22.08.2008

انتظار به سر رسید، ساعی قهرمان شد

بی بی سی :
هادی ساعی نماینده آخر ایران در رقابت های تکواندو، و امید آخر ایران برای کسب مدال در المپیک پکن، با موفقیت از عنوان قهرمانی خود در المپیک آتن دفاع کرد و به مدال طلا دست یافت.

هادی ساعی در دیدار نهایی وزن زیر 80 کیلوگرم موفق شد مارو سارمینتو از ایتالیا، صاحب مقام سوم اروپا، را در سه راند شکست دهد و اولین مدال غیر برنز ایران در المپیک پکن را به دست آورد.

هادی ساعی در شرایطی موفق به کسب مدال طلا شد که رقیب او با هفت سال سن کمتر و 14 سانتی متر قد بلند تر در راند اول برای این ورزشکار ایران مشکلات عمده ای ایجاد کرد و از ساعی 4-1 پیش افتاد، اما هادی ساعی با کسب پنج امتیاز پیاپی در دو راند بعد، در مجموع او را 4-6 شکست داد.

به این ترتیب هادی ساعی نه تنها با کسب سومین مدال المپیک خود هم رده غلامرضا تختی و محمد نصیری، ورزشکاران بزرگ تاریخ ایران قرار گرفت که سه مدال المپیک کسب کرده اند، بلکه به واسطه داشتن دو مدال طلا، در کسب افتخارات بالاتر از غلامرضا تختی نیز قرار می گیرد.

هادی ساعی مدال طلای المپیک آتن و مدال برنز المپیک سیدنی در وزن زیر 68 کیلوگرم را در اختیار دارد و در وزن زیر 72 کیلوگرم هم در سال 2006 قهرمان آسیا و در سال 2005 قهرمان جهان شده است.

غلامرضا تختی، اسطوره کشتی ایران در المپیک 1952 هلسینکی مدال نقره، در 1956 ملبورن مدال طلا، و در 1960 رم مدال نقره کسب کرده بود.

محمد نصیری وزنه بردار سرشناس تاریخ ایران هم در المپیک 1968 مکزیکوسیتی مدال طلای خروس وزن، در 1972 مونیخ مدال نقره در وزن زیر 56 کیلوگرم و در 1976 مونترآل در وزن زیر 52 کیلوگرم مدال برنز برده بود.

با کسب مدال طلا توسط هادی ساعی، ایران در جمع کشورهای فارسی زبان (با کاروانی متشکل از ورزشکاران بیشتر نسبت به این کشورها) بالاتر از تاجیکستان (یک نقره در کشتی و یک برنز در جودو) و افغانستان (یک برنز در تکواندو) قرار گرفت.

پیش از قهرمانی هادی ساعی، ایران تنها یک مدال برنز توسط مراد محمدی در کشتی آزاد کسب کرده بود و عملکرد ضعیف ورزشکاران ایران باعث برانگیخته شدن انتقادات فراوان و تندی علیه مسئولان ورزش این کشور شده بود.

هادی ساعی در راه فینال

ساعی در یک چهارم نهایی گو ژو، نایب قهرمان چینی آسیا در سال 2008 را شکست داد تا به نیمه نهایی برسد.

هادی ساعی در شرایطی که ورزشکار چینی به شدت مورد تشویق تماشاگران چینی قرار داشت، در راند اول به تساوی بدون امتیاز رسید.

ساعی در راند دوم موفق شد یک امتیاز از حریف کسب کند و در راند سوم، با وجود اضافه شدن بر شدت حملات ورزشکار چینی، موفق شد او را با تساوی 2-2 مهر کند تا در نهایت با نتیجه 3-2 پیروز رقابت شناخته شود.

هادی ساعی در نیمه نهایی مقابل رشاد احمدوف، ورزشکار 26 ساله اهل جمهوری آذربایجان قرار خواهد گرفت.

ساعی در دور اول هم به سادگی دیپک نیستا، ورزشکار کشور نپال را با نتیجه 7-0 شکست داده بود.

در جریان رقابت های تکواندو المپیک، دو روز قبل، سارا خوش جمال، نماینده زن ایران در سبک وزن با یک پیروزی و شکست، و رضا نادریان، نماینده مردان ایران در همین دسته با یک شکست، از دور مسابقات بی نتیجه کنار رفته بودند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates