27.02.2007

نیویورک تایمز از جلسه دوشنبه خبر داد: توافق اولیه 1+5 درباره تحریم ایران

آفتاب: ائتلاف گروه 1+5 در مورد تهیه پیش‌نویس قطعنامه جدیدی در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به توافق رسیدند. دیپلمات‌های غربی پس از نشست لندن اعلام کردند مذاکرات اولیه در این مورد صورت گرفته و پنج‌شنبه در نشست بعدی 1+5 نیز دنبال خواهد شد. این دیپلمات‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که نشست روز دوشنبه آمریکا، اروپا، چین و روسیه «بهترین نشست این گروه» بوده است اما در عین حال یاد‌آور شدند که روند مذاکرات با سرعت به پیش نخواهد رفت.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز مقامات ارشد پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان پس از اعلام گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر افزایش تلاش‌های ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم کار بر روی قطعنامه دوم علیه ایران را آغاز کرده‌اند.

بنا به این گزارش «همانطور که آمریکا در مورد تصویب قطعنامه 1737 نیز گفته بود بین شروع کار بر روی پیش‌نویس قطعنامه تا تصویب نهایی آن در شورای امنیت زمان زیادی وجود دارد. تصویب قطعنامه اول علیه ایران به دلیل اختلاف نظرهای میان واشنگتن و مسکو چهار ماه به طول انجامید. قطعنامه‌ای نیز که نهایتا به تصویب رسید ضعیف‌تر از چیزی بود که مقامات آمریکایی به دنبال آن بودند. براساس آن واردات و صادرات مواد و تکنولوژی مورد استفاده در برنامه هسته‌ای و موشک بالستیک ایران ممنوع شده و دارایی 10 شرکت و 12 شخصیت ایرانی درگیر در برنامه هسته‌ای این کشور توقیف شد. اما در آن اشاره‌ای به محدودیت‌های مسافرتی برای افراد درگیر در برنامه هسته‌ای ایران آن طور که جرج بوش خواسته بود نشد. ضمن آنکه روسیه نهایتاً توانست نیروگاه بوشهر را نیز از شمول تحریم‌های سازمان ملل (علیه ایران) خارج کند. قطعنامه 1737 مهلتی شصت روزه در اختیار ایران قرار داد که یا غنی‌سازی را به حال تعلیق در‌آورد و یا با تحریم‌های بیشتر روبه‌رو شود».

نیویورک تایمز افزود: اکنون با سپری شدن این زمان مقامات آمریکا و اروپا امیدوارند همه چیز در شورای امنیت تغییر کند. آمریکا و انگلیس مایلند در تحریم‌های بعدی شاهد محدودیت‌های مسافرتی و اعمال فشارهای مالی علیه ایرانی‌ها باشند. یک دیپلمات اروپایی که در نشست لندن حضور داشته به این روزنامه گفت: ما مذاکرات سیاسی گسترده‌ای انجام داده‌ایم که قبلا صورت نگرفته بود.

این دیپلمات نشست روز دوشنبه آمریکا، متحدان اروپایی‌اش، چین و روسیه را بهترین نشست این گروه توصیف کرد. وی در عین حال یاد‌آور شد که مطمئن است روند مذاکرات با سرعت به پیش نخواهد رفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates