30.09.2008

دستگیری افراد وابسته به مجاهدین در فرانسه و سوئیس

پیک ایران: پلیس فرانسه و سوئیس ۱۰ فرد وابسته به سازمان مجاهدین خلق را در ارتباط با تحقیقات مربوط به پولشویی دستگیر کرده است.
خبرگزاری «رویترز» در گزارشی از پاریس به نقل از منابع قضایی و گروه وکلای این افراد اعلام کرد که دستگیر شدگان در دو سوی مرز فرانسه و سوئیس در بازداشت پلیس به سر می ‌برند.
با این حال ویلیام بوردون از وکلای سازمان مجاهدین خلق، اتهام متوجه افراد دستگیر شده را «بی ‌اساس» خوانده و معتقد است: «این موضوع برای سرپوش گذاشتن تحقیقات ناموفق در فرانسه، در مورد این سازمان بوده است.»
پلیس فرانسه در ژوئن سال ۲۰۰۳ (خرداد ۱۳۸۲) ۱۶۷ نفر را در محله ‌ای در پاریس که مقر اصلی سازمان مجاهدین خلق است دستگیر کرد، که از جمله دستگیر شدگان، مریم رجوی از اعضای کادر رهبری این سازمان بود.
در جریان این دستگیری خانم رجوی و ۱۶ عضو ارشد دیگر این سازمان، به اتهام انجام اقدامات هماهنگ مالی و طراحی برای حملات تروریستی، مورد تحقیقات رسمی قرار گرفتند.
این تحقیقات قضایی نافرجام بود و بسیاری از دستگیرشدگان در سال ۲۰۰۶ آزاد شدند.
سازمان مجاهدين خلق در ميانه دهه ۶۰ ميلادی به عنوان يک سازمان «مارکسيست اسلامگرا» و برای سرنگون ساختن رژيم پادشاهی در ايران تأسيس شد.
اين سازمان در حالی که در پيروز شدن انقلاب اسلامی ايران نقش داشت، بعد از قدرت گرفتن روحانيون شيعه در نظام سياسی تازه، به مبارزه با اين روحانيون روی آورد و سلسله ای از بمبگذاری ها، ترورها و به قتل رساندن مخالفان خود را آغاز کرد.
در جريان اين بمب گذاری ‌ها و ترورهای دنباله ‌دار سازمان مجاهدين خلق، گروه بزرگی از اعضای اين سازمان اعدام شدند.
اين گروه مسلح همزمان با حمله نظامی صدام حسين به ايران در اوایل دهه هشتاد میلادی، به عراق منتقل شد و تا سال ۲۰۰۳ ميلادی که ديکتاتور پيشين عراق در پی حمله نظامی نيروهای ائتلاف سرنگون شد، از حمايت او برخوردار بود.
سازمان مجاهدین خلق از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد.
در سال جاری و به دنبال مصوبه پارلمان بریتانیا مبنی بر حذف نام این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی این کشور، سازمان مجاهدین از اتحادیه اروپا نیز خواست تا نسبت به حذف نامش از فهرست سیاه این اتحادیه اقدام کند.
با این حال این موضوع از سوی اتحادیه اروپا مورد پذیرش واقع نشد و سازمان مجاهدین خلق همچنان در فهرست گروه‌های تروریستی مورد تحریم این اتحادیه یاقی مانده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates