06.09.2008

چین خواستار نرمش در برابر ایران شد

بی بی سی :
هو جینتائو، رئیس جمهور چین خواستار نرمش و تلاش برای پیدا کردن راه حلی صلح آمیز برای پایان دادن به مناقشه هسته ای کشورهای غربی با ایران شده است.
آقای هو در دیدار با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران که برای شرکت در افتتاحیه مسابقات پارالمپیک به پکن سفر کرده است، گفت چین به حق برخورداری جمهوری اسلامی به انرژی هسته ای صلح آمیز احترام می گذارد و خواستار حل تنش های موجود از راه گفتگو است.

آقای هو گفت: “در حال حاضر فرصت نادری برای از سرگیری گفتگوها درباره موضوع هسته ای ایران پیش آمده است و امیدواریم همه طرف ها از فرصت استفاده کنند، نرمش نشان دهند و برای پیدا کردن راه حلی صلح آمیز برای این موضوع تلاش کنند.”

روسای جمهور چین و ایران در تالار بزرگ خلق در پکن دیدار می کردند. آقای هو پیش از آقای احمدی نژاد با تعداد دیگری از سران کشورهای شرکت کننده در مسابقات پارالمپیک دیدار کرده بود.

سخنان هو جینتائو در حالی بیان می شود که کشورهای غربی در حال تلاش برای تصویب قطعنامه جدیدی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

وزیران خارجه پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، موسوم به گروه ۱+۵، قرار است در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره گسترش تحریم های بین المللی ایران گفتگو کنند.

شورای امنیت تاکنون به علت خودداری ایران از پذیرش خواسته این نهاد بین المللی برای توقف غنی سازی و فراوری اورانیوم، سه قطعنامه علیه این کشور تصویب کرده است.

آمریکا و متحدان آن ایران را به تلاش برای به دست آوردن توانایی هسته ای نظامی متهم می کنند و خواستار توقف فعالیت های غنی سازی اتمی در این کشور هستند. ایران با رد این اتهام، فعالیت های اتمی خود را صلح آمیز می داند.

در پی به نتیجه نرسیدن گفتگوهای مذاکره کننده هسته ای ایران با نماینده گروه ۱+۵ درباره بسته پیشنهادی جدید این گروه، آمریکا، بریتانیا و فرانسه خواستار افزایش تحریم های ایران شده اند.

چین که همانند روسیه از حق وتو در شورای امنیت برخوردار است، از این درخواست استقبال نکرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates