27.02.2007

مدیر کل مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه : احتمال راه حل نظامی مسئله هسته ای ایران زیاد است

پیک ایران:
خبرگزاری «نووستی» : “رجب صفروف” مدیر کل مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه معتقد است که میان ایران و آمریکا امروز بازی سیاسی در مرز “خطا کردن” انجام می شود.
وی در کنفرانسی مطبوعاتی در خبرگزاری «نووستی» تاکید کرد: “امروز بیش از هر زمان احتمال حل نظامی مسئله ایران می رود. آمریکایی ها بیش از صد ها میلیون دلار برای فشار بر تهران هزینه نموده اند”. به گفته وی گواه این مطلب تمرکز نیروهای آمریکا در خلیج فارس، تشدید احداث مراکز دفاع ضد موشکی در عراق و استقرار پایگاه های جدید در آذربایجان می باشد.
صفروف معتقد است که آغاز حمله بنا به دو دلیل انجام خواهد شد: اگر هر طرف کنترل خود را از دست داده و تن به تحریکات دهند و یا اگر ایران به انصراف از توقف برنامه هسته ای خود ادامه داده و به قطعنامه های شورای امنیت عمل نکند. وی تاکید کرد: ” در این صورت آمریکا چاره ای جز استفاده از نیروی نظامی برای خود نمی بیند”.
در عین حال به اعتقاد وی نه آمریکا و نه ایران به این جنگ نیاز ندارند.
وی گفت: “عواقب راه حل نظامی مسئله ایران برای آمریکا تا آخر مشخص نیست. عملیات نظامی نه تنها به وقوع نقطه متشنج جدیدی منجر شده بلکه به بی ثباتی کل منطقه منتهی خواهد شد”. به غیر از این معاهده منع گسترش یعنی دلیل اصلی نگرانی جامعه جهانی در رابطه با ایران امنیت بیشتری پیدا نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: “ایران نیز به این جنگ نیاز ندارد. احتمالا اگر به ایران شرایط مساعدتر تجاری و سیاسی پیشنهاد گردد در آخرین لحظه ایران به مذاکرات موافقت خواهد نمود و جهان از خطر مناقشه جدید دیگر اجتناب خواهد ورزید”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates