16.08.2008

انتقاد ‘بی تعارف’ رفسنجانی از نحوه اداره کشور

بی بی سی :
علی اکبر هاشمی رفسنجانی که اوائل هفته گذشته گفته بود دوره “مدارای” مجمع تشخیص مصلحت نظام با دولت در زمینه خصوصی سازی به سر آمده، بار دیگر به شدت از نحوه مدیریت کشور انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای رفسنجانی، 74 ساله، که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان است، در جمع اعضای جامعه اسلامی دانشگاهیان گفت: “اینگونه که کشور دارد اداره می شود نمی توانیم راضی باشیم که مسلمانان خوبی هستیم و یا الگوی جهانی شویم.”

هاشمی رفسنجانی در انتقادی صریح از نحوه اداره کشور گفت: “تعارف که نداریم، کشوری با این سرمایه عظیم نباید در زمستان دچار قطع گاز و در تابستان دچار قطع برق شود و مردم ساعت ها وقت خود را در پمپ بنزین ها بگذرانند، درحالی که ما صاحب این راه هستیم. بدیهی است که این مسائل و مشکلات به ضعف مدیریت برمی گردد.”

اما به عقیده آقای رفسنجانی این وضع فقط به بخش انرژی مربوط نمی شود چرا که گفت: “در مساله سیاست خارجی نیز همین گونه است و در مسائل فرهنگی نیز همین است، شعار زیاد داده می شود ولی در عمل ضدفرهنگ عمل می شود.”

خبرگزاری دانشجویان، ایسنا، که خبر سخنرانی را روز 25 مرداد منتشر کرد به تاریخ سخنرانی آقای رفسنجانی اشاره ای نکرده است اما تصور می شود روز 23 مرداد انجام شده باشد.

رئیس جمهور سابق ایران که از رقبای سیاسی محمود احمدی نژاد به حساب می آید روز دوشنبه 21 مرداد نیز در اتاق بازرگانی صنایع و معادن مشهد گفته بود که دولت کنونی تحت نظر آقای احمدی نژاد در اجرای اصل 44 قانون اساسی، که خواستار خصوصی سازی شرکت های دولتی است، ناکام مانده است.

وی گفت: “امروز دولت به کارفرمای بزرگی تبدیل شده است که در بسیاری از حوزه های اقتصادی که اجازه ورود نداشته وارد شده و با دولتی شدن اقتصاد، کشور با مشکلات زیادی مواجه شد.”

براساس قوانین ایران بخش های زیربنایی مشمول اصل خصوصی سازی نمی شود.

اما مجمع تشخیص مصلحت پیشتر در سال جاری میلادی اعلام کرد بخش خصوصی می تواند در جنبه های فرعی تر صنعت نفت، گاز، معادن، بانکداری، بیمه، ارتباطات، راه آهن، جاده سازی، هواپیمایی و کشتیرانی شرکت کند.

‘پایان دوره مدارا’

بنابه گزارش ها آقای رفسجانی روز دوشنبه چنین گفت: “در مورد نظارت بر اجراى سیاست هاى اصل ۴۴ در دولت مدارا کرده ایم. مقام معظم رهبرى در ابتداى فعالیت دولت نهم از ما خواستند مدتى با این دولت مدارا کنیم. مى توانیم بگوییم این مدت تمام شده است.”

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران از دولت خواسته است به مشکلات اقتصادی رسیدگی کند و خواستار تسریع در روند اجرای اصل 44 شده است، اما او همچنان قویا از دولت احمدی نژاد حمایت می کند.

محمود احمدی نژاد نیز تلویحا و چنانکه رسم سیاستمداران ایرانی است، در گذشته بدون نام بردن از طرف انتقاد، به انتقادات هاشمی رفسنجانی پاسخ گفته است.

وی اسفند ماه 1385 پس از یک سخنرانی انتقادی رفسنجانی از دولت خود در زمینه خصوصی سازی گفت: “ما می ‌دانیم شما از چه چیزی عصبانی هستید و علت عصبانیت خود را نمی‌ گویید ولی می‌ آیید و می ‌گویید که این دولت واگذاری نمی ‌کند، کسانی که در زمان خود اجازه نمی ‌دادند که مردم بقالی داشته باشند و می‌ گفتند که باید فروشگاههای زنجیره‌ ای دولتی ایجاد شود و مردم از این فروشگاههای زنجیره ای وسائل مورد نیاز خود را بخرند، حالا مدعی شده ‌اند”.

وی در انتقاد از سياستهای دولت اکبر هاشمی رفسنجانی افزود: “از پانزده سال پیش بحث سرمایه‌ گذاری مطرح شد ولی طبق آمار، سرمایه ‌گذاريهای جدید دولتی در طول این سالها پانصد برابر مقدار واگذاريها بوده است، این یعنی ایجاد محدودیت برای مردم و بازدهی کمتر”.

اما انتقادات آقای رفسنجانی فقط متوجه دولت کنونی نیست و او در سخنرانی هایش در چندین مورد از تکیه اقتصاد کشور به نفت شکایت کرده است.

او از جمله اخیرا گفت که کشور در استفاده از منابع طبیعی “افراطی” عمل می کند و افزود: “از لحاظ بهره وری نیروی انسانی در وضعیت خوبی قرار نداریم، حال آنکه بهره وری نیروی انسانی عامل اصلی توسعه است.”

وی جای دیگری گفته است که کشور نیروی کار ماهر کم دارد و “بنابراین ضعیف ترین نظام بهره وری را داریم.”

آقای رفسنجانی در فاصله سال های 1368 تا 1376 رئیس جمهور بود و زمانی ریاست مجلس را نیز به عهده داشت.

هرچند او مکررا از دولت محافظه کار احمدی نژاد انتقاد کرده اما علاوه بر محافظه کاران تندرو، مورد بی اعتمادی بسیاری از اصلاح طلبان نیز بوده است.

وی با اتهاماتی چون فرصت طلبی، فساد و نقض حقوق بشر روبرو بوده است، اتهاماتی که رد می کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates