03.09.2008

جاسوسان هلندی ایران را ترک می کنند

خبرگزاری روسیه :
اخیرا خبری در مطبوعات هلندی منتشر شده دال بر اینکه اداره جاسوسی این کشور (AIVD) عملیات موفقیت آمیز خود در ایران تحت عنوان “نفوذ و خرابکاری در موسسات نظامی ایران” را متوقف نموده است. دلیل این امر خبری است که بر اساس آن در هفته های آینده آمریکایی های به برخی از مراکز هسته ای ایران حمله خواهند کرد.

کارشناسان عقیده دارند که امکان خرابکاری مامورین امنیتی هلندی در ایران را فقط کسی می تواند قبول کند که از ایران، واقعیت های حاکم بر هلند و سیاست های بین المللی دور باشد. هدف از نشر چنین مطالب تحریک کننده ای تلاش خود اروپایی ها برای آنست که درک کنند اتحادیه اروپا تا چه اندازه آمادگی دارد که در سیاست خارجی خود فعالانه عمل کند مخصوصا بعد از آنکه روسیه توان خود را در تشکیل واقعیت های ژئوپلیتیکی نشان داده است.

بر اساس گزارش یک منبع خبری نشریه هلندی De Telegraaf در AIVD، آنها خبر بمباران تاسیسات اتمی ایران را از سوی سازمان جاسوسی آمریکا “سیا” دریافت کرده اند که مامورین آن با همتاهای هلندی خود اخیرا همکاری ثمر بخشی داشته اند. در نتیجه یک جاسوسی عالیرتبه هلندی از یکی از مراکز در خاک ایران احضار شده است.

سرگی باراویکوف کارشناسان گروه تحلیلگران “ساختار آینده” سنت پترزبورگ معتقد است: خبر اخلالگری جاسوس هلندی در تاسیسات نظامی ایران یک خبر عجیب و غریبی است.

به گفته وی خبر دخالت مستقیم در امور داخلی کشورهای دیگر را حتی خود آمریکایی ها و اسراییل نیز کتمان می کنند، تا چه رسید به بروکرات های اتحادیه اروپایی. باراویکوف تاکید کرد: به احتمال قوی این خبر جنبه تبلیغاتی-تحریک کننده دارد. هدف آن هم این بود که احساس شود تا چه اندازه اروپاییان برای عملکردی فعال مانند آنچه روسیه در بحران اوستیای جنوبی انجام داد، آمادگی دارند.

در این میان کمتر کسی حمله واشنگتن در آینده نزدیک به تاسیسات ایرانی را باور می کند. “محمد شکیل” کارشناس Economist Intelligence Unit معتقد است: آمریکا برای گشایش جبهه سوم (بعد از افغانستان و عراق) نه از لحاظ اقتصادی و نه از نظر معنوی آمادگی ندارد، به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده.

احتمال اینکه اسراییل به ایران حمله کند بیشتر است اما این مسئله هم به احتمال قوی زمانی رخ خواهد داد که جمهوری اسلامی به تولید بمب هسته ای کاملا نزدیک شود. چنین نظری را اخیرا روزنامه Maariv اسراییل ذکر کرده است. بر اساس گزارش این نشریه اسراییلی دولت این کشور تصمیم گرفته که تحت هیچ شرایطی ایران را در جمع کشورهای هسته ای قبول نکند و آماده است که هر گونه تدبیری را برای اجازه ندادن به این مهم اتخاذ نماید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates