28.09.2008

واکنش ایران به چهارمین قطعنامه شورای امنیت

بی‌بی‌سی: ایران در واکنش به تصویب چهارمین قطعنامه علیه این کشور، صدور این قطعنامه را اقدامی غیر قانونی و مردود دانسته و اعلام کرده از پیگیری “حقوق مسلم” خود عقب نشینی نخواهد کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران و مذاکره کننده ارشد هسته ای پیشین ایران نیز تصویب قطعنامه جدید را “نمایشی سیاسی” خوانده است.

نمایندگانی دائم ایران در نیویورک با صدور بیانیه ای اقدام شورای امنیت را “عجولانه، غیر قابل قبول و غیر قابل توجیه” توصیف کرده و دخالت شورای امنیت را مغایر وظایف این شورا دانسته است.

در بیانیه نمایندگی دائم ایران آمده است که “کشورهای بانی این قطعنامه باید تلاش می کردند تا به جای اتخاذ اقدامات غیر قانونی و افزودن بر بی اعتمادی ملت ایران، نسبت به جلب اعتماد آنها از طریق همکاری سازنده و تعهدات جمعی بپردازند.”

شورای امنیت سازمان ملل بعد از ظهر شنبه 27 سپتامبر به اتفاق آراء چهارمین قطعنامه علیه ایران را تصویب کرد که در آن از ایران خواسته شده است بخش های حساس برنامه اتمی اش را معلق کند.

این قطعنامه برخلاف میل واشنگتن حاوی تحریم های تازه ای علیه ایران نیست، اما آمریکا آن را به عنوان نشانه اتحاد بین المللی علیه برنامه اتمی ایران تعبیر کرده است.

در اولین واکنش ها در ایران آقای لاریجانی در صحن علنی مجلس، خطاب به گروه 1+5 گفت: “آیا شما که مکررا دم از اطمینان سازی می زدید این عمل سیاسی شما آن هم درست مقارن حضور احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در نیویورک جایی برای اطمینان بخشی و اعتماد سازی باقی می گذارد؟”

آقای لاریجانی رفتار اعضای گروه 1+5 را دوگانه توصیف کرده و گفته است که باید در باره آنچه وی “تفنن سیاسی” خوانده، تصمیم تازه ای از سوی ایران گرفته شود.

قطعنامه تازه

قطعنامه 1835 از ایران می خواهد “به طور کامل و بدون معطلی به تعهدات خود (براساس قطعنامه های مرتبط سازمان ملل) عمل کرده و درخواست های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجرا کند.”

قطعنامه از ایران می خواهد سه قطعنامه پیشین شورای امنیت را هرچه سریعتر اجرا کند.

قطعنامه 1835 همچنین بر “تعهد شورا نسبت به یافتن راه حلی مبتنی بر مذاکره برای مساله اتمی ایران” تاکید می کند و از “رویکرد دو وجهی” بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا استقبال می کند.

آمریکا و متحدان اروپایی آن خواستار تصویب دور تازه ای از تحریم ها علیه ایران بودند اما با مقاومت چین و به خصوص روسیه روبرو شدند.

غرب نسبت به فعالیت های هسته ای ایران مشکوک بوده و احتمال می دهد که این کشور قصد دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح های هسته ای را داشته باشد اما ایران با رد این مسئله تاکید دارد که برنامه اتمی اش کاملا صلح آمیز است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates