18.09.2008

تهران نیز در امور قفقاز شرکت می کند

خبرگزاری روسیه

رقابت دیپلماتیک فشرده ای بر سر اول شدن در حل مشکلات قفقاز دیده می شود. پس از واشنگتن و بروکسل، تهران نیز تمایل نشان داد که بازیگری در عرصه سیاسی منطقه باشد. “منوچهر متکی” وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در تفلیس پایتخت گرجستان مذاکراتی با “میخائیل ساآکاشویلی” رئیس جمهور گرجستان و نیز “یکاترینا تکشلاشویلی” وزیر امور خارجه گرجستان انجام داد.

“گریگوری واشادزه” معاون وزیر امور خارجه گرجستان اعلام نمود که این “دیداری در حمایت از گرجستان” است، چرا که “ایران از تمامیت ارضی گرجستان حمایت می کند و از نزدیک با پیامدهای تهاجم روسیه آشنا می شود”. اما با در نظر داشتن بی اعتمادی بسیار بین واشنگتن و تهران، این مسئله مبهم باقی می ماند که چگونه می توان تلاش های غرب و شرق در گرجستان را در یک راستا آورد.

در تهران “محمود احمدی نژاد” رئیس جمهور ایران پس از دیدار با “ادوارد نعلبندیان” وزیر امور خارجه ارمنستان اعلام کرده بود: کشورهای منطقه قفقاز، خود در تعامل با یکدیگر می توانند مشکلات را حل کنند و برای این هیچ نیازی به دخالت ناتو و دیگران وجود ندارد”.

به اعتقد وی، “تجربه نشان داد که چنین دخالتی تنها سبب دشوار ساختن اوضاع در قفقاز می شود”.

خود آقای متکی که پس از 13 سپتامبر به آذربایجان، روسیه، و آلمان سفر کرد، در مصاحبه ای با تلویزیون ایران گفت که کشور وی اجرای دیپلماسی فعالی را آغاز کرده است تا تنش ها را کاهش داده و ثبات را به منطقه قفقاز بازگرداند. وزیر خارجه ایران گفته بود: آنانی که در ورای قفقاز هستند، باید بدانند که هرگونه جرقه ای می تواند لطمه ای جبران ناپذیر به منطقه وارد کند. به عقیده وی، غرب سعی در بی ثبات سازی اوضاع در منطقه دارد، چرا که جایگاه مهمی را از نظر منابع سوختی دارد. وزیر امور خارجه ایران ابراز یقین نمود که جلوگیری از دخالت قدرت های خارجی در امور منطقه قفقاز ضرورت دارد.

بعقیده کارشناسان آذربایجانی، افزایش توجه تهران به منطقه بعلت سفرهای اخیر “ریچارد چینی” معاون رئیس جمهور آمریکا به باکو و تفلیس و همچنین فعالیت آشکارای ترکیه در عرصه سیاست خارجی است. در آذربایجان معتقدند که در صورت بهبود روابط ارمنستان-ترکیه، احتمال دارد که تهران اهرم های نفوذی خود برای اعمال فشار بر ایروان و باکو را از دست بدهد. علاوه بر این تهران نگران است که گرجستان پایگاه های نظامی خود را در صورت حمله احتمالی علیه ایران در اختیار آمریکا بگذارد.

“ایراکلی مناگاریشویلی” وزیر سابق امور خارجه گرجستان و مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک تفلیس به “ورمیا نووستی” گفت: “در قفقاز جنوبی هرکس منافع خود را دارد، منطقه در دوران دشوار و حساسی قرار دارد. مشکل در این است که چگونه بین این منافع برای دستیابی به سود مشترک از جمله برای خود کشورهای قفقاز جنوبی، تعادل ایجاد کرد”.

“میخائیل ویگنانسکی”، روزنامه “ورمیا نووستی”، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 28 شهریور

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates