28.08.2008

احتمال استرداد سه بهايی بازداشت شده در يمن به ايران

رادیوفردا: نماينده جامعه بهاييان در سازمان ملل هشدار داد: احتمال می رود سه بهايی ايرانی که هفته گذشته در صنعا، پايتخت يمن، بازداشت شدند به ايران تحويل داده شوند.

بر پايه بيانيه بانی دوگال، نماينده جامعه بهايی در سازمان ملل متحد، اين سه نفر از ۲۵ سال پيش در يمن سکونت داشته اند و «مقامات يمنی آنها را مظنون به ارتداد» دانسته اند. مقام های يمنی تا کنون در باره اين گزارش واکنشی نشان نداده اند.

جامعه جهانی بهايی گفته است: اين سه نفر، با نام های ضياءالله پوراحمری، کيوان قدری و بهروز روحانی، در يمن به کارهای تجاری اشتغال داشته اند.

در بيانيه خانم دوگال ذکر شده است که بازداشت اين سه نفر در شب بيستم ماه اوت، و پس از تفتيش چندين خانه و ضبط اوراق، لوح های فشرده، عکس ها و يک دستگاه رايانه صورت گرفته است.

به گفته وی، «اين فکر در ما قوت می گيرد که چه بسا دولت يمن در صدد تحويل (سه نفر دارنده گذرنامه ايرانی) به ايران باشد. يعنی جايی که دولت به طور سازماندهی شده کارزاری عليه بهاييان به راه انداخته است.»

نماينده جامعه بهايی در سازمان ملل عميقا ابراز نگرانی کرده است که بازداشت اين بهاييان بدون هيچ اتهامی و تنها بخاطر عقيده آنها بوده است.
همراه با سه ايرانی يادشده يک شهروند بهايی عراقی نيز (به نام صيفی ابراهيم صيفی) در ميان بازداشت شدگان است که در خطر بازگشت به عراق قرار دارد.

نماينده جامعه بهايی در سازمان ملل همچنين عميقا ابراز نگرانی کرده است که بازداشت اين بهاييان بدون هيچ اتهامی و تنها به خاطر عقيده آنها بوده است.

مطابق اصل ١٣ قانون اساسی جمهوری اسلامی تنها اديان زردشتی، کليمی و مسيحی اديان رسمی کشور هستند و بهاييت در زمره اديان رسمی نيست.

اوايل مردادماه سال جاری وب سايت جامعه بين المللی بهايی اعلام کرد که پيروان ديانت بهايی در استان های فارس و کرمان مورد آزار و اذيت قرار گرفته اند.

به نوشته اين سايت، آتش زدن عمدی خانه ها و وسائل نقليه بهاييان در ايران تازه ترين روش اعمال خشونت عليه آنهاست. 25 ارديبهشت ماه امسال نيز شش تن از رهبران جامعه بهاييت در ايران بازداشت شدند که اطلاعات چندانی از وضعيت آنان منتشر نشده است.

مقام های قضايی جمهوری اسلامی ايران می گويند که افراد بازداشت شده متهم به اقدام عليه امنيت ملی هستند.

مجامع بين المللی از جمله اتحاديه اروپا در بيانيه های مختلفی نسبت به اعمال فشار و آزار و اذيت اقليت بهايی در ايران هشدار داده و از جمهوری اسلامی خواسته اند تا به اين روند پايان دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates