29.08.2008

33 سال حبس برای ‘مهاجم’ ایرانی الاصل دانشگاه کارولینا

بی بی سی :
روز سه شنبه، دادگاهی در آمریکا محمد طاهری آذر، دانشجوی سابق دانشگاه کارولینای شمالی را در ارتباط با اتهام راندن عمدی اتومبیل به داخل جمعی در محوطه دانشگاه به سی و سه سال زندان محکوم کرد.
محمد طاهری آذر، که متولد ایران اما شهروند آمریکاست، پیشتر در ماه جاری 9 مورد اتهام اقدام به قتل در حمله ای در ماه مارس 2006 را پذیرفته بود.

در آن حمله، که ظاهرا به تلافی کشتن شدن مسلمانان صورت گرفت، یک نفر از ناحیه سر جراحت برداشت و چندین نفر که برای جلوگیری از برخورد با اتومبیل، از مسیر آن کنار پریده بودند زخم های سطحی برداشتند اما همگی به طور سرپایی درمان شدند.

کارن هارمن از آسیب دیدگان این حادثه گفت وقتی یک اتومبیل جیپ را دید که به طرف جمع آنها می آید، نخست تصور کرد راننده مسیر خود را تغییر خواهد داد.

او در دادگاه گفت: “اما راننده گاز را گرفت و بی اغراق می گویم پا را گذاشت روی گاز. یک لحظه بعد من نقش زمین شده و زانویم را از شدت درد بغل کرده بودم.”

مایکل آلسپ استاد تاریخ که در آن حادثه دچار شکستگی استخوان شد گفت در لحظه حادثه نگران جانش بود.

او گفت: “این مرد نه تنها تلاش کرد من و دانشجویانم را بکشد، بلکه می خواست امیدهای آینده ما را از بین ببرد. او فقط به دلیل ناتوانی در اجرای درست نقشه خود در این هدف ناکام ماند.”

محمد طاهری آذر که با شلوار خاکستری و پیراهن سفید در دادگاه حضور یافته بود در پاسخ به این سوال که آیا می خواهد در دفاع از خود سخن بگوید یا نه جواب رد داد.

اما لیدا طاهری آذر، خواهر متهم شهادت داد، که عمل برادرش با شخصیت جوان ساکتی که با او بزرگ شده بود انطباق ندارد.

وی گفت که احساس می کند برادرش تحت تاثیر دیگران دست به یک عمل نابخردانه زده است.

در جریان محاکمه، اتهامات اولیه علیه متهم در دو مورد کلی اقدام به قتل عمد مطرح شد و متهم در ارتباط با هریک از این دو مورد به 13 تا 16 سال و نیم زندان محکوم شد.

هنگامی که در ابتدای محاکمه از طاهری آذر سئوال شد چيزی برای گفتن دارد، وی با تشکر از قاضی گفت “فرصتی به وجود آورده تا مشيت الهی تحقق یابد.”

بنابه گزارش ها آقای طاهری آذر به بازجويان گفته بود که قصد داشته “مرگ يا قتل مسلمانان در سراسر جهان را تلافی کند.”

او که اکنون 25 سال دارد متولد ایران است اما تابعیت آمریکا را پذیرفته است.

محمد طاهری آذر پس از ورود به آمریکا در نزدیک شهر شارلوت در ایالت کارولینای شمالی بزرگ شد و در سال 2005 در رشته روانشناسی و فلسفه از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در چپل هیل فارغ التحصیل شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates