14.08.2008

ایران از شرکت در المپیاد جهانی کامپیوتر باز ماند

بی بی سی :
تیم المپیاد دانش آموزی ایران، به دلیل عدم دریافت ویزا از سوی مصر، نتوانسته در بیستمین المپیاد جهانی کامپیوتر در قاهره شرکت کند.
تیم چهار نفره کامپیوتر ایران که مدتها پیش خود را آماده شرکت در این المپیاد کرده بود، قرار بود صبح روز پنج شنبه به سمت دوحه و از آنجا به قاهره پرواز کند اما به دلیل عدم صدور ویزا در آخرین لحظات از شرکت در این دوره بازمانده است.

با این حال، یعقوب حسین زاده معاون اجرایی باشگاه دانش پژوهان جوان که مسئول برنامه ریزی و اعزام دانش آموزان ایرانی به المپیادهای علمی است، ابراز امیدواری کرده تا روز شنبه (26 مرداد) برای اعضای تیم ایران ویزا صادر شود.

اعضای تیم المپیاد ایران را ملیکا ابوالحسنی، سهیل احسانی بنافتی، پویا وحیدی فردوسی و سید رضا صدیقین تشکیل می دهند که قرار بود به همراه سرپرستان خود، روز پنج شنبه بیست و چهارم مرداد برای شرکت در این رقابت علمی تهران را ترک کنند.

خبرگزاری های داخلی، “کارشکنی دفتر حافظ منافع مصر در تهران” را علت اصلی آماده نشدن ویزای اعضای تیم المپیاد کامپیوتر عنوان کرده اند.

آقای حسین زاده در گفتگو با بی بی سی گفت: “از سه ماه پیش اقدامات لازم را برای شرکت تیم ایران در المپیاد جهانی کامپیوتر انجام دادیم اما مسئولان مصری و دفتر حفاظت منافع مصر در تهران همکاری لازم را برای صدور ویزا انجام ندادند.”

برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که تلاش های وزارت خارجه ایران تاکنون نتیجه بخش نبوده اما هنوز امیدواری هایی نیز وجود دارد مبنی بر این که روادید در دو روز آینده صادر شود.

به گفته معاون اجرایی باشگاه دانش پژوهان جوان “معاون وزیر آموزش و پرورش مصر که مسئول برگزاری المپیاد کامپیوتر در قاهره است، قول داده که مشکل را برطرف کند.”

بیستمین المپیاد جهانی کامپیوتر روز دوشنبه 28 مرداد در شهر قاهره در مصر آغاز می شود و به گفته آقای حسین زاده، “اگر تا روز شنبه ویزای اعضای تیم المپیاد کامپیوتر صادر شود، می توانیم بچه ها را به قاهره اعزام کنیم.”

تیم المپیاد کامپیوتر ایران سال گذشته در نوزدهمین دوره این رقابت ها در کرواسی با یک مدال طلا و سه مدال نقر در میان 73 کشور جهان، نهم شده بود.

المپیاد کامپیوتر اولین بار در سال 1366 (1978 میلادی) در یونسکو با هدف ایجاد انگیزه و علاقه در فراگیری و پژوهش در علوم کامپیوتر و گسترش مناسبت های عملی و فرهنگی بین ملت ها مطرح شد.

دو سال بعد، اولین دوره المپیاد کامپیوتر در سال 1368 (1989 میلادی) در کشور بلغارستان و با حضور سیزده کشور برگزار شد.

بعد از آن تقریبا بی وقفه این المپیاد برگزار شده است و در هر دوره نیز بر تعداد کشورهای شرکت کننده افزوده شده است.

ایران در بیست سال اخیر در اکثر المپیادهایی که در رشته کامپیوتر برگزار شده، شرکت کرده است و برنامه منظمی برای شرکت دانش آموزان در المپیادهای علمی جهانی وجود دارد. باشگاه دانش پژوهان جوان نیز مسئولیت برنامه ریزی و هدایت دانش آموزان المپیادی را برای شرکت در این مسابقات علمی بر عهده دارد.

در مسابقات المپیاد جهانی کامپیوتر معمولا دانش آموزان شرکت کننده باید در دو جلسه چهار ساعته به حل مسئله ای بپردازند و با طراحی الگوریتم مناسب برای آن برنامه بنویسند.

محور اصلی سئوالات بر “تفکر الگوریتمی” استوار است که درس کامپیوتر و انفورماتیک دوره متوسط در ایران بر اساس آن تدوین شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates