بس فوری شده است.

همچنين شورای امنيت سازمان ملل برای بحث در باره بحران اوستيای جنوبی تشکيل جلسه داده است اما هنوز خبری در باره نتيجه اين جلسه منتشر نشده است.

شدت گرفتن درگيری و شمار تلفات دو طرف

با شدت گرفتن درگيری ها در اوست جنوبی، تلفات صلحبانان روسيه به ۱۲ نفر رسيد، همچنين رييس جمهوری گرجستان گفته است که ۳۰ نظامی اين کشور در بمباران های روسيه کشته شده اند.

ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان شامگاه جمعه ۱۸ مرداد ماه و کمتر از يک روز پس از شدت گرفتن درگيری ميان ارتش گرجستان از يک سو و جدايی طلبان اوست و روسيه از طرف ديگر، اعلام کرد که در جريان بمباران هواپيماهای روسی ۳۰ نظامی گرجستان کشته شده اند.

از سوی ديگر، يک سخنگوی نيروهای صلح بان روسيه که از سال ۱۹۹۲ در اين منطقه حضور دارند، اعلام کرده است که در جريان درگيری های امروز با ارتش گرجستان، تاکنون ۱۲ نفر از اين نيروها کشته و ۱۵۰ نفر مجروح شده اند.

درگيری ميان نيروهای گرجستان و جدايی طلبان اوست جنوبی روز جمعه در حالی شدت گرفت که ساعاتی پيش از آن گرجستان اعلام آتش بس کرده بود.

درو تازه درگيری ها ميان جدايی طلبان اوست جنوبی و گرجستان، نيمه شب ۱۲ مرداد ماه آغاز شد و آتش بس روز گذشته، تلاشی برای پايان دادن به اين درگيری ها بود.

به دنبال شدت گرفتن درگيری ها، ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، اعلام کرد که توپخانه و تانک های ارتش گرجستان دست به گلوله باران شديد شهرها و روستاهای اوستیای جنوبی زده اند و افزود که «اين وضعيت تاسف آور و نگران کننده است و قطعا واکنش تلافی جويانه ای را در پی می آورد.»

همزمان با اعلام سخنان ولادیمير پوتين که برای شرکت در آيين گشايش المپيک پکن در چين به سر می برد، روسيه ستونی از يگان های زرهی خود را به سوی اوست جنوبی اعزام کرد.

اين کشور علت اعزام نيروهای خود را دفاع از حدود هزار نيروی نظامی خود اعلام کرد که به عنوان نيروهای حافظ صلح در اوست جنوبی مستقرند.

ساعاتی پس از انتشار خبر اعزام نيروهای ارتش روسيه به اوست جنوبی، خبرگزاری روسی اينترفکس خبر داد که نيروهای روسيه و گرجستان در تسخينوالی، مرکز اوست جنوبی به روی يکديگر آتش گشوده اند.

همچنين گزارش هايی که از سوی منابع بی طرف تاييد نشده حاکی از آن است که روسيه دست به حملات هوايی به گرجستان زده است.

درگيری ميان جدايی طلبان اوست جنوبی و گرجستان که از سال ۱۹۹۱ آغاز شده است، طی ماه های گذشته، با اعلام حمايت رسمی روسيه از جدايی طلبان اوست و سرنگونی يک هواپيمای گرجستان شدت يافت.

جدايی طلبان اوست جنوبی در سال ۲۰۰۶، با برگزاری يک رفراندوم، استقلال خود اوست جنوبی را از از گرجستان اعلام کردند اما هيچ يک از کشورهای جهان ااعلام موجوديت اين کشور جديد را به رسميت نشناخته اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates