13.09.2008

مخالفت مسکو با تحریم های تازه؛ تاسف آمریکا از تاثیر مساله گرجستان

بی بی سی :
رئیس جمهور روسیه می گوید که برای رفع نگرانی ها نسبت به ماهیت برنامه اتمی ایران باید همچنان به گفتگو با این کشور ادامه داد و تحریم های تازه فعلا لازم نیست.

دمیتری مدودف یک روز پس از آن اظهار نظر می کرد که نماینده آمریکا در سازمان ملل نسبت به تاثیر احتمالی تنش بر سر گرجستان بر سایر مسائل ابراز تاسف کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویتر، رئیس جمهور روسیه گفت که کشورش همچنان از حرکت دیپلماتیک تحت هدایت خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حمایت می کند.

آقای سولانا سه ماه قبل در سفری به تهران یک بسته “مشوق ها” را به نمایندگی از سوی پنج عضو دائم سازمان ملل و آلمان (گروه 1+5) تسلیم ایران کرد که هدف آن راضی کردن این کشور به تعلیق غنی سازی اورانیوم بود.

هرچند برخی مقام های ایرانی این بسته را “بی خاصیت” توصیف کرده اند اما آن را یکسره رد نیز نکرده اند که طرح اتهام وقت کشی علیه آن کشور را به دنبال داشته است.

آقای مدودف به “باشگاه والدای” متشکل از روزنامه نگاران و دانشگاهیان متخصص امور روسیه گفت: “ما نباید هیچ اقدام یکجانبه ای انجام دهیم. توسل به سناریوی نظامی غیرقابل قبول است. این کار خطرناک خواهد بود.”

وی افزود: “مساله کلیدی دنبال کردن مذاکرات است…. که کاملا مثبت بوده است. فعلا نباید تحریم های تازه اتخاذ کنیم.”

این درحالی است که آمریکا و بریتانیا یک ماه پیش – قبل از بروز مناقشه گرجستان – اعلام کرده بودند که قدرت ها با توجه به خودداری ایران از دادن پاسخی روشن به بسته مشوق ها، توافق کرده اند که چاره ای جز اعمال تحریم های تازه علیه این کشور وجود ندارد.

اما روسیه همان زمان گفت که هیچ توافق ملموسی در این زمینه حاصل نشده است.

برخی مقام های آمریکایی نیز گفته بودند که گفتگوهای شورای امنیت برای تحریم های تازه در ماه سپتامبر آغاز خواهد شد.

با این حال پس از آنکه مناقشه گرجستان باعث شکاف میان غرب و مسکو شد، کشورهای غربی ابراز نگرانی کرده بودند که ائتلاف شکننده بین المللی برای فشار بر ایران متلاشی شود.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، زلمی خلیلزاد سفیر آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه گفت از اینکه به نظر می رسد تنش بر سر گرجستان بر سایر مسائل تاثیر گذاشته متاسف است.

هرچند رئیس جمهور روسیه می گوید تحریم های تازه علیه ایران را فعلا لازم نمی داند اما مقام های ارشد این کشور، از جمله نخست وزیر ولادیمیر پوتین، اخیرا تاکید کرده اند که روسیه بر اساس منافع ملی خود به همکاری بر سر مساله اتمی ایران ادامه خواهد داد.

غرب مظنون است که ایران در پوشش برنامه اتمی اش در پی دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح اتمی باشد، اتهامی که ایران رد می کند.

دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه

همزمان در روز جمعه منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در مسکو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، این دو مقام در دیدار خود از جمله درباره نیروگاه اتمی بوشهر که روسیه درحال احداث آن است بحث کردند.

“اتم استروی اکسپورت” – شرکت سازنده نیروگاه بوشهر – سه روز پیش ابراز اطمینان کرد که راکتور بوشهر تا فوریه آینده راه اندازی خواهد شد.

منوچهر متکی و سرگئی لاوروف همچنین نسبت به توازن مبادلات تجاری میان دو کشور ابراز خرسندی کردند. به گزارش ایرنا حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2007 به حدود سه میلیارد دلار رسید.

همچنین قرار بود دو طرف در مورد مناقشه گرجستان گفتگو کنند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، رهبران گرجستان و غرب را مسبب این مناقشه دانسته و تلویحا با روسیه همدردی نشان داده است؛ هرچند وزارت خارجه می گوید که ایران در این مناقشه بی طرف است.

گرجستان در ماه جاری پس از یک رشته زد و خورد با جدایی طلبان در استان اوستیای جنوبی سعی کرد این ناحیه را پس بگیرد.

نیروهای روسیه متعاقبا دست به ضدحمله زدند و وارد گرجستان شدند. مناقشه با اخراج نیروهای گرجی از اوستیای جنوبی و یک ناحیه دیگر شورشی، آبخاز، و امضای پیمان آتش بس با میانجیگری اتحادیه اروپا پایان یافت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates