15.08.2008

احضار كاردار ايران در ابوظبي به خاطر گشایش دفتر در ابوموسی!

عصر ایران :

عصرایران – روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در شماره امروز خود نوشت : امارات پس از احضار كاردار ايران در ابوظبي، به ايجاد دو دفتر اداري در جزيره ابوموسي كه اين روزنامه آن را ” اشغالي” توصيف كرد، معترض شد.

خبرگزاري رسمي امارات (وام) نيز به نقل از يك مقام رسمي در وزارت امور خارجه امارات، اقدام ايران در ايجاد دو دفتر اداراي در جزيره ايراني ابوموسي را “نقض روشن قوانين” و “اقداماتي غيرمشروع” دانست.

امارات ديروز پنجشنبه كاردار ايران در ابوظبي را به وزارت امورخارجه اين كشور احضار و “سيف سلطان العرياني” معاون وزيرخارجه امارات، يادداشت اعتراض آميزي را تسليم وي كرد.

گفتني است اماراتي ها منبع دريافت خبر ايجاد دفاتر خدمات دريايي در جزيره ايراني ابوموسي را “تلويزيون ايران” اعلام كرده اند.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط اين واكنش امارات پس از آن صورت گرفت كه ايران دو دفتر”نجات دريايي” و “ثبت نام كشتي ها” را در جزيره ابوموسي افتتاح كرده است.

اين روزنامه نوشته است كه اين اقدامات با يادداشت تفاهم امضاء شده ميان امارت شارجه و ايران در سال 1971 ميلادي در تعارض است چرا كه به گفته الشرق الاوسط، اين يادداشت تفاهم به مقامات ايراني حق اعمال حاكميت بر جزيره ابوموسي را نمي دهد.

همچنين يك مقام رسمي در وزارت امور خارجه امارات به خبرگزاري رسمي امارات گفته است كه وضعيت اين جزيره همچنان براساس يادداشت تفاهم نوامبر1971 ميلادي است.

اين مقام رسمي اماراتي كه نامي از وي برده نشد همچنين از ايران خواسته است تا موضوع جزايرسه گانه از طريق قضاوت بين المللي حل و فصل شود.

روزنامه الشرق الاوسط همچنين مدعي شده بود كه ايران در آگوست 1992 ميلادي جزيره ابوموسي را اشغال و ساكنان آن را به تعداد حدود يك هزار و 500 نفر را از اين جزيره اخراج كرده است. همچنين اين جزيره يك مدرسه ابتدايي اماراتي داشت و قصر معاون حاكم شارجه را در خود جاي داده بود.

يادآور مي شود جزيره ابوموسي 12 كيلومتر مربع مساحت دارد.
تهران بارها اعلام کرده است که ابوموسی ، تنب کوچک و تنب بزرگ بخشی انفکاک ناپذیر از خاک ایران است .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates