07.10.2008

چرا رئیس مجلس عراق از فراز آسمان تهران ناگهان به بغداد بازگشت؟!

شهاب نیوز: در یک اتفاق نادر، تعجب ‌برانگیز و غیرمنتظره؛ هواپیمای حامل «محمود المشهدانی» رییس مجلس عراق که برای دیدار با علی لاریجانی و شرکت در مجمع مجالس آسیایی وارد تهران شده بود، بدون آن که بر زمین بنشیند پس از چند دور حرکت بر فراز فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از تهران به بغداد بازگشت.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز، محمود المشهدانی رییس مجلس عراق ظهر امروز دوشنبه برای دیدار با علی لاریجانی و شرکت در مجمع مجالس آسیایی وارد آسمان تهران شد. لحظاتی بعد در حالی که اعضای هیات استقبال از مشهدانی از جمله نمایندگان عالیرتبه مجلس شورای اسلامی و تیم تشریفات وزارت خارجه در محل حاضر شده بودند، هواپیمای حامل وی پس از چند دور حرکت بر فراز فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، از تهران به بغداد بازگشت.

به مجرد بازگشت هواپیمای حامل رئیس مجلس عراق از فراز فرودگاه امام، منابع رسمی داخلی اعلام کردند که هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و محمود المشهدانی با چند ساعت تاخیر وارد تهران خواهد شد. این در حالی بود که ساعاتی بعد مشخص گشت سفر المشهدانی به تهران لغو شده و او دیگر از بغداد به ایران بازنخواهد گشت.

نکته جالب در این میان، روایت‌های مختلف از علت این اتفاق تعجب‌برانگیز است که دلیل اصلی بازگشت هواپیمای حامل المشهدانی از فراز فرودگاه امام خمینی (ره) را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

حدود دو ساعت پس از این رویداد غیرمنتظره، «حسن كاظمی قمی» سفیر جمهوری اسلامی در عراق اعلام کرد که «هواپیمای آقای المشهدانی در مسیر تهران بوده كه به علت برخی ناهماهنگی‌ها مجبور به بازگشت شده است». وی تاکید کرد که «ناهماهنگی موجود مربوط به بخش پروازی ایران بوده است» و درباره دلیل لغو این سفر گفت: «چون زمان سفر المشهدانی به تهران كم بود و پس از آن باید به دمشق می‌رفتند تاریخ سفر تغییر كرد». کاظمی قمی همچنین یادآور شد: تهران آماده استقبال از وی بوده و هماهنگی‌های لازم در عرصه سیاسی به عمل آمده بود و هیچ دلیل سیاسی خاصی نداشت كه این سفر لغو شود و در وقت مقتضی برنامه‌ سفر تنظیم خواهد شد.

این اظهارات کاظمی قمی در حالی منتشر شد که لحظاتی بعد، محسن کوهکن سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد دلیل اصلی بازگشت رئیس مجلس عراق از آسمان تهران این بوده که به هواپیمای وی اجازه فرود داده نشده است. کوهکن علت عدم صدور مجوز فرود برای هواپیمای حامل المشهدانی را «نوع هواپیمای حامل وی» دانست و یادآور شد که فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به دلیل مشکلات پدافندی به این هواپیما اجازه فرود نداده است. سخنگوی مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد که علی لاریجانی پس از این ماجرا با همتای عراقی خود گفتگو کرده و مشکل به وجود آمده را پیگیری کرده است. البته کوهکن نیز مانند کاظمی قمی تاکید کرد «بازگشت داده شدن هواپیمای حامل رییس مجلس عراق، ربطی به شخص ایشان ندارد» و مشکلی برای ورود المشهدانی به تهران برای حضور در مجمع مجالس آسیایی به چشم نمی‌خورد.

خبرنگار شهاب‌نیوز می‌افزاید: در حالی که هیچ توضیحی درباره «مشکلات پدافندی» داده نشده بود و به نظر می‌رسید تنها یک موضوع امنیتی بسیار مهم یا یک اشتباه غیر قابل پذیرش می‌تواند عامل چنین مساله تعجب‌برانگیزی باشد، علاءالدین بروجردی رئیس كمیسیون سیاست خارجی مجلس توضیحاتی ارایه کرد که فقط به ابهامات این ماجرا افزود.

بروجردی دلیل عدم صدور اجازه فرود به هواپیمای حامل رئیس مجلس عراق را «یك مشكل فنی» خواند و ماجرا را این گونه توضیح داد: «معمولا خلبان هواپیما قبل از پرواز برای سفر به یك كشور خارجی اطلاع رسانی انجام می‌دهد تا سیستم پدافند كشور مقصد هماهنگ شود. خلبان هواپیمای حامل آقای مشهدانی اطلاع رسانی لازم را نداشته و ناهماهنگی در آغاز كار وجود داشت و هماهنگی های لازم برای ورود هواپیمای آقای مشهدانی به تهران صورت نگرفت».

این توضیحات بروجردی در حالی است که روزانه ده‌ها هواپیمای خارجی در فرودگاه‌های ایران بر زمین می‌نشینند و «عدم هماهنگی خلبان با سیستم پدافندی ایران» نمی‌تواند توضیح قانع‌کننده‌ای برای مخالفت با نشستن هواپیمای یک میهمان عالیرتبه باشد. ضمن آن که اساساً ورود هواپیمای المشهدانی به آسمان جمهوری اسلامی و پرواز آن تا تهران نشان می‌دهد که سیستم پدافندی کشور مشکلی با این هواپیما نداشته است چرا که در غیر این صورت می‌بایست از ابتدا مانع ورود آن به فضای ایران می‌شد. از آن گذشته، سفر رئیس مجلس یک کشور به ایران توسط وزارت خارجه با سایر دستگاه‌ها هماهنگ می‌شود و به نظر نمی‌رسد که سفرهایی در این سطح منوط به تماس خلبان هواپیمای میهمان با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) باشد.

به هر ترتیب، روزهای آینده مشخص خواهد کرد که این ماجرای نادر ناشی از یک سهل‌انگاری غیرقابل پذیرش و به شدت مخرب علیه وجهه و آبروی کشور بوده یا ناشی از یک تصمیم سیاسی برای ارسال پیامی محکم به طرف عراقی؟ هر چند که نمی‌توان مسایل خاص امنیتی را نیز کاملاً حذف کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates