17.09.2008

گاوخونی خشک شد؛ آخرین نفس‌های تالاب چند هزار ساله

شهاب نیوز: تالاب گاوخونی نفس‌های آخرش را هم کشید و خشک شد. کارشناسان محیط زیست هشدار می‌دهند که تا سه هفته دیگر هیچ اثری از این تالاب باقی نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ تالاب گاوخونی که در برخی از منابع به عنوان «خوان همیشه گستر» از آن یاد می‌شود، در انتهایی‌ترین قسمت حوضه آبریز زاینده رود و جزو یک هزار و 220 تالابی است که از سوی کنوانسیون رامسر تاکنون مورد شناسایی واقع شده است.

این تالاب مهم متاسفانه علی رغم هشدارهای کارشناسان محیط زیست در معرض خطر جدی و در وضعیت کاملاً بحرانی قرار گرفته است به طوریکه کارشناسان محیط زیست از خشک شدن کامل تالاب گاوخونی خبر می‌دهند.

به گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی، ورود حجم زیادی از فاضلاب‌های شهری و انسانی زه‌آب‌های كشاورزی به شریان حیاتی گاوخونی موجبات خشک شدن تالاب گاوخونی را فراهم کرده است و این تالاب تا سه هفته دیگر به صورت کامل خشک خواهد شد.

در همین حال، دكتر اسماعیل كهرم كارشناس محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اظهار تاسف از اینکه حیات گاوخونی کاملا نابود شده، گفت: تالاب گاوخونی به علت كم آبی و خشكسالی و فعالیت های غیراصولی سه هفته دیگر «کاملاً» خشك می‌شود.

این كارشناس محیط زیست با بیان اینكه كاهش میانگین بارندگی درمقایس با سال پیش و افزایش دما از جمله دلایل كاهش آب زاینده رود است، اظهارداشت: تغییرات اقلیمی، ورود حجم زیادی از فاضلاب های شهری و انسانی زه‌آب‌های كشاورزی به شریان حیاتی گاوخونی از جمله فعالیت های غیراصولی است كه موجبات خشكی گاوخونی و در عین حال زاینده رود را فراهم كرده است.

كهرم با اشاره به اینكه میزان تبخیر در گاوخونی بالا است، ادامه داد: با خشك شدن گاوخونی محل اطراق پرندگان مهاجر نابود می‌شود.

در ادامه مدیر كل محیط زیست اصفهان نیز با بیان اینكه گاوخونی در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد ،گفت: عمق تالاب بین المللی گاوخونی به علت كم آبی از یك متر به 10 سانتی متر رسیده است.

احمدرضا لاهیجان زاده با بیان اینكه خشك شدن تالاب گاوخونی تاثیرپذیر از عواملی غیر از بحران خشكسالی است، خاطرنشان كرد: طی سالهای اخیر در زمان پرآبی نیز به علت افزایش جمعیت و انتقال آب رودخانه زاینده رود به شهرهای دیگر و توسعه زمین های كشاورزی تالاب گاوخونی با مشكل خشكی روبرو بوده است.

مدیر كل محیط زیست اصفهان با اشاره به اكوسیستم رودخانه زاینده رود، افزود: نبود آب داخل زاینده رود، ورود فاضلاب های شهری، انسانی و صنعتی و زه آب های كشاورزی به بستر این رودخانه بستر حیات كف زیان و سخت پوشان و ماهیان آبزی را با خطر نابودی مواجه كرده است.

لاهیجان زاده تصریح كرد: حیات زیست محیطی تالاب گاوخونی در معرض خشكی است و تنها لكه‌های از آب در تالاب وجود دارد كه با توجه به خشكسالی موجود به زودی این تالاب دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.

وی با اشاره به رهاسازی آب سد زاینده رود به سمت تالاب گفت: 12 مترمكعب از میزان 35 متر مكعب اختصاص یافته به گاوخونی به آب آشامیدنی اختصاص دارد و به سمت تصفیه خانه بابا شیخ هادی هدایت می شود و مابقی آب نیز به صنایع كشاورزی اختصاص یافته و از این میزان هیچ آبی به تالاب نمی‌رسد.

مدیر كل محیط زیست اصفهان با بیان اینكه تالاب بین المللی گاوخونی با بیش از چهار هزار و 500 هكتار وسعت یكی از هشت تالاب به ثبت رسیده است، خاطرنشان كرد: باید برای تغییر اقلیم تغذیه سفره های زیرزمینی و حفظ زیستگاه پرندگان استفاده صحیح از منابع آبی را مدیریت كرد تا گاوخونی دوباره حیات از سر گیرد.

کمی درباره تالاب گاوخونی
تالاب گاوخوني تنها تالاب استان اصفهان است كـه دراواخر سـال 1349در فهرست تـالابهاي جهاني دركنوانـسيون بين‌المللي حفاظت از تالابها و پرندگان مهاجر آبزي قرار گرفته است. ‌

تالاب گاوخونی و حوضه پیرامون آن یكی از اولین مناطق سكونت بشری در حوضه داخلی ایران است كه به خاطر دوری از شهر اصفهان و پیرامون آن به صورتی بكر و دست نخورده باقی مانده‌ و از تخریب‌های تاریخی كه دیگر مناطق حوضه زاینده‌رود را دگرگون ساخته، دور مانده است. این دور ماندگی موجب شده است كه منطقه به صورت گنجینه‌ای حفاظت شده از چشم اندازهای طبیعی و آثار تمدن مردم منطقه در جلوه‌های طبیعت كویری (آب‌نمای تالاب، علفزارها و جنگلهای كویری، چشم‌انداز بی انتها از افق چشم نواز، تپه‌های شنی به طول بیش از ۷۰ كیلومتر و عرض متفاوت و در مجموع اكوسیستم مناطق كویری) تاکنون باقی مانده باشد .

گاوخونی زیستگاه دائمی و موقت صدها گونه جاندار بوده است…

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates