27.02.2007

جستجوی شهرام جزايری در ‘يکی از کشورهای عربی’

بی‌بی‌سی: پليس پيشتر اصرار داشت که شهرام جزايری از ايران خارج نشده است
جانشين فرمانده نيروی انتظامی ايران از اعزام گروهی از مأموران انتظامی به يکی از کشورهای عربی خبر داد تا ‌احتمال حضور شهرام جزايری، متهم فراری جرائم کلان اقتصادی را در آن کشور بررسی کنند.
سرتيپ حسين ذوالفقاری، جانشين رئيس پليس ايران در حاشيه همايشی که با عنوان “استانداردسازی رفتار پليس و نقش آموزش در آن” در تهران برگزار شده به خبرنگاران گفته منابعی به پليس ايران گزارشهايی در خصوص حضور احتمالی شهرام جزايری در يکی از کشورهای عربی داده ‌اند و اخبار به دست آمده نشان می ‌دهد که او با مدارک جعلی از ايران خارج شده و در حال حاضر در يکی از کشورهای عربی حضور دارد.

سرتيپ ذوالفقاری نامی از کشور عربی که احتمال حضور شهرام جزايری در آن وجود دارد نبرده اما همزمان با او در همان همايشی که سرتيپ ذوالفقاری در آن سخن گفته، فرمانده نيروی انتظامی نيز به خبرنگاران گفته که خانواده شهرام جزايری عرب در کشور امارات عربی متحده اند و اداره آگاهی پليس ايران سرنخهايی در مورد مخفيگاه شهرام جزايری به دست آورده است.

شهرام جزایری، از بزرگترین متهمان اقتصادی ایران است و يک هفته پیش از آنکه دادگاه او را به چهارده سال زندان، ده سال تبعيد و پرداخت یکصد و هشتاد و چهار میلیون دلار جريمه محکوم کند از دست مأموران گريخت.

در جرياناتی که در خصوص فرار شهرام جزايری از دست مأموران مطرح است، برخی مسئولان سعی می ‌کنند توپ را به زمين ما بيندازند، اما همين که از آنها شکايت نکرده ‌ايم بايد خدا را شاکر باشند

رئيس پليس ايران

مقامات پليس ايران در حالی احتمال فرار او به يکی از کشورهای عربی را مطرح می کنند که پيشتر در مقابل گزارشهايی که از حضور او در اميرنشين دوبی در منابع غيررسمی منتشر می شدند اصرار داشتند که او از ايران خارج نشده است.

پنج سال پيش که شهرام جزايری بازداشت و نامش در سطح عمومی مطرح شد، در جريان محاکمه اش اعتراف کرد که به تعداد زيادی از مقامات دولتی و قانونگذاران ايرانی از جناحهای مختلف سياسی مبالغی پرداخته و با اين روش در مدت کوتاهی به ثروت هنگفتی دست يافته است.

برخی از اين مقامات اظهارات شهرام جزايری را تکذيب کردند و برخی از آنها گفتند که تنها به منظور کمک به افراد نيازمند و مصرف در امور خيريه از شهرام جزايری پول گرفته بودند.

چنين سابقه ای اين گمانه را در اذهان عمومی ايجاد کرد که شهرام جزايری از راه رشوه دادن به مأموران يا مسئولان موفق به فرار شده است.

اين موضوع حتی در برخی مطبوعات نيز مطرح شد و از جمله حسين شريعتمداری، مديرمسئول روزنامه کيهان طی سرمقاله ای با عنوان “فرار کرد يا فراری اش دادند” با استناد به قوانين و ديگر مدارک، شواهدی را مطرح کرد که گمانه “فراری دادن” شهرام جزايری را تقويت می کند.

از سوی ديگر بر سر اينکه چه نهادی مسئول فرار شهرام جزيری است اختلاف وجود دارد.

نيروی انتظامی اعلام کرده که شهرام جزايری از دست مأموران سازمان زندانها گريخته، نه مأموران پليس و فرمانده نيروی انتظامی ايران طی سخنرانی در همايش استانداردسازی رفتار پليس گفته: “در جرياناتی که در خصوص فرار شهرام جزايری از دست مأموران مطرح است، برخی مسئولان سعی می ‌کنند توپ را به زمين ما بيندازند، اما همين که از آنها شکايت نکرده ‌ايم بايد خدا را شاکر باشند”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates