25.08.2008

دهها کشته در حادثه سقوط هواپیما در مسیر تهران

رادیوفردا: بر اساس آخرين آمار اعلام شده توسط مقام های قرقيزستان، در جريان سقوط يک هواپيمای مسافربری در مسير ايران ۶۸ مسافر کشته شدند و ۲۲ مسافر و خدمه نيز نجات يافتند.

اين هواپيما که بوئينگ ۷۳۷ بوده است در پنج کيلومتری شمال شهر بيشکک، پايتخت قرقيزستان، سقوط کرد و ۹۰ مسافر و خدمه داشت. ايگور خودينف، نخست وزير قرقيزستان می گويد که بر اساس گزارش های دريافتی ۲۲ نفر از مسافران زنده مانده اند.
وزارت بهداشت قرقیزستان گفته است که هشت نفر از نجات یافتگان این حادثه، ایرانی هستند. اين در حالی است که پيشتر اعلام شده بود تعداد نجات يافتگان اين حادثه ۲۵نفر است. از ابتدای سقوط هواپیمای مسافربری قرقیزی مقام های این کشور آمارهای متناقضی در باره تعداد مسافران، کشته شدگان و نجات یافتگان این حادثه ارائه کرده اند.

به گفته وزارت امور اضطراری قرقيزستان، هواپيمای ياد شده متعلق به شرکت «ای تک اير» بود که در اجاره شرکت «آسمان» ایران قرار داشت.

بنا به اعلام مقام های قرقيزستان، اين هواپيما پس از سقوط، کاملا در آتش سوخت.

«از آنجايی که مسير اين هواپيما به مقصد تهران بوده مسافرانی از ايران نيز در آن بوده اند که اطلاعات تکميلی مربوط به وضعيت مسافران پس از تکميل اعلام خواهد شد.»
سخنگوی هواپیمایی کشوری ایران

گزارش ها حاکی از آن است که مسافران نجات یافته هنگام سوختن هواپيما توانستند از آتش سوزی فرار کنند که حال دو تن از آنها وخيم اعلام شده است.
يک سخنگوی وزارت بهداشت قرقيزستان نيز اعلام کرد که به دنبال درخواست آنها، پايگاه آمريکايی نزديک فرودگاه ماناس، آمبولانس و تجهيزات خاموش کننده آتش را ارسال کرده است.

يک مسوول فرودگاه بين المللی ماناس گفته است: حادثه زمانی رخ داد که يکی از خدمه ها ده دقيقه پس از پرواز، یک نقص فنی را گزارش داد و خواستار بازگشت هواپيما به فرودگاه شد.

وی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: اين هواپيما ۸۳ مسافر و هفت خدمه داشت.

ای تک اير يکی از چند شرکت هواپيمايی قرقيزستان است که به دليل عدم رعايت مسائل ايمنی، از روز ۲۴ ژوئيه سال جاری پرواز آن به کشورهای عضو اتحاديه اروپا ممنوع شده است.

هنوز دلايل سقوط اين هواپيما مشخص نيست و معلوم نيست که چه تعداد از مسافران اين هواپيما ايرانی بوده اند.

در همين حال، رضا جعفر زاده، سخنگوی هواپيمايی کشوری ايران گفته است: اين هواپيمای مسافربری از نوع بوئينگ ۲۰۰- ۷۳۷ است که حدود ساعت ۳۰/۲۰به وقت محلی امشب (يکشنبه شب) سقوط کرد.

وی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، افزود: از آنجايی که مسير اين هواپيما به مقصد تهران بوده مسافرانی از ايران نيز در آن بوده اند که اطلاعات مربوط به وضعيت مسافران پس از تکميل اعلام خواهد شد.

آقای جعفر زاده اظهار داشت: بر اساس قوانين هوانوردی با توجه به اين که هواپيمای مسافربری متعلق به قرقيزستان است بررسی سانحه در حيطه هواپيمايی کشوری ايران نيست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates