04.10.2008

رویترز: نجف رنگ و بوی ایرانی دارد ؛ نگرانیم!

عصرایران: استاندار نجف به انکار نفوذ ایران در نجف می پردازد و می گوید: آیا شما در بین مسئولان شهر فردی ایرانی می بینید؟ آیا اینجا نماینده ای از ایران فرمان می راند؟ آیا شما پلیس ایرانی می بینید؟ همه امور به دست خود ما و در واقع به دست عراقی ها در حال انجام است” اما برخی دیگر از مردم نجف چنین نظری ندارند و معتقدند همه امور در نجف از کانال ایران کنترل می شود.
عصرایران- خبرگزاری رویترز در تحلیلی به موقعیت ایران در شهرهای جنوبی و مناطق شیعه نشین عراق به ویژه نجف پرداخته است و به طور تلویحی از آنچه که گسترش روز افزون نفوذ ایران در عراق خوانده است ابراز نگرانی کرده است.

این خبرگزاری می نویسد: در شهر نجف که یکی از شهرهای مهم و عمده شیعه نشین در عراق است ایرانیان زائر به راحتی در بازار و سایر اماکن مذهبی در حال تردد هستند ، آنها پول ایرانی خرج می کنند و با فروشندگان اجناس و کالاها در مغازه ها به زبان فارسی سخن می گوین ؛ اینجا همه چیز رنگ و بوی ایرانی دارد.

این تحلیل در ادامه با اشاره به اینکه نفوذ ایران در نجف و دیگر شهرهای مذهبی و شیعه نشین عراق در حال تعمیق است این امر را باعث نگرانی اعراب سنی عراق، کشورهای عرب منطقه و آمریکا می خواند و مدعی می شود که برخی از مردم نجف نیز از افزایش نفوذ ایران در این شهر نگرانند.

این گزارش در ادامه با اشاره به فعالیت های گسترده ایران در شهر نجف می نویسد: از سویی پیمانکاران سازنده ایرانی در مناطق مختلف شهر مشغول ساخت اماکن مختلف از جمله یک بیمارستان بزرگ و مجهز هستند .

از سوی دیگر ایرانیان کار بازسازی و مرمت حرم حضرت علی (ع) را بر عهده دارند که با پول ها و بودجه هایی که از ایران می آید در حال بازسازی است.
ماشین های مخصوص جمع آوری زباله از سطح شهر ساخت ایران هستند و کارگران عراقی زیر نظر پیمانکاران ایرانی مسئولیت نظافت و جمع آوری زباله از سطح شهر را بر عهده دارند. ایران همچنین پیشنهاد ارایه برق به مناطق شیعه نشین جنوب عراق را به دولت مالکی ارایه داده است.

این مطلب در ادامه به نگاه مسئولین عراقی شهر نجف پرداخته است.

“اسد ابو جلال”استاندار نجف به انکار نفوذ ایران در نجف می پردازد و می گوید: آیا شما در بین مسئولان شهر فردی ایرانی می بینید؟ آیا اینجا نماینده ای از ایران فرمان می راند؟ آیا شما پلیس ایرانی می بینید؟ همه امور به دست خود ما و در واقع به دست عراقی ها در حال انجام است” اما برخی دیگر از مردم نجف چنین نظری ندارند و معتقدند همه امور در نجف از کانال ایران کنترل می شود.

“حسین عباس” کارگر و فروشنده یک مغازه اسباب بازی فروشی در شهر نجف در این باره می گوید: “ما نفوذ و دست قدرت ایران در نجف را می بینیم اما معتقدم این دست یک دست مثبت است. ایرانی ها در اینجا به ما خیلی کمک کرده و می کنند آنها امکانات در اختیار ما گذاشته اند آنها اینجا بیمارستان می سازند و در آبادانی اینجا نقش عمده ای دارند.”

رویترز در ادامه تحلیل خود با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و عراق و جنگ 8 ساله دو کشور و حمله صدام به ایران می نویسد که “با حمله آمریکا به عراق وضعیت روابط ایران و عراق نیز متحول شد و شیعیان مورد حمایت ایران توانستند اکثریت مناصب قدرت را در عراق به دست گیرند”.

رویترز در ادامه از “مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق” به عنوان یک گروه و تشکلی که در ایران تاسیس شده است نام می برد و این گروه عراقی را تلویحا در حکم نزدیک ترین دوستان ایران در عراق می داند که ایران سعی دارد تا از طریق تقویت موقعیت این حزب در عراق جایگاه و نفوذ منطقه ای خود را افزایش دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates