27.02.2007

یک کلمه: ترمز

انتخاب : ترمز: اسباب بازدارنده حرکت در وسیله نقلیه چرخدار. وسیله ای که با آن جلوی سرعت را می گیرند. وسیله ای که با آن از پائین فشار می دهند تا از بالا حرکت متوقف شود. کاربرد در جمله: « ترمز گرفتم، برکنار شدم.» قبل از تغییر مسیر و یا رسیدن به چراغ خطر از آن استفاده می کنند. در صورت اصابت وسیله نقلیه به دیوار استفاده از ترمز ضروری نیست.

انواع: ترمز بادی، نوعی ترمز که وقتی باد مخالف بیاید برای تغییر سیاست از آن استفاده می کنند. ترمز الکتریکی، نوعی ترمز که با انرژی غیر هسته ای کار می کند. ترمز پایی، نوعی ترمز که برای گرفتن آن باید با پا محکم به راننده لگد زد تا ترمز بگیرد. ترمز روغنی، نوعی ترمز که در شرایطی که مصلحت تشخیص داده شود بی سروصدا حرکت را متوقف می کند. نیش ترمز، نوعی ترمز کوتاه برای گذشتن زمان تهدید.

ترمز بریدن: از کار افتادن ترمز. علت بریدن ترمز: وقتی که یک موجود پیاده سوار شده و می خواهد سرکار باقی بماند ترمز را می برد. وقتی ترمز برید باید چه کرد؟ باید منتظر دیوار بمانیم.

کاربرد در جمله: ما ترمز بریدیم، شما برو کنار. جواب: ما دیواریم، نمی تونیم بریم کنار.

حکایات و امثال: « تخت گاز رفته، ترمز سوزونده.»، « افتاده سرازیری، ترمز برونده، تق!»، « آب روغن قاطی کرده، ترمزش هم نمی گیره.»، « گفتن واسه چی ترمز نمی کنی؟ گفت اگه ترمز کنم باهاس پیاده بشم.»، « موتور رو گم کرده، پی ترمزش می گرده.»

شاعر لات بی سروپا در مورد ترمز گفته است

دو بیتی

با دنده عقب قاطی خون بایس رفت

در زیر زمین با نردبون بایس رفت

پا تو روی گاز ول بده، هیچی نپرس

بی ترمز و گاز و سرنگون بایس رفت

——————————————————————————–
نظرات كاربران :

ayvala dasht daaaaaaaaash

حالا کجاشو دیدی بذار یه ذره قِلِقِشو بدست بیاره اون موقع می بینی چطوری فرمون ،میل لنگ ،پیستون ولوله اگزوزشو هم میکنه میاندازه بیرون .خلاصه تا تبدیل به پژو504ش نکنه ول کن نیست!؟شده عینهو قطارمشدی ممدلی!یادش بخیر توبچگی/محله اتابکی/حاجی فیروز دنبکی/می خوندبرامون الکی/قطار مشدی ممدلی/نه بوق داره نه صندلی|

باسلام جواب آقايي كه پرسيده مگر ازما پرسيدندكه ترمزرا كندند ميگويم كه عجيب است ظاهرا ايشان اصلا تلويزيون راديو يا حتي راه پيماييهاي ميليوني مردم ايران اسلامي را نديده اند كه اين اظهار نظر را ميكنند چه درست يا نادرست مردم با علم و آگاهي اين راه و مسير را انتخاب كرده و به جلو ميروند فكر ميكنم دمكراسي يعني همين
اكبر

علاج اين ترمز بريده، تصادف درمانی است.

معمولاً قطارهايي را كه ترمز مي‌برند، از خط منحرف مي‌كنند. ببينيم كي از خط منحرف خواهيم شد؟ فكر كنم ديگه نزديكه.

نه بابا اینقدرها هم مشکلی نیست.
وقتی این قطار بی ترمز به سربالایی برسه نه تنها میاسته بلکه دنده عقب هم میره..

ای بابا، متاسفانه تاریخ ایران خیلی از مواقع شاهد بود که می توانسته مسئله را حل کند و نکرد و مردم خسارت آنرا پرداخت کردند، مانند حمله مغول ها و محمود افغان و ….
یا علی

سلام
با تشکر از نوازنده بخاطر متن هاي زيبايشان
خواستم به عنوان يکي از خوانندگان يک کلمه پيشنهاد کنم که براي —- کار شناسي — در کشور ما يه مطلب بنويسد علت اين پيشنهاد اينه که کارشناسان مجلس يه چيزي مي گويند و کارشناسان دولت چيز ديگري مثلآ کارشناسان مجلس مي گويند بايد تغيير ساعت رسمي صورت بگيرد وکارشناسان دولت مي گويند نبايد تغيير ساعت صورت گيرد يا مثال ديگر تغيير ساعت بانکها و….
با تشکر از شما
mahmood

salam . kheili matlab jalebi bod . haminaro minevisin ke filter mishin dige
reza !!!!

در یک کلام عالیه
الهام

I think the publisher of this site should keep such a comments for comming generations. BC our children have to know who was trying to give up our right to nuclear teck
Malek from Sweden.

با اين كندن ترمز شايد ملت هم ترمزش روزي ببرد و دنده عقبش هم قاط بزند آن موقع چي مي شود

يادمان باشد قطار نيشابور هم به دليل عدم ترمز به آن روز افتاد

فردي که در زندگی و تصمیمات و عملکردش ترمز بریده باشد صددرصد از سلامت عقلی و روانی لازم بی بهره است.
آقایان! فکر نمیکنید هرچه زودتر باید دست بکار شویم و این قطاررا متوقف نماییم
یک مسافر نگران

Aghaye navazande nazaret rajebe neveshteye mahmoud dar in safe chiye? :d man 10 bar khondam va khandidam :)
jedan mahmoud besyar ziba neveshte, omidvaram ham shoma va ham mahmoud movafagh va salamat bashid hamishe, …

ملت نباید خیلی نگران باشد چون این ماشینی که منتخب خودمان !!!!! ترمزش را کنده ودور انداختند مثل یک ماسین اموزش رانندگی است که ترمز اصلی جای دیگر است وترمز زیر پای کار اموز بود ونبودش بی تاثیر است
ضمنا طنز خوبی بود ولی اونهایی که باید بخوانند وبشنوند گویی گوششان بدهکار این حرفها نیست
در مورد عدم تغییر ساعت هم بنواز ایا باز هم باید نمایندگان مجلس طرح صد فوریتی !!!!!!!!!! بدهند .تا دولت از خر شیطان پیاده شود ودست از لجبازی بر دارد.

فکر می کنید برادر ترمز بریده متوجه میشه که در این مطلب کوتاه و غنی چی بهش گفتید ؟ من که بعید می دونم بفهمه اگه فهمیده بود ترمز نمی برید که امروز دنیا ما را دست بندازه .
غلامحسین

دوست گرامي فكر كنم بهتر باشد در مورد “لوكومتيو ران” و “كوه نورد” هم مباحثي را مطرح كنيد.
seyed ali hosseini

اينها اولش تخته گاز ميرن وسطاي راه ترمز رو مينازن بيرون اخرش هم ميشينن توسل ميخونند.نوازنده دست وقلمت بي بلا.
hazeghi

Shaboon bi mokh, kojaei ke yadet bekheir
Omid!

هوراآآآ…!!!
ته دره هم را می بینیم…
شاهین

به گمانم این قطار نیست که ترمزش بریده شده بلکه این راننده قطار است که ترمز بریده است. البته هرگاه که راننده قطاری ترمز بریده بازی دربیاورد آنوقت مکانیسمهای دیگری هم هست که قطار را متوقف کنند و نمیگذارند که قطار تا انتها برود و همگان را باخود نابود کند.
علیرضا از آمریکا

وقتی آدم جنس تقلبی میخره ضرر میکنه ممکنه شما ذغال هم بخرید و تقلبی باشه وقتی میخواهید روشنش کنید میبینید سنگ رنگ کرده خریدی . وقتی قطار از عبدالقدیر خان میخری باید بدونی که یک چیزاییش کمه حالا انقدر بد شانسی میاری که بجای اینکه بوقش کارنکنه وبزنی طرف رو بکشی و بعدش دیه بدهی و آزاد بشس میبینی ترمز نداره مجبوری بزنی به دیوار هم قطار رو داغون کنی وهم خودتو و مسافرهارو به کشتن بدهی ..
از قدیم گفتند جنس اصلی بخر که جنس تقلبی مثل آدم بی یدر و مادر میماند
Javad

به نظر من بهترین کار اینه که تا دیر نشده …
رضا از اهواز

آیا این قطار از مسیری در حرکت است که امکان پرت کردن خودراداشته باشیم چون شاید از پرت شدن جان سالم بدر بردیم چون ازعاقبت قطار بی ترمز ودنده مطمئنأجان سالم بدر نخواهیم برد!!مگر انسان وسیله نقلیه عمومی را به خطر می اندازد؟ آیا جان مسافرین برای لکوموتیوران مهم نبوده؟تنها آرزوی من برای فرهنگ وتاریخ ایران این است این کلمات وجملات رانادیده بگیرندودرج نشود.یک بیت به ابیات شاعر لات بااجازه اضافه میکنم:
بالق لق قطار بی ترمزوبست
پیشوازبوش ورایس باید رفت
نباید زیاده خواهی کرد حال که مسئله مسکن وعدالت وفقرزدائی حل شد چرا که نه!!!!!!!نائینی

شما چرا ناراحت شدید. اولا منظور ترمز دستی بود که با دست کنده شده و انداختند دور . بعد هم نگفتند که ترمز پایی را کندیم.

tormoz darend der zamane monaseb az an estefade mikonen ama dende aghab ndarend
ali

سلام ،
ماشینی که گاز کلاچ دنده رادیاتور کاربراتور بخاری کولر صندلی صندوق عقب چرخ یدک رادیو …………… نداشته باشه مثل » مریض جسمی ییه « که » رژیمش « رو رعایت نمیکنه و با جون خودش بازی میکنه و تنها به خودش ضرر میزنه اما قابل تعمیره !! ، ولی ماشینی که
» ترمزش « خیلی وقته بریده !! اگرهم که نبریده در حال بریدنه !! و تازه به مخترعش هم ایراد
داره که واسه چی از اول براش این پدال دست و پا گیر ( ترمز ) را گذاشته !!! مثل مریضی
میمونه که » روانا « حالش خوش نیست و ضرری هم که میرسونه فقط مال خودش تنها نیست !!
اگر هم ببریش » گاراژ« معلوم نیست که دیگه قابل تعمیر باشه و مجبور نشی که واسه همیشه اونجا نگهش داری!!.
داوید لوس انجلس.

شما که نوشته های منو چاپ نمیکنید منم هیچ چیز نمینویسم !!!!!
علی

یثل اینکه …به تنهائی سوار قطارشده

در سیستم قطارها ترمزی طراحی شده به نام ترمز اظطراری که البته در همه جای دنیا استفاده بی دلیل از اون جریمه سنگینی داره.امیدوارم کار قطارما به ترمز اظطراری کشیده نشه!
امیرحسین

مثل اينکه واقعأ دولتمرداني که در اتاق فرمان اين قطار نشسته اند متوجه نمی شوند يعنی چه اين قطار ترمز نداره و وقتی متوجه خواهند شد که اين قطاربه ته خط رسيده باشد چه بسا که ديگر دير است .باز هم شکر که اين جناب ناخدا نشدند وگر نه اين کشتی را با هفتاد ميليون تا حالا غرق کرده بودند

navazandeye aziz ba 1 boro janam toormoz mibriha yani yawashaki toormozeto dast kari mikonan we bad bangh
arash

بزن بزن خوب می زنی
لور بزرگ!!@بويراحمد

zyba gofi, az tormoz gofi lotfan az Dogmeh ham begid
mansour holland

tormoz kon!tormoz kon!oon mashine behet mikhore kalle pa mishi ha!baad migan navazande tasadof kard o raft
nahid!

یک کلمه نوازنده!
نوازنده در لغت به معنای کسی است که تار و تنبک می زند. در عمل نوازنده به کسی گفته می شود که به چپ گیر می دهد تا راست را خوشحال کند و سپس به راست گیر می دهد تا چپ را از دلخوری در بیاورد.
مرحوم اسدی طوسی سعی بسیار کرد تا در لغت خود هم قافیه یا هم وزنی را برای وی بیابد که سر انجام هنگ کرد.یاقوت حموی که دو قرن پس از حمله مغول از ایران دیدار کرده است در معجم البلدان درباره وی می نویسد:وی کسی است که تنها کار مفیدش اعلام تاریخ تولد سیاستمداران است. این ندیم در الفهرست آورده است که از سرگذشت زندگی او چندان خبری دست نیست. اما طنزهایش نشان می دهد که کارمند اخراجی ثبت احوال است. زیرا او بر مشخصات سجلی همه وارد است. وی احتمال می دهد که نوازنده یک روزی متولد شده است و پس از چند سال رفوزه شدن سرانجام دوران مدرسه را تمام کرده است. علاقه او ریاضیات بوده است ولی چون جدول ضرب را نتوانست فرا بگیرد به لغتنامه نویسی روی آورد. مورخین در خصوص مهمترین اتفاق زندگی او آورده اند که او پس از سن چهارده سالگی پا به پانزده سالگی گذاشت.
شاعر در وصف او سروده است:
بین نوازنده حکایت می کند
واز چپ و از راست شکایت می کند
از زمانی كه انتخاب آوردنش
از جکهایش مرد و زن خندیده اند.
این شعر همانند طنزهای نوازنده بی وزن و قافیه است. پیشاپیش از شما عذر خواهی می کنم و امیدوارم که نوازنده همیشه سلامت باشد و لبهای ما را به خنده وا کند.
محمود

اين قطاري كه دولت ترمزشو كنده قطاريه كه ما ملت هم سوارشيم. آيا ايشون موقعي كه ترمز رو داشت مي كند از من و شماي ملت پرسيد؟ مگه نمي گفتيد ما خدمتگزار ملتيم؟ ملت حق نداره در مورد ترمز قطاري كه سوارشه نظر بده؟؟؟ آقا اصلا نخواستيم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates