26.02.2007

آمريکا: تحريمها به ايران آسيب خواهد زد

بی‌بی‌سی:
آمريکا بر راه حل سياسی تاکيد کرده اما اقدام نظامی عليه ايران را کاملا منتفی ندانسته است
در آستانه مذاکرات اعضای اصلی شورای امنيت برای بررسی واکنش به بحران هسته ای ايران، ايالات متحده در مورد تاثير تحريم های بين المللی عليه ايران هشدار داده و وزيران خارجه کشورهای اسلامی خواستار راه حل سياسی برای اين بحران شده اند.
در حاليکه نمايندگان کشورهای عضو گروه 1+5 – آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان – روز دوشنبه، 26 فوريه، به منظور بررسی واکنش نسبت به ادامه برنامه هسته ای ايران در لندن ملاقات می کنند، آمريکا گفته است که تحريم های بين المللی به اقتصاد ايران آسيب جدی خواهد رساند.

در عين حال، مقامات آمريکايی گفته اند که اگر ايران سياست هسته ای خود را تغيير دهد، حاضر به برقراری تماس در سطح مقامات ارشد دو کشور هستند.

با خاتمه يافتن مهلت دو ماهه شورای امنيت به جمهوری اسلامی برای تعليق بخشی از برنامه های اتمی خود، آمريکا می کوشد ديگر اعضای دايم شورای امنيت را به وضع تحريم های گسترده تر عليه ايران ترغيب کند.

در عين حال، روز يکشنبه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، تاکيد کرد که برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی بدون هيچ توقف يا تغييری همچنان ادامه خواهد يافت.

وی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را به يک قطار تشبيه کرد و گفت که “این قطار در حال حرکت است و ترمز و دنده عقب ندارد، چون ما ترمز و دنده عقب را کنده و دور انداختیم.”

در واکنش به اين اظهارات، کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، ضمن پيشنهاد مذاکره با ايران در صورت واکنش مثبت اين کشور به قطعنامه شورای امنيت، گفت که برای اين منظور کافی است ايرانيان برنامه های هسته ای خود را متوقف کنند.

تحريمهای شديدتر؟

در ماه دسامبر سال گذشته، شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل خودداری ايران از تعليق بخشی از برنامه های هسته ای خود، به خصوص غنی سازی اورانيوم، قطعنامه شماره 1737 شامل تحريم هايی عليه اين کشور را تصويب و از ايران خواست تا ظرف دو ماه، اين برنامه ها را به حالت تعليق در آورد.

احمدی نژاد هرگونه تغيير و توقفی در برنامه های هسته ای را رد کرده است

با انقضای فرصت دو ماهه، ايالات متحده گفته است انتظار دارد اعضای شورای امنيت به تهديد مندرج در قطعنامه شورای امنيت عمل کرده و تحريم های شديدتری را عليه ايران وضع کنند.

به گفته کارشناسان، تحريم های جديد می تواند شامل برخی محدوديت های تجاری و منع سفر خارجی ايرانيانی باشد که با برنامه های هسته ای اين کشور در ارتباط هستند هرچند چنين اقدامی تماس مقامات ارشد جمهوری اسلامی با طرف های خارجی برای گفتگو در باره برنامه هسته اين کشور را محدود خواهد کرد.

احتمالا قطعنامه جديد شورای امنيت همچنين مهلت ديگری را برای عمل ايران به خواست شورا تعيين و تصويب تحريم های بازهم شديدتری را در صورت امتناع اين کشور پيش بينی خواهد کرد.

ايالات متحده و کشورهای غربی، که ايران را به تلاش برای دستيابی به جنگ افزارهای هسته ای متهم می کنند، خواستار اقدام شديد شورای امنيت عليه اين کشور هستند اما چين و روسيه، از اعضای دايم شورای امنيت، رويکردی ملايمتر را توصيه کرده اند.

مقامات آمريکايی گفته اند که ترجيح می دهد ايران را از طريق اعمال فشارهای بين المللی وادار کنند برنامه های هسته ای خود را کنار بگذارد اما گزينه نظامی را نيز کاملا مردود ندانسته اند.

از جمله روز شنبه، ديک چنی، معاون رييس جمهوری آمريکا، هشدار داد که در صورتی که ايران همچنان به برنامه های هسته ای خود ادامه دهد، تمامی راه حل ها ممکن است مد نظر قرار گيرد.

نگرانی وزيران خارجه اسلامی

در خبری ديگر در مورد بحران هسته ای ايران، وزيران خارجه هفت کشور اسلامی با صدور بيانيه ای خواستار راه حلی سياسی برای بحران هسته ای ايران شده اند.

اجلاس اسلام آباد بر حل مسالمت آميز بحران هسته ای ايران تاکيد نهاده است

وزيران خارجه کشورهای پاکستان، عربستان سعودی، اندونزی، اردن، مصر، ترکيه و مالزی و دبيرکل سازمان کنفرانس اسلامی در پايان نشست يک روزه خود در اسلام آباد، پايتخت پاکستان، نسبت به تشديد تنش در منطقه خاورميانه و به خصوص بر سر موضوع هسته ای ايران ابراز نگرانی کردند.

در بيانيه پايانی اين اجلاس آمده که لازم است به جای تشديد بحران و رويارويی در منطقه خليج فارس، تمامی بحران های کنونی از طريق ديپلماتيک و بدون توسل به خشونت حل و فصل شود.

شوکت عزيز، نخست وزير پاکستان که اين اجلاس را افتتاح کرد، در سخنان خود گفت که لازم است در مورد ايران، از کاربرد نيروی نظامی خودداری شود.

وی گفت “ما نمی توانيم شاهد يک درگيری ديگر در منطقه باشيم زيرا دامنه چنين درگيری به منطقه محدود نخواهد ماند و می تواند برای همه ما تبعاتی جدی داشته باشد.”

اجلاس اسلام آباد به منظور فراهم کردن زمينه و دستور کار جلسه رهبران کشورهای شرکت کننده برگزار شد که قرار است در عربستان سعودی ملاقات کنند و راه حل هايی برای بحران های کنونی در منطقه خاورميانه را مورد بررسی قرار دهند.

پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان نيز با وزيران خارجه شرکت کننده در اجلاس اسلام آباد ملاقات کرد و بر حل بحران هسته ای ايران بدون کاربرد نيروی نظامی تاکيد نهاد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates