29.09.2008

‘اسلامگرایان تندرو عامل بمبگذاری در سوریه بودند’

بی‌بی‌سی: منابع رسمی سوریه انفجار اخیر در پایتخت این کشور را ناشی از عملیات انتحاری سازمان های اسلامگرای تندرو اعلام کرده اند.

روز دوشنبه، 29 سپتامبر (8 مهر) خبرگزاری دولتی سوریه – سانا – گزارش کرد که تحقیقات اولیه در مورد انفجار روز شنبه در دمشق، پایتخت، نشان می دهد که عامل بمب گذاری از “یکی از کشورهای عرب همسایه” برای این عملیات وارد سوریه شده بود.

روز شنبه این هفته، انفجار شدیدی در نزدیک یک پست بازرسی در چهار راه حضرت زینت، در مسیر فرودگاه دمشق، روی داد که در اثر آن، هفده نفر کشته و چهارده تن دیگر زخمی شدند.

مقامات سوری گفته اند که تمام این افراد غیرنظامی بوده اند.

به نقل از وزیر کشور سوریه گزارش شده است که در این حمله، یک اتومبیل حامل دویست کیلوگرم مواد منفجره به کار گرفته شد.

خبرگزاری دولتی سوریه، با انتشار جزئیاتی که از بررسی بقایای اتومبیل حامل مواد منفجره به دست آمده، گفته است این اطلاعات مشخص می کند که “یک تروریست انتحاری” رانندگی آن را برعهده داشته است.

به گزارش سانا، تحقیقات انجام شده نشان می دهد که شخص بمب گذار با یکی از “سازمان های بنیادگرا” ارتباط داشته است که برخی از اعضای آن پیشتر بازداشت شدند.

این خبرگزاری در مورد هویت شخص بمب گذار، سازمان بنیادگرای مورد اشاره و کشور عربی همسایه که این فرد از آن عازم دمشق شده بود اطلاعاتی را انتشار نداده است.

سوریه در مجاورت سه کشور عرب عراق، لبنان و اردن قرار دارد و با ترکیه نیز هم مرز است.

شدیدترین انفجار

انفجار روز شنبه در حالی گزارش شد که پس از یک وقفه هشت ساله، بین دولت سوریه و اسرائیل مذاکرات غیرمستقیم به منظور دستیابی به توافق صلح در جریان بوده و ترکیه نقش رابط بین دو کشور را برعهده داشته است.

حمله انتحاری روز شنبه این هفته شدیدترین انفجار سال های اخیر در این کشور توصیف شده است هرچند ماموران امنیتی دولت سوریه معمولا اوضاع این کشور را از نزدیک زیر نظر دارند.

با اینهمه، در ماه فوریه سال جاری عماد مغنیه، یکی از فرماندهان ارشد گروه حزب الله لبنان، که اسرائیل او را به یک رشته “عملیات تروریستی” متهم می کرد، در اثر انفجاری در دمشق جان خود را از دست داد.

رهبران حزب الله لبنان سازمان های امنیتی اسرائیل را به دست داشتن در ترور عماد مغنیه متهم ساختند اما دولت اسرائیل این اتهام را رد کرد.

همچنین، در ماه اوت سال جاری ژنرال محمد سلیمان، که به گفته برخی رسانه ها رابط بین سوریه و گروه حزب الله لبنان بود، به ضرب گلوله از پای درآمد.

ایالات متحده دولت سوریه را در شمار دولت های حامی تروریسم قرار داده و تحریم هایی را علیه این کشور به اجرا گذاشته است.

آمریکا همچنین مقامات سوری را متهم کرده است که برای جلوگیری از عبور اسلامگرایان تندرو از مرز این کشور برای پیوستن به گروه های شورشی عراق اقدامات کافی به عمل نیاورده اند.

در حالیکه خبرگزاری دولتی سوریه گروه های بنیادگرای اسلامی را عامل حمله انتحاری روز شنبه گزارش کرده است، یک مقام ایرانی تلویحا مخالفان روابط سوریه و ایران را مسئول این حمله دانسته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – احمد موسوی، سفیر جمهوری اسلامی در دمشق، گفته است که سوریه به دلیل ” حمایت از مقاومت لبنان و فلسطین، تاکید بر استرداد بی قید و شرط بلندی های جولان، و دوستی با جمهوری اسلامی و حمایت از پرونده هسته ای ایران” تحت فشار شدید آمریکا و اسرائیل قرار دارد و افزوده است که “انفجار دیروز، که دهها کشته و زخمی برجای گذاشت، در همین چارچوب قرار دارد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates