29.08.2008

تأکید روسیه بر همگامی با غرب در مناقشه‌ هسته‌ای ایران

دویچه وله :
در حالی که محمود احمدی‌نژاد در بحران قفقاز جانب روسیه را گرفته است، ولادیمیر پوتین بر ادامه‌ی همکاری کشورش با غرب در مناقشه‌ی هسته‌ای ایران تأکید کرده است. به گفته‌ی وی روسیه و غرب در این زمینه منافع مشترکی دارند.

روز پنجشنبه، ۲۸ اوت، محمود احمدی‌نژاد و دیمتری مدودیف، روسای جمهوری ایران و روسیه در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان با هم دیدار کردند. مدودیف در این دیدار مجدداً بر لزوم ادامه گفتگو برای حل مناقشه اتمی ایران تأکید گذاشت.

همزمان با دیدار یادشده، ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، در مصاحبه با سی ان ان، اعلام کرد که پایان دادن همکاری با غرب در پرونده‌ی هسته‌ای ایران گزینه مطلوب او نیست. این اظهارات در حالی عنوان می‌شد که پس از تشدید تنش میان غرب و روسیه، احتمال می‌رفت که مسکو در همکاری با غرب در زمینه‌ی پرونده‌ هسته‌ای ایران تجدیدنظر کند. نخست‌وزیر روسیه اما بار دیگر تأکید کرد که روسیه و آمریکا در حل مساله ایران نفعی مشترک دارند.

به گفته‌ی پوتین روسیه پیوسته با شرکایش در خصوص ایران همکاری کرده است. او در این رابطه افزود: «نه به خاطر این که کسی از ما بخواهد و نه به خاطر این که بخواهیم در چشم کسی عزیز شویم. ما این کار را انجام می‌دهیم زیرا به منافع ملی‌ا‌مان ربط دارد؛ زیرا در این زمینه منافع ما با منافع بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحدهمخوان است.»

ماه آینده میلادی قرار است نمایندگان گروه ۱+۵ متشکل از اعضای دائم شورای امنیت و آلمان، مجددآَ تشکیل جلسه دهند تا در باره‌ی رویکرد بعدی در قبال پرونده هسته‌ای ایران تصمیم بگیرند. کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که اگر ایران تا آن زمان به بسته‌ی پیشنهادی گروه ۱+۵ و از جمله به خواست مربوط به تعلیق‌ غنی‌سازی اورانیوم پاسخ مثبت ندهد، تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید خواهند کرد. روسیه ظرف‌ هفته‌های اخیر به رغم انتقادها از رفتار ایران و عدم پاسخگویی آن به بسته‌ی پیشنهادی، تمایل چندانی به تشدید تحریم‌ها علیه این کشور نشان نداده است. این در حالی است که سه قطعنامه‌ی قبلی سازمان ملل در زمینه‌ی تحریم شماری از شرکت‌ها، بانک‌ها و افراد مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای و موشکی ایران با حمایت روسیه همراه بوده‌اند.

حمایت صریح احمدی‌نژاد از روسیه در بحران قفقاز

در همین حال، احمدی‌نژاد از قصد خود به سفر به مسکو در آینده نزدیک خبر داد. او گفت که مایل است دیدارهای بیشتری با دیمتری مدودیف داشته باشد تا در باره‌ی مسائل بین‌المللی با وی گفت‌وگو کند.

وی که در کنفرانس مطبوعاتی، در باره‌ی نتایج حضورش در اجلاس کنفرانس شانگهای سخن می‌گفت،در پاسخ به سؤالی در باره‌ی کشمکش میان گرجستان و روسیه، آشکارا گرجستان را مسبب این بحران توصیف کرد. او گفت: «با تمام ملت‌های منطقه دوست هستیم با ملت گرجستان هم رابطه عمیق داریم، اما فکر می‌کنیم مدیران گرجستانی باید با دقت بیشتری صحنه را مدیریت می‌کردند و اجازه نمی‌دادند کشورهای دیگر از بیرون منطقه به امور آنها دخالت کند،»
احمدی‌نژاد ادامه داد: «اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها در جنگ قفقاز خیلی فعال بودند و من توصیه می‌کنم کشورهای دیگر در این مساله دخالت نکنند و کشورهای منطقه خود مساله خود را حل کنند.»

سفر احمدی‌نژاد به دوشنبه به منظور شرکت در هشتمین اجلاس سازمان کنفرانس شانگهای صورت گرفت. این سازمان که از سال ۲۰۰۱ تشکیل شده است، کشورهای روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان را دربرمی‌گیرد. مغولستان، ایران، افغانستان، پاکستان و هند اعضای ناظر این سازمان به شمار می‌روند. هدف سازمان گرچه رسماَ همکاری در زمینه‌های مبارزه بار تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تامین و امنیت انرژی اعلام شده است، اما ناظران محدودسازی نفوذ ناتو و آمریکا در این منطقه ار نیز از اهداف آن می‌دانند.

به رغم تمایل ایران به عضویت در سازمان کنفرانس شانگهای، برخی کشورهای عضو مخالف این عضویت هستند. برخی سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و چالش‌ها در مناسبات این دولت با آمریکا از جمله دلایلی است که برای این مخالفت عنوان می‌شوند.

ح / د پ آ

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates