24.08.2008

توطئه تازه ای برای دگرگون کردن منظر آرامگاه کورش و ساختن مسجد و کاروانسرا!!

کمیته بین المللی نجات دشت پاسارگاد: مدير بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد: پاسارگاد را نبايد محوطه‌اي هخامنشي بلكه بايد آن را محوطه‌اي هخامنشي_ اسلامي دانست.

طالبيان: آرامگاه کوروش از تقدس خاصي برخوردار بوده و حتي مسلمانان در داخل آرامگاه نيز محرابي زيبا در سنگ به وجود آورده اند.

از: حسن ظهوري

پارسه پاسارگاد طي طرحي قصد دارد منزل يا اقامتگاه دوره اسلامي محوطه ميراث جهاني پاسارگاد را احياء کند. اين منزل شامل مسجد دوره اتابکان و کاروانسراي صفوي است.

“محمد حسن طالبيان”، مدير بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد در اين باره به CHN گفت: « آرامگاه کوروش در دوره اسلامي نيز از تقدس ويژه‌اي برخوردار بوده است. از اين رو در دوره اتابکان که حدود قرن چهارم هجري قمري را شامل مي‌شود، اين مکان مسجد بوده است.»

وي افزود:« يکي از اهداف بنياد پژوهشي پارسه_ پاسارگاد احياء مسجد دوره اتابکان است که با استفاده از ستون‌ها و سنگ‌هاي کاخ اختصاصي و آپادانا کوروش ساخته شده بود اما به منظور برگزاري جشن 2500 ساله برداشته شده‌اند.»

آرامگاه کوروش و منطقه پاسارگاد توسط گروه ايزمئو، پيش از انقلاب مورد مرمت قرار گرفت و طي برگزاري جشن‌هاي 2500 ساله، بقاياي مسجد دوره اتابکان که شامل ستون هاي سنگي و کتيبه هاي قرآني بود به محل کاخ‌هاي کوروش برده شد.

مدير بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد در اين باره گفت: «در دوره اتابکان از همان ستون‌هاي کاخ آپادانا براي ساخت مسجد استفاده شد و برخي تکه‌هاي سنگي بزرگ که قرار بوده به عنوان سردر استفاده شوند نيز به آيات قرآني تزئين شده بودند. در حال حاضر بخشي از اين کتيبه ها و ستون هاي استفاده شده در کنار کاخ آپادانا گذاشته شده است.»

طالبيان افزود: «گروه ايزمئو در پاسارگاد کارهاي ارزنده‌اي انجام داده است. اما انتقال بقاياي مسجد که به عنوان يک لايه تاريخي محسوب مي‌شد، به محل کاخ‌ها اشتباه بزرگي بود که امروز از نظر منشور جهاني حفاظت از بناهاي تاريخي اين کار کاملا غلط محسوب مي‌شود.»

وي در ادامه گفت: «از اين رو بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد قصد دارد منزل دوره اسلامي که شامل مسجد دوره اتابکان و کاروانسراي صفوي است را احياء کرده و لايه هاي تاريخي را به سر جاي خود بازگرداند.»

به گفته طالبيان بخشي از کتيبه هاي سنگي نوشته شده در دوره اتابکان در کف محل قرار گيري آرمگاه مدفون شده‌اند و به اين ترتيب بخش زيادي از مسجد دوره اتابکان قابل احياء است.

مدير بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد يادآور شد که پاسارگاد را نبايد محوطه‌اي هخامنشي بلكه بايد آن را محوطه‌اي هخامنشي_ اسلامي دانست. زيرا در دوره اسلامي نيز آرامگاه کوروش از تقدس خاصي برخوردار بوده و حتي مسلمانان در داخل آرامگاه نيز محرابي زيبا در سنگ به وجود آورده اند.

محوطه جهاني پاسارگاد، در سال 1383 به فهرست ميراث جهاني پيوست. اين اثر بزرگ شامل مجموعه کاخ هاي و مقبره کوروش کبير، بنيانگذار سلسله هخامنشيان است.

در حال حاضر اين منطقه به علت شرايط رطوبتي مورد مطالعه بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد قرار گرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates