02.10.2008

گزارش 70صفحه‌ای پنتاگون به کنگره درباره ‘خطر دخالت ایران در عراق’

شهاب نیوز: وزارت دفاع آمريکا در گزارش 70 صفحه‌ای خود به کنگره آمريکا ادعا کرد که حمايت جمهوری اسلامی ایران از شبه نظاميان شيعه، مهمترين خطر برای ثبات دراز مدت در عراق است.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه رادیو لیبرتی؛ پنتاگون در گزارش اخير خود به قانونگذاران آمريکايی گفته است که ايران علی رغم وعده هايش همچنان به پشتيبانی مالی شبه نظاميان شيعه در عراق ادامه می دهد و سلاح در اختيار اين افراد قرار می هد.

در اين گزارش همچنين آمده است: «ايران گروه های شيعه را در عراق تعليم می دهد و آنها را برای ايجاد بی ثباتی در عراق هدايت می کند.»

پنتاگون در ادامه مدعی شده است: «نفوذ ايران در عراق به ضرر این کشور است و حمايت ايران از شبه نظاميان شيعه دليل اصلی ادامه خشونت ها در عراق است.»

گزارش پنتاگون که حدود ۷۰ صفحه است، «ثبات و امنيت در عراق» را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده است. پنتاگون تلاش های دولت نوری المالکی، نخست وزير عراق، را برای ايجاد ثبات و مقابله با شبه نظاميان را امری مثبت ارزيابی کرده است.

در اين گزارش همچنین آمده است که تهران از سال ۲۰۰۳ به شدت در عراق سرمايه گذاری کرده تا در تمامی سطوح دولت عراق نفوذ داشته باشد. اين گزارش می افزايد: حمايت ايران از شبه نظاميان شيعه موجب ايجاد تنش بين دولت عراق و تهران شده است.

پنتاگون می‌افزاید: یکی از دلایل اصلی تنش بین تهران و بغداد به این دلیل است که ايران به نيروهای جبيش المهدی در خاک اين کشور پناه داده و تعليم می دهد.

آمريکا بارها ايران را متهم به حمايت تسلیحاتی و تعليم نظامی گروه های ويژه شيعه کرده ولی تهران همواره اتهام هایی از این دست را رد کرده و هدف خود را ثبات دولت عراق می داند. ارتش آمريکا واژه «گروه های ويژه» را در مورد شبه نظاميان شيعه‌ای بکار می‌برد که ادعا می‌کند از سوی جمهوری اسلامی ايران پشتيبانی می‌شوند. مقامات آمريکايی می‌گويند که اين افراد از جيش المهدی وابسته به مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه، جدا شده‌اند.

ثبات و امنیت در عراق در یکسال گذشته دچار تغییرات و دگرگونی های اساسی شده و گزارش های منتشره حاکی است که میزان خشونت ها و تلفات نظامیان و غیر نظامیان در این کشور به شدت کاهش یافته است. با این حال، پنتاگون نسبت به شکننده بودن ثبات در عراق هشدار داده و خواستار تلاش همسایگان این کشور برای جلوگیری از مداخله و تجهیز گروه های شورشی به سلاح شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates