11.09.2008

هشدار نسبت به شيوع دوباره فلج اطفال در كشور

خُسن آقا: هرچه باشد از طاعون اسلامی که بهتر است!
الف: مسئولان بهداشتي نسبت به احتمال شيوع دوباره بيماري هاي واگيردار از جمله فلج اطفال به واسطه حضور و تردد اتباع بيگانه به كشور، هشدار دادند.

به گزارش “الف”، رئيس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان درباره شكست طرح هاي ملي واكسيناسيون بويژه فلج اطفال در سيستان وبلوچستان به دليل حضور و تردد اتباع بيگانه هشدار داد.

دكتر صالحي درجلسه اي اضطراري كه در خصوص تاثير تردد اتباع بيگانه در انتقال بيماريهاي خطرناك به كشور برگزار شد، افزود: متاسفانه چند ماهي است كه ورود غير قانوني تعداد زيادي از اتباع كشورهاي پاكستان و افغانستان به كشورمان تشديد شده است و دربررسي هاي بهداشتي مشخص شد كه اين افراد واكسيناسيون نشده اند و احتمال انتقال بيماري هاي خطرناك از سوي آنها وجود دارد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان خاطر نشان كرد اگر فقط يك نفر از اين اتباع بيگانه ناقل بيماري وحشي فلج اطفال و ديگر بيماريهاي واگيردار باشند طرح هاي عظيم بهداشتي ملي كه چندين سال است با دهها ميليارد تومان هزينه اجرا شده است شكست مي خورد.

در ايران با اقداماتي كه از سال 1373 بصورت وسيع با واكسيناسيون خانه به خانه كليه كودكان زير 5سال شروع و ادامه اين طرح تاكنون كه به چند استان مرزي(خراسان، سيستان و بلوچستان، كرمان و هرمزگان) و مناطق پرخطر كشور محدود شده است، بيماري خطرناك فلج اطفال نابود شده است.

دكتر صالحي از همه دستگاهها ذيربط خواست تا درباره ورود اتباع بيگانه از كشورهاي افغانستان و پاكستان به استانهاي مرزي براي جلوگيري از شيوع بيماريها حساس باشند.

چندي پيش وزير بهداشت افغانستان از مشاهده ‪ ۱۳‬مورد ابتلاي جديد به بيماري فلج اطفال در اين كشور در سال جاري خبر داد.

فلج‌اطفال به غير از افغانستان تنها در سه كشور ديگر جهان از جمله پاكستان رايج است. آمار ابتلا به فلج اطفال در پاكستان نيز در سال جاري ‪ ۲۰‬مورد گزارش شده است

یک مقام ارشد یونسیف می گوید با آنکه شمار کودکان مبتلا به بیماری فلج اطفال در افغانستان به طور ميانگين از ۳۱ نفر به 11 نفر در سال کاهش یافته است، ولی اين موضوع می تواند همچنان خطری برای اشاعه اين بيماري به دیگر مناطق جهان بويژه همسايگان افغانستان محسوب شود.

در همين حال آمارهاي مراجع رسمي از شيوع بيماري التور(وبا) در كشور توسط اتباع بيگانه از جمله مهاجران افغاني، پاكستاني و عراقي حكايت دارد.

بر اساس آمارهاي وزارت بهداشت، مبتلایان و قربانیان بیماری وبا در كشور بجز یك نفر همه اتباع خارجی بویژه افغانی بوده اند. همچنين اكثر مبتلايان به بيماري سل را اتباع افغاني تشكيل مي‌دهند و ايراني‌هاي مبتلا نيز عموما از طريق افاغنه به سل مبتلا شده‌اند.

به اعتقاد كارشناسان بهداشتي درحال حاضر به دلیل شیوع بیماری ها و افزایش مشكلات بهداشتی و درمانی در عراق، افغانستان و پاكستان، لازم است قرنطینه شدید و صد در صد برای اتباع كشورهای یاد شده اعمال شود و هشدارهای لازم به زایران عتبات عالیات داده شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates