06.09.2008

بیانیه سازمان امنیت مشارکتی درباره ایران، افغانستان و عراق

خبرگزاری روسیه :مسکو، 15 شهریور، خبرگزاری «ریا نووستی»/ سران سازمان پیمان امنیت مشارکتی خواستار ادامه مذاکرات پیرامون حل مشکل هسته ای ایران شده و طرفین را فرا خواندند که نقشی سازنده ایفا کنند.

در بیانیه اجلاس سران سازمان پیمان امنیت مشارکتی که در مسکو برگزار شد، گفته می شود: “کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت مشارکتی خواستار حل هر چه سریعتر اوضاع پیرامون ایران از طریق مذاکرات آتی برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران با در نظر داشتن نقش فعال آژانس بین المللی انرژی اتمی و با در نظر داشتن قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند”.

کشورهای عضو این پیمان حق ایران برای توسعه انرژی هسته ای صلح آمیز را بر اساس قرارداد منع گسترش سلاح هسته ای (ان پی تی) برسمیت شناختند و طرفین را فرا خواندند که “در مذاکرات سازندگی نشان دهند”.

درباره اوضاع پیرامون مشکل هسته ای کره شمالی نیز سران کشورها از پیشرفت حاصله در چارچوب مذاکرات شش جانبه استقبال نموده و خواستار گام های آتی برای تبدیل شبه جزیره کره به منطقه عاری از سلاح هسته ای شدند.

همچنین در این بیانه گفته می شود: ” اوضاع در افغانستان و بویژه تهدیدات ناشی از مواد مخدر که از خاک افغانستان سرچشمه می گیرند، بسیار سبب نگرانی کشورهای عضو پیمان امنیت مشارکتی هستند”.

در این راستا سران کشورهای عضو پیمان خواستار فعال شدن تلاش های مشترک تمامی اعضای جامعه بین الملل برای ایجاد و تحکیم “کمربندهای امنیتی” پیرامون افغانستان شدند.

همچنین سران کشورها تاکید کردند که عادی سازی اوضاع در عراق از طریق دستیابی به وفاق ملی با حمایت تمامی کشورهای همسایه عراق و در کل جامعه جهانی را مهم می دانند.

شرکت کنندگان در این دیدار از پیشنهاد فدراسیون روسیه برای تنظیم قرارداد امنیت اروپا نیز حمایت کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates