داستان سراییها و فریبکاریهای جدید محمد چاخان
بنیاد باران: سید محمد خاتمی:می دانم برآیند خواست اکثریت مردم چیست
رییس جمهور سابق کشورمان با اشاره به انتخابات سال آینده ریاست جمهوری گفت: معتقدم پیش از اینکه صحبت کنیم، چه کسی و چه کسانی باید در عرصه بیایند؛ باید میزان امکان حضور،اینکه چه می خواهیم و چه می توانیم انجام دهیم را مشخص کنیم.
به گزارش روابط عمومی بنیاد باران،حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی طی سخنانی دیدار با جمعی از نخبگان و فعالان سیاسی همدان خاتمی با اشاره به اینکه درآستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم گفت: معتقدم پیش از اینکه صحبت کنیم، چه کسی و چه کسانی باید در عرصه بیایند باید مشخص کنیم چه چیزهایی مورد توجه است و براساس آن حرکت کنیم و به جلو برویم برای انتخابات سه مساله را باید مشخص کنیم، نه تنها برای انتخابات بلکه برای اینکه بدانیم کجا هستیم و چه کار می خواهیم بکنیم و در چه وضعیتی هستیم.
خاتمی ازانتخابات به عنوان مهمترین دست آوردهای اجتماعی نام برد که بعداز انقلاب نصیب ما شده است و افزود: انتخابات باید آزاد و گسترده باشد تا جمهوریت نظام تحقق پیدا کند و مبنا و محور رای مردم باشد. اول باید ببینیم چقدر امکان حضور در انتخابات وجود دارد.
رییس بنیاد باران تاکید کرد: امکان حضور هم دوپایه دارد؛ یکی سازوکارهایی است که برای انتخابات انجام می گیرد، آیا این سازوکارها ،سازو کارهایی است که بیشتر توجه به رای آزاد و حضور مردم دارد یا سازو کارهایی است که نقض ها و عیب ها در آن هست که آنطور که باید و شاید همه جانبه نمی تواند رای مردم و حضور آنها را تامین کند .حتماً اشکالاتی در این زمینه داریم .
خاتمی در ادامه گفت:دومین امکان حضور، حضور مردم است؛ آیا مردم آن رغبت لازم برای انتخابات را دارند. یعنی اکثریت قاطع مردم ما می خواهند در انتخابات شرکت کنند ومی توانند شرکت کنند؟ . این مساله مهمتر است یعنی برای انتخابات سالم هم سازو کارها برای انتخابات خوب و سالم و آزاد رقابتی مهم است و اینکه نظام و دستگاه های نظام مجری و بستر بروز و ظهور رای مردم باشند، نه اینکه در بعضی جاها مانع شوند از اینکه گزینه های مختلف حضور داشته باشند . مردم باید بتوانند آزادانه رای بدهند اگر اشکالاتی هم است مرتفع کنند.
وی افزود: اگر مردم رغبت برای حضور داشته باشند که متاسفانه بعضی وقت ها میزان حضور مردم در عرصه بسیار نگران کننده است چرا امکان حضور فراهم نشده ، چرا مردم نیامده اند؟. بخشی به خود مردم بر می گردد که نباید بی تفاوت باشند، باید به هر صورتی بیایند و در عرصه حضور پیدا کنند یکی هم بر می گردد به قسمت های دیگری که ذهن مردم اینطور است که اگر بیایند و نیایند خیلی فرق نمی کند ؛این خیلی خطرناک است.
سید محمد خاتمی خاطر نشان کرد:باید همه از مسئولان، روشنفکران کشور گرفته تا کسانیکه دلشان برای ایران و اسلام، انقلاب می سوزد بیایند ببینند چرا امکان حضورکمرنگ است. چه به لحاظ ساختار در روند انتخابات و چه به صورت حضور مردم در عرصه. اگر سازوکارها درست باشد و شوق و ذوق مردم برای حضور زیاد باشد انتخابات خوبی داریم و هیچ نگران نیستم. اگر اینطور باشد می دانم برآیند خواست اکثریت مردم چیست و حاصل کار چه خواهد شد؛ انتخابات متناسب باشان جمهوری اسلامی، شان اسلام و ایران به آن صورتی که مورد توجه ما بوده و هست و حق مردم را ادا می کند.
هر کس از ظن خود یار اصلاحات شده
رییس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:دومین مساله این است که مشخص کنیم چه می خواهیم؟ باید مشخص کنیم اصلاحات چیست؟ چه کار می خواهد بکند؟ و فکر می کنم این کار شده است و انشاء الله در آینده در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت؛ باید اصلاحات را تعریف کنیم، به اسلام چگونه نگاه می کنیم؟ به مردم سالاری چگونه می نگریم؟ نسبت میان اسلام و مردم سالاری را چگونه می بینیم؟ نسبت ما با پیشرفت و توسعه جامعه چیست؟ نسبت آن با حق و آزادی مردم با حرمت، عزت، اعتلاء کشور، ملت و مردم چیست؟ اینها را مشخص کنیم پیرامون این اصول و معیارها بیشتر جمع شویم البته روی آنها صحبت کنیم، نقد کنیم و آنها را اصلاح کنیم اشکال ندارد، ولی از یک نوع آشفتگی که پیدا شده و هر کس از ظن خود یار اصلاحات شده نجات پیدا کنیم.
خاتمی افزود:سوم اینکه چه می توانیم انجام دهیم؟ آیا آنچه می خواهیم قابل تحقق است؟شاید بعضی وقت ها ما چیزهایی می خواستیم و زمینه های تحقق آن در کوتاه مدت فراهم نبود و در نتیجه وقتی به آن نرسید یم، نوعی دلسردی در جامعه ایجاد شد ناتوانی یا نقض در برنامه ها یا در اجرا یا در مدیریت ها بوده؟ولی مهمتر از آنها موانع و مشکلات تاریخی، ساختاری و رفتاری است که در مقابل این تحقق خواست ها وجود دارد.
خاتمی تاکید کرد:یکصد سال است مردم ما با همه وجود مردم سالاری را فریاد می زنند، مردم ما 100 سال است آزادی می خواهند از استبداد زده شده اند ،استقلال می خواهند از وابستگی رنج برده اند، پیشرفت می خواهند ازعقب افتادگی رنج می برند آزادی ، استقلال، پیشرفت ، خواست تاریخی جامعه است که در انقلاب اسلامی اوج آن را می بینیم این خواستهای تاریخی بر مبنای هویت تاریخ جامعه ما که هویت دینی است بیان می شود.
وی افزود:مردم از موضع دین خواستار استقلال ، آزادی، پیشرفت می شوند حاصل کار آن هم جمهوری اسلامی است و اینکه امام مطرح می کنند و مردم هم به آن رای می دهند جمهوری اسلامی است تحقق این خواست تاریخی و همسو شدن آن با هویت تاریخی، هویت فرهنگی ودینی جامعه امر ممتازی است. اما آیا واقعاً یک شبه یک جامعه می تواند به جمهوریت و مردم سالاری کامل برسد؟ آیا ذهنیت عملی و شرایط تاریخی جامعه آمادگی این را دارد که این مساله را تحقق بخشد و هزینه آن را بپردازد؟
خاتمی با اشاره به اینکه در مردم سالاری حزب و تحزب امری ضروری است گفت:چقدر جامعه مادلش می خواهد آزاد باشد؟ مردم سالاری حاکم باشد؟ چقدر در متن جامعه ما ضرورت این اصل نه فقط در میان نخبگان جا افتاده است و چقدر ملت حاضر است هزینه تحزب را بپردازد؟ نمی شود مردم سالاری را بخواهیم و همراهی نکنیم. باید ببینیم از نظر تاریخی درچه مقطع تاریخی قرار داریم و مشکلات تاریخی ساختاری و رفتاری تحقق خواست ما چیست. در نظام ما که این همه هزینه و خون داده ایم آیا تمام ساختارها به گونه ای است که خواست های واقعی که آرمانهای مردم در انقلاب بود و در قانون اساسی هم آمده است آیا ساختارها متناسب است یا نه و اگر نیست عیب در کجاست؟
سید محمد خاتمی تصریح کرد:اساساً یکی از محورهای اصلاحات آماده کردن مردم برای اینکه موانع تاریخی را رفع کنند وساختارها متناسب شود. باید موانع تاریخی، ساختاری، رفتاری مشخص شود تا خواستها و برنامه ها واقع بینانه باشد، وعده های ناجور که قابل تحقق نباشد ارائه نشود .باید بگوئیم داریم به آن سو می رویم، نه اینکه فردا به آنجا میرسیم! از جمله در مورد پیشرفت، توسعه کشور؛ آیا واقعاً به سمت توسعه و پیشرفت کشور پیش می رویم؟ آیا به سمت عدالت پیش می رویم؟ درست است یک شبه نمی توان در کشوری که به خاطر استیلای رژیم فاسد و دخالت های بیگانه دچار عقب ماندگی مزمن است از هر نظر پیشرفت کرد تولید، علم، تکنولوژی، یک شبه فراهم نمی شود اما باید به آن سو حرکت کنیم.
رییس بنیاد باران یادآور شد:نمی توان انتظار داشت که در کوتاه مدت هیچ مشکلی در هیچ بخشی از جامعه وجود نداشته باشد و همه احساس رضایت کنند ولی حتماً باید به آن سو حرکت کنیم.
خاتمی گفت:اگر شعارهای تندو تیز در این زمینه بدهیم ولی در عمل خلاف آن دربیاید، بزرگترین مشکل روحی در جامعه ایجاد می شود و بزرگترین ضربه به همین نظام و جامعه زده میشود.
وی تاکید کرد:باید لحظه به لحظه به مردم گزارش صحیح و درست داد؛ اگر هم از طریق رسانه ملی نشد، باید راه دیگری پیدا کرد که با مردم صحبت کرد.
بارها گفته ام ، گناه ما این است که از آزادی دم می زنیم
به گزارش روابط عمومی بنیاد باران،خاتمی با اشاره به اینکه ما نمی خواهیم دل عده ای را بدست آوریم که قدرت در دستشان است بلکه می خواهیم دل مردم را بدست آوریم. گفت:بارها گفته ام بازهم می گویم، گناه ما این است که از آزادی دم می زنیم و افتخار می کنیم که از آزادی دم می زنیم. آزادی انسان را در اعمال حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خودش می دانیم. از جمله اینکه بتواند بدون لکنت زبان و بدون اینکه هزینه ای برایش داشته باشد از بالاترین مقامات قدرت و حکومت انتقاد کند.
خاتمی افزود:آزادی ما را ولنگاری توصیف می کردند، نه خیر! ولنگاری الان است که بزرگترین معیارهای بدیهی اسلامی و انسانی زیر پا گذاشته می شود. اگر از بین رفتن مبانی اخلاقی در جامعه اسلامی، حساس نباشیم بسیار جای نگرانی دارد. از اهداف بزرگ اصلاح طلبی واقعی بالابردن حرمت ملت در عرصه جهانی و دفع خطرات و تهدیدات از کشور و نظام و مردم است.
رییس جمهور سابق کشورمان خاطر نشان کرد:اگر بنا باشد امکان حضور باشد باید خواستها را مشخص کرد تا منطبق با خواستهای ملت باشد، سپس برنامه را مشخص کرد و اینکه چه می توان انجام داد و باید دید در شرایط فعلی امکان تحقق این خواستها و پاسخ دادن به نیاز واقعی کشور و ملت هست یا نه؟
سید محمد خاتمی تصریح کرد:اگر بخواهیم جمهوری اسلامی داشته باشیم باید هرکسی با هر قوم، مذهب و گرایش که در این نظام زندگی می کند احساس رضایت کند اسلامی که ما مورد نظرمان است، اسلامی است که نه تنها مسلمان در آن نظام احساس حرمت وآزادی و عزت کند بلکه غیر مسلمان نیز همانند مسلمان حقوق، حضور، حرمت زمینه امکانات برای تامین زندگی آبرومند داشته باشد.
هگمتانه جایگاه بلندی در تاریخ بشری داشته است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه همدان یا هگمتانه قبل از اسلام ، جایگاه بلندی را در تاریخ بشری داشته است و دارد بعد از اسلام نیز به عنوان یکی از کانون های بزرگ تمدن اسلامی همواره موقعیت ممتازی داشته و دارد. واقعاً ایران و اسلام تا حد زیادی مرهون تلاشهای ارزنده ای است که همدان بزرگ و سرفراز انجام داده است گفت: امروز نیز جایگاه همدان جایگاه ویژه و ممتازی است .
وی در ادامه افزود: معتقدم استان همدان هم مثل بسیاری استانهای ما به لحاظ ظاهری ، شایستگی پیشرفت های بیشتری دارد.و علیرغم خدمات خوبی که بعد از انقلاب و سالهای گذشته برای استان انجام گرفته ولی انصاف این است که آنچه همدان به آن رسیده است، کمتراز آن چیزی که باید به آن می رسید!البته این گفته می تواند در مورد بقیه استانها نیز صادق باشد.
خاتمی با اشاره به اینکه همه ما آماده ورود به ماه مبارک رمضان می شویم، گفت: ا میدوارم خداوند همه ما را موفق بدارد که با آمادگی وارد ماه خدا وانسان شویم همه افراد و جامعه از برکات ماه رمضان برخوردار شوند .
وی خاطر نشان کرد:در فرهنگ اسلامی رمضان شهر الله است ولی از شگفتیها این است که این شهر الله از هر جهت شهر انسان وماه انسان است. این در واقع پیوندی است که خدا با انسان در دیدگاه اسلامی دارد. هدف از روزه، تقوا ذکر شده است. تقواً که گاهی خیلی سطحی مورد توجه قرار می گیرد، معنای عمیقی دارد. تقوا تجلی و ظهور انسانیت انسان است.
سید محمد خاتمی افزود:تقوا نشانه تسلط جنبه انسانی وجود بر جنبه حیوانی وجود آدمی است، تقوا هنگامی تحقق می یابد که جنبه حیوانی که کشش های خیلی فراوانی دارد (البته طبیعی هم هست، اسلام هم نگفته آن را سرکوب کنید) در خدمت جنبه ملکوتی و والا و انسانی وجود آدمی قرار گیرد، این تقواً است البته آثار و نتایج و لوازمش این است دروغ نگوید، خیانت نکند، فحشا نداشته باشد ظلم به دیگران نکند و…
رییس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها گفت:ماه مبارک رمضان ماه تقواست. رمضان ماه انسان است و ماه بلوغ انسان، این حق و تکلیف که از آن صحبت میشود و هر دو آن هم درست است دو امر متضایف هستند حق مستلزم تکلیف است و تکلیف مستلزم حق، به لحاظ وجودی حق مقدم بر تکلیف است واگر انسان را بلحاظ فلسفی بررسی کنیم می بینیم که هر انسان با حق بدنیا می آید اما تکلیف بعداً وقتی بالغ می شود پیدا می کند تکلیف نتیجه بلوغ است ولی تکلیف حق را از بین نمی برد، حق سرجای خودش هست.
خاتمی تاکید کرد: معتقدیم بزرگترین حقی که انسان از آن برخوردار است و منشاء آن که نامش اختیار و آزادی آدمی است ؛ حق حاکمیت بر سرنوشت است که در دنیای امروز این حقوق را حق طبیعی می دانند و این حق نشانه بلوغ انسان است. انسان بالغ انسانی است که نه تنها بر نفس خودش که بر سرنوشت خودش هم حاکم است و در جامعه وقتی تجلی پیدا می کند که حکومت متکی بر خواست واراده مردم باشد. مساله ای است که در دنیای امروز مطرح شده ولی ما در جستجوی ریشه های کار در فرهنگ قرآنی و اسلامی نیز این مساله را می بینیم.
وی با اشاره به اینکه بارها گفته است بازهم تکرار می کند یکی از طلائی ترین اصول قانون اساسی اصل 56 است که می گوید حق حاکمیت مطلق بر انسان و جهان از آن خداست و او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم گردانیده است، گفت: این اصل، فوق العاده است که حاصل انقلاب ما است. سید محمد خاتمی خاطر نشان کرد: باید بررسی کنیم که انقلاب ما چه خصوصیت هایی داشت که از بسیاری از انقلابها ممتاز می شود؛ گرچه ممکن است ما دلمان ی خواست که نتایج کار بهتر از آن باشد که هست. من معتقدم حاصل انقلاب ما که جمهوری اسلامی ایران بود و انسان بالغ یعنی انسان حاکم بر سرنوشت خودش را به رسمیت شناخت که این از افتخارات کار ماست .
وی در پایان سخنانش گفت:خداوند انشاءالله همه ما را در مسیری که مورد رضایت اوست هدایت و حمایت نماید تا بتوانیم رضایت خداو خلق خدا را جلب کنیم.
پیام برای این مطلب مسدود شده.