28.02.2007

نمايندگان ايران و آمريکا در کنفرانس عراق ديدار می کنند

بی‌بی‌سی:
خانم رايس گفت لازمه موفقيت در عراق حمايت مثبت همسايگان عراق است
دولت های ايران و آمريکا ظاهرا حاضر شده اند نمايندگان خود را برای حل مشکلات عراق در کنفرانسی با حضور ديگر همسايگان اين کشور و اعضای دائم شورای امنيت روبروی يکديگر بنشانند.
کاخ سفيد سه شنبه بعد از ظهر آمادگی آمريکا را برای حضور در کنفرانسی منطقه ای در بغداد که نمايندگان ايران و سوريه نيز در آن حاضر خواهند بود تاييد کرد.

دولت عراق نيز گفت اين گفتگوها که هدف آن جستجوی راه هايی برای ايجاد ثبات در اين کشور است باعث “شکسته شدن يخ ها” ميان قدرت های غربی و منطقه ای خواهد شد.

مقام های ايرانی روز سه شنبه واکنشی به اين خبر نشان ندادند اما اگر اين ملاقات انجام شود نخستين ديدار نمايندگان ايران و آمريکا از زمان برگزاری کنفرانس برلين در سال 2002 خواهد بود که در آن درباره مسائل افغانستان پس از سقوط طالبان بحث شد.

اين ديدار می تواند نشانه موفقيت تلاش های ديپلماتيک سياستمداران عراقی باشد که در ماه های اخير از ايران و آمريکا خواسته اند اين کشور را به صحنه تصفيه حساب ها با يکديگر بدل نکنند و پشت ميز مذاکره بنشينند.

مقام های ايرانی روز سه شنبه واکنشی به اين خبر نشان ندادند اما اگر اين ملاقات انجام شود نخستين ديدار نمايندگان ايران و آمريکا از زمان برگزاری کنفرانس برلين در سال 2002 خواهد بود که در آن درباره مسائل افغانستان پس از سقوط طالبان بحث شد

کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، روز سه شنبه انتظارات آمريکا از کنفرانس را تشريح کرد: “ما اميدواريم که همه دولت ها با استفاده از اين فرصت روابط خود با عراق را بهبود بخشيده و در جهت صلح و ثبات در منطقه بکوشند.”

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، در پاسخ به سوالی درباره ملاقات های رو در رو با ساير هيات های نمايندگی حاضر در کنفرانس عراق گفت آمريکا “هيچ نوع تعاملی را مردود نمی داند.”

وی گفت: “من مطمئن هستم که انواع گوناگون مباحثات صورت خواهد گرفت، يعنی (ميان) گروه های مختلف.”

به عبارت ديگر احتمال ديدار جداگانه ای ميان نمايندگان ايران و آمريکا در چارچوب کنفرانس وجود دارد.

همچنين قرار است پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل و اعضای اتحاديه عرب نيز در اين کنفرانس حضور يابند.

نشست بغداد احتمالا در سطحی پايين تر از وزرای خارجه انجام خواهد شد با اين حال خانم رايس گفت که ممکن است در مرحله بعد ملاقات ديگری در ماه آوريل ميان وزرای خارجه کشورهای حاضر و کشورهای “گروه 8” صورت گيرد.

مقطع غيرمنتظره

آمريکا درحالی حاضر به شرکت در اين کنفرانس شده که در ماه های اخير ضمن خودداری از گفتگو با ايران و سوريه در مورد عراق، اتهامات خود عليه ايران داير بر دامن زدن به خشونت های عراق را تشديد کرده است.

جاناتان بيل، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، می گويد با توجه به همين تنش ها زمان توافق با اين نشست ممکن است تعجب آور باشد.

اين کنفرانس محلی است که واشنگتن احتمالا در آن برای ابراز نگرانی ها و ادعاهای خود در مورد ارسال سلاح های پيشرفته از سوی ايران برای شبه نظاميان شيعه عراقی، احساس راحتی خواهد کرد

جاناتان بيل خبرنگار بی بی سی

اما به گفته وی اين محلی است که واشنگتن احتمالا در آن برای ابراز نگرانی ها و ادعاهای خود در مورد ارسال سلاح های پيشرفته از سوی ايران برای شبه نظاميان شيعه عراقی، احساس راحتی خواهد کرد. ايران اين اتهامات را رد کرده است.

در نشست بغداد که تا چند هفته ديگر (نيمه اول مارس) انجام خواهد شد، راه های حل بحران عراق مورد بررسی قرار می گيرد.

به گفته هشيار زيباری، وزير خارجه عراق، سفيران دولت های عضو دائم شورای امنيت در عراق دعوت به شرکت در اين نشست را به سختی و پس از چانه زنی زياد پذيرفته اند.

واکنش به فشارها؟

دولت جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، از سوی کنگره اين کشور و همچنين گروه مطالعه عراق تحت فشار بوده است برای ايجاد ثبات در عراق با سوريه و ايران وارد گفتگو شود.

خانم رايس روز سه شنبه در اقدامی نادر يافته های گروه مطالعه عراق را مورد تاکيد قرار داد: “لازمه موفقيت در عراق حمايت مثبت همسايگان عراق است. اين يکی از يافته های کليدی گروه مطالعه عراق است.”

گروه مطالعه عراق دولت بوش را به مذاکره با ايران و سوريه ترغيب کرده بود

گروه مطالعه عراق نتايج بررسی های خود در مورد راه های بهبود وضعيت عراق را در دسامبر 2006 منتشر کرد. آن گروه از جمله از دولت بوش می خواست مستقيما با دولت های ايران و سوريه وارد مذاکره شود.

سرپرستان گروه مطالعه عراق استدلال کردند که آمريکا حتی بايد با دشمنانش گفتگو کند و اين برخلاف ادعای دولت بوش به معنی امتياز دادن به دشمنان اين کشور نيست. به گفته آنها منافع ايران و آمريکا در مورد عراق کاملا از يکديگر منفک نيست چرا که ايران نيز نمی خواهد شاهد هرج و مرج در کشور همسايه خود باشد و از جاری شدن سيل پناهندگان به خاک خود بيم دارد.

جاستين وب، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، می گويد هرچند تصميم آمريکا برای شرکت در کنفرانسی با حضور ايران و سوريه، چرخشی 180 درجه ای در سياست اخير دولت بوش به حساب نمی آيد اما نشانه تغييری در نقاط مورد تاکيد آن است.

جاناتان بيل ديگر خبرنگار ما در واشنگتن نيز می گويد هرچند اين ابتکار عمل از سوی دولت عراق مطرح شده و نشانه آمادگی آمريکا برای گفتگوی مستقيم با ايران در مورد برنامه اتمی اش نيست، اما نخستين نشانه واقعی است که آمريکا آمادگی پيدا کرده هم با ايران و هم سوريه وارد گفتگو شود.

دستور کار اوليه اين نشست احتمالا به مساله امنيت عراق محدود خواهد بود به خصوص اين موضوع که همسايگان عراق برای مهار خشونت ها در آن کشور چه می توانند بکنند.

تلاش رهبران عراق

رضايت دادن ايران و آمريکا به شرکت همزمان در اين کنفرانس حاصل تلاش های رهبران عراق است که طی ماه های اخير مجدانه از رهبران تهران و واشنگتن خواسته اند در مورد عراق با هم کنار بيايند.

مقام های عراقی در ماه های اخير تلاش هايی را برای قانع کردن ايران و آمريکا به مذاکره در مورد عراق دنبال کرده اند

عبدالعزيز حکيم، رئيس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، همين سه هفته قبل (پنجم فوريه 2007) درحالی که در تهران به سر می برد گفت که گفتگو ميان ايران و آمريکا برای کل منطقه مفيد خواهد بود.

آقای حکيم گفت که مذاکره ايران و آمريکا چيزی است که تمام سياستمداران عراقی خواهان آن هستند. وی پيش از آن در کاخ سفيد با جورج بوش ديدار کرده بود.

پيش از او جلال طالبانی، رئيس جمهور عراق، در ماه ژانويه به روزنامه عربی الحيات گفته بود ايران برای دستيابی به تفاهم با آمريکا آمادگی دارد.

ايران و آمريکا اوايل سال 2006 با ميانجيگری رهبران عراق تا آستانه مذاکرات پيش رفته بودند و ظاهرا حتی زمان و مکان گفتگوها در عراق تعيين شده بود اما آقای طالبانی به الحيات گفت که وقتی کاندوليزا رايس برنامه مذاکرات را در کنگره فاش کرد ايران از مذاکرات منصرف شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates