22.09.2008

روسیه مزاحم حل مسئله ایران است

خبرگزاری روسیه :
روسیه به مانع تراشی های خود بر سر راه تلاش های غرب جهت اعمال تحریمات شدیدتر علیه ایران ادامه می دهد.

کارشناسان معتقدند که بعید به نظر می رسد سازمان ملل متحد بتواند قطعنامه شدیدی را علیه ایران صاد کند.

در عین حال نظامیان آمریکا هشدار می دهند که حمله هوایی برنامه ریزی شده اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران اشتباه است. واشنگتن هنوز هم مانند گذشته تلاش دارد که بحران مذکور را از طریق دیپلماسی حل کند.

به گزارش “ساندی تایمز”، روسیه اعلام کرده که از تشدید تحریمات سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت نخواهد کرد. بعلاوه پیش از این کرملین موافقت کرده بود که سیستم های فوق مدرن پدافند هوایی را به ایران تحویل دهد که با انتقاد غرب مواجه شد.

هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود از امتناع ایران جهت همکاری با بازارسان بین المللی در زمینه برنامه غنی سازی ابراز نگرانی عمیق کرد. همچنین گروه “1+5” میانجیان بین المللی حل مسئله هسته ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) در مذاکرات روز جمعه خود به هیچ نتیجه ای درخصوص اتخاذ تدابیر قهرآمیز علیه ایران به توافق نرسیدند.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نارضایتی از چنین دیالوگی هشدار داد که از الحاق روسیه به سازمان تجارت جهانی جلوگیری خواهد کرد. شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد نمی توان (با چنین شرایطی) قطعنامه جدیدی که حاوی تحریمات شدیدتر علیه ایران باشد را از سازمان ملل متحد انتظار داشت. یکی از مقامات سیاسی اروپا نیز اعتراف کرد که این قطعنامه اگر تازه بتوانیم تصویب آن را عملی کنیم، کاملا ضعیف خواهد بود.

به هر حال آمریکا مخالف حمله به تاسیسات هسته ای ایران است. “ایندپندنت” به نقل از یک افسر عالیرتبه ارتش آمریکا هشدار داد که اسراییل نباید به این مراکز حمله کند.

این فرمانده ارشد ارتش آمریکایی به شرط فاش نشدن نامش اعلام کرد که بحران پیرامون مسئله هسته ای ایران را باید از طریق دیپلماسی حل کرد. وی یادآوری نمود که اسراییل بارهای ایران را به حمله هوایی تهدید کرده تا بتواند مانع تولید سلاح هسته ای توسط تهران شود.

به اعتقاد وی مانور ماه جولای با شرکت بیش از 100 فروند هواپیمای اسراییلی نشان داد که دولت یهودی برای حمله احتمالی آماده می شود. وی اشاره نمود: اما این گامی اشتباه خواهد بود که به بروز جبهه جدیدی منجر شده و این به نفع بهبود اوضاع در منطقه به خصوص در عراق و افغانستان نخواهد شد. حل دیپلماسی به عقیده این مقام نظامی آمریکایی، تنها راه حل منطقی مسئله هسته ای ایران است.

“اینوپرسا”، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 1 مهر ماه

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates